×

سوالات مرحله دوم (تشریحی) آزمون وکالت سال 1390

سوالات مرحله دوم (تشریحی) آزمون وکالت سال 1390

سوالات مرحله دوم (تشریحی) آزمون وکالت سال 1390

سوالات-مرحله-دوم-(تشریحی)-آزمون-وکالت-سال-1390

حقوق مدنی طراح سوال: دکتر ناصر کاتوزیان

پرسش1- از اصل حاکمیت اراده بر قرارداد چه نتایجی گرفته شده است؟

پرسش2-ماده 282 قانون مدنی را چگونه تفسیر میکنید؟ آیا اختیار مدیون باید به هنگام تادیه اعمال شود یا می تواند در زمان مطالبه هم وجود داشته باشد؟

ماده 282" اگر کسی به یک نفردیون متعدده داشته باشد تشخیص اینکه تادیه از بابت کدام دین است با مدیون است"

پرسش3- شرط خلاف مقتضای عقد چگونه شرطی است و آیا در تمام موارد باعث بطلان عقد میشود؟

حقوق تجارت طراح سوال: دکتر بهروز اخلاقی

پرسش 1- اسناد تجاری شامل برات و سفته و چک از چه اوصاف و مزایایی برخوردارند؟

پرسش 2-از دیدگاه قانون تجارت، قرارداد حمل و نقل را در قالب چه عقدی تحلیل می کنید و متصدی حمل و نقل در مورد تلف یا گم شدن مال التجاره در چه مواردی از مسولیت معاف است؟

پرسش 3- در شرکتهای سهامی، عدم اجرای تشریفات مربوط به طرز انتخاب مدیران و مدیر عامل چه تاثیری بر اعمال و اقدامات آنان دارد؟ و چنین مدیرانی در مقابل در مقابل شرکت و اشخاص نسبت به تخلف از مقررات قانونی یا اساسنامه شرکت یا مصوبات مجمع عمومی چه مسئولیتی دارند؟ 

حقوق جزای عمومی و اختصاصی طراح سوال: دکتر علی آزمایش

پرسش 1- هرگاه شخص A با اطلاعات از سابقه ی عداوت شخص B با شخص C ، با دسیسه و صحنه سازی عمدی موجب می شود که آن دو با یکدیگر روبرو گردند و در نتیجه شخص B شخص C را عمدا به قتل برساند، آیا میتوان شخص A را معاون در قتل عمدی تلقی کرد؟

همچنین آیا معاونت در قتل عمدی مشمول قاعده ی عمومی معاونت در جرم است یا حکم خاص خود را دارد؟

پرسش 2- در چارچوب جرایم علیه اموال و مالکیت، کدام یک از عناوین " تحصیل مال نامشروع" یا " تحصیل مال از طریق نامشروع" در حقوق ایران جرم انگاری شده است؟

شرایط تحقق آن کدامند؟

و آیا اینگونه جرم انگاری با اصل قانونی بودن جرم سازگاری دارد؟

پرسش3- جرم جعل معنوی یا مفادی در قانون کیفری ایران پیش بینی شده است یا خیر و آیا آنرا در یک سند " عادی" (غیر رسمی) قابل تحقق میدانید یا خیر؟

تشریح و استدلال کنید.

آیین دادرسی کیفری طراح سوال: دکتر محمد آشوری

پرسش 1- اهداف بازداشت موقت متهم به ارتکاب جرم را در مرحله تحقیقات مقدماتی و رسیدگی دادگاه بیان کنید. در صورت صدور قرار باز داشت توسط قضات دادسرا چه تضمیناتی در قوانین موضوعه ایران برای اجتناب از استمرار بازداشت غیر موجه وجود دارد؟ در چه صورت مدت بازداشت موقت بابت محکومیت متهم به مجازات سالب آزادی محاسبه و مدت بازداشت قبلی از مقدار حبس او کسر خواهد شد؟

پرسش 2- قرارهای اعدادی و نهایی را توضیح دهید و تفاوت یا تفاوتهای موجود بین آنها را با ذکر یک مثال برای هر یک بیان کنید؟

پرسش 3- در صورت ارتکاب هم زمان جرایم سرقت، تخریب، ایراد جرح و زنای به عنف از سوی متهم مرجع صالح جهت انجام تحقیقات مقدماتی، رسیدگی و صدور حکم کدام است؟ در صورت محکومیت متهم به ارتکاب جرایم فوق الذکر مرجع تجدید نظر خواهی برای رسیدگی به اعتراض متهم به دادنامه صادره را مشخص کنید.

اصول استنباط طراح سوال: حجت الاسلام دکتر صادقی

پرسش 1- طبق نظر مشهور اصولیین، در تعارض ید و استصحاب، ید، مقدم بر استصحاب است. لیکن در مسئله ذیل، یعنی: " هر گاه ذولید اقرار کند که ملک متصرفی او، سابقا ، متعلق به مدعی بوده است، به اعتقاد مشهور، ملک از ذولید، گرفته شده و به مدعی، تسلیم میگردد مگر آنکه ذولید ، انتقال ملک را به خودش، به طریقی دیگر غیر از قانون ید اثبات کرده باشد."

به نظر میرسد، حکم یاد شده ، از باب تقدم استصحاب بر ید است، زیرا میان ملکیت سابق مدعی و ملکیت فعلی ذولید، تعارضی نیست مگر آنکه ملکیت سابق مدعی را به زمان تصرف ذولید، استصحاب کرده باشیم.

اینک پرسش اینست که آیا حکم یاد شده، واقعا براساس تقدم استصحاب بر ید، داده شده و یا آنکه دلیل دیگری موجب صودور چنین نظری است؟

پرسش 2- هرگاه مخصص، منفصل و از لحاظ مفهوم، مجمل و مردد میان اقل و اکثر باشد، آیا اجمال چنین مخصصی به عام، سرایت کرده و موجب اجمال در عام نیز میگردد و به تعبیر دیگر: مخصص در شرایط یاد شده، عام را از قابلیت استناد نسبت به سایر افراد عام، خارج میکند یا نه؟

"پاسخ به پرسش را در ضمن مثالی، مشروحا توضیح دهید."

پرسش 3- هر گاه مکلف، نسبت به اصل تکلیف، یقین داشته ولی نسبت به مورد آن یعنی"مکلف به" تردید داشته باشد، فروض مختلفی در مساله وجود دارد و تنها دو فرض زیر را مورد بررسی و پاسخ قرار دهید:

فرض نخست: موردی است که مکلف به، میان اقل و اکثر، مردد باشد.

فرض دوم: موردی است که مکلف به، میان چند امر متباین محدود، یعنی بصورت " شبهه محصوره" قرار گرفته باشد.

حکم دو فرض یاد شده را همراه با مثال و استدلال، توضیح دهید.

در هر درس پاسخگویی به 2 سوال از بین 3 سوال الزامی بود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.