×

روند پرداخت ارز دانشجویی تغییر کرد

روند پرداخت ارز دانشجویی تغییر کرد

روند پرداخت ارز دانشجویی تغییر کرده و شهریه دانشجویان به طور حواله مستقیم به حساب دانشگاه محل تحصیل واریز می‌شود و هنوز مشخص نیست که آیا دانشجویان مبلغی را به عنوان هزینه اقامت دریافت می‌کنند یا خیر

روند-پرداخت-ارز-دانشجویی-تغییر-کرد

روند پرداخت ارز دانشجویی تغییر کرده و شهریه دانشجویان به طور حواله مستقیم به حساب دانشگاه محل تحصیل واریز می‌شود و هنوز مشخص نیست که آیا دانشجویان مبلغی را به عنوان هزینه اقامت دریافت می‌کنند یا خیر.

به گزارش ایسنا اداره اعزام با هزینه شخصی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اطلاعیه‌ای به دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکترا اعلام کرده که با توجه به تغییر روند پرداخت ارز دانشجویی (واریز شهریه به صورت حواله مستقیم به حساب دانشگاه محل تحصیل) از دانشجویان تقاضا می‌شود گواهی شهریه با مشخصات بانکی با قید مبلغ و با تایید نمایندگی جمهوری اسلامی‌ایران در کشور محل تحصیل را از طریق سامانه نشا و اصل آن را برای تسلیم به بانک‌های عامل، برای خانواده خود ارسال کنند. تا پیش‌از این بر اساس مقررات بانک مرکزی، میزان ارز قابل پرداخت به دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور برای شهریه، سالانه حداکثر 15 هزار دلار آمریکا و بابت هزینه اقامت ماهانه معادل هزار دلار آمریکا اعلام شده بود اما اکنون مشخص نیست که آیا دانشجویان همچنان هزینه اقامت دریافت می‌کنند یا خیر؟

بر این اساس از سال گذشته فقط دو بانک سامان و تجارت وظیفه تامین ارز دانشجویان را به عهده دارند و دانشجو برای دریافت ارز ابتدا باید در سامانه http://nesha.msrt.gov.ir/nesha/ ثبت نام و سپس درخواست خود را در سایت از قسمت مدیریت درخواست‌ها تحت عنوان درخواست گواهی اشتغال به تحصیل ثبت و پی‌گیری می‌کرد. گواهی اشتغال به تحصیل مربوط به ترم جاری از دانشگاه مربوطه که به تایید نمایندگی جمهوری اس?می‌ایران در کشور مربوطه رسیده باشد (ویژه دانشجویان شاغل به تحصیل) و یا پذیرش با شروع دوره معتبر که منقضی نشده باشد ، کارت معافیت از خدمت یا پایان خدمت( ویژه آقایان) و یا برگه معافیت تحصیلی، صفحه اول گذرنامه و ویزای دانشجویی با تاریخ معتبر از کشور مربوطه از جمله مدارک لازم برای ثبت نام در این سامانه بود.

بر این اساس در صورتی که درخواست دانشجو مورد تایید قرار می‌گرفت باید به موسسه انتخابی خود مراجعه کرده و نامه را دریافت می‌کرد. در این نامه باید قید می‌شد که دانشجو برای بازه چند ماهه می‌تواند ارز دولتی دریافت کند. دانشجو پس از دریافت تاییدیه وزارت علوم با در دست داشتن نامه معرفی به بانک‌، به بانک مراجعه و ارز را دریافت می‌کرد.

در سال 91 به دلیل نوسانات ارزی و همچنین کمبود منابع ارزی کشور صحبت‌هایی مبنی بر حذف ارز دانشجویی به میان آمد و حتی این موضوع در مجلس نیز مطرح شد، اما پیگیری دانشجویان مانع از این اقدام شد و در نهایت فقط ساز‌و‌کار ارائه ارز دانشجویی تا حدودی تغییر کرد و اکنون نیز به نظر می‌رسد بانک مرکزی در راستای مدیریت مصارف ارزی کشور گامی‌دیگر برداشته و دست به تغییر ساز و کار ارز دانشجویی زده است.

مردم سالاری

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.