×

پدر علم حقوق ایران برای رسیدن به عدالت نیاز به نظم و عقل داریم

پدر علم حقوق ایران برای رسیدن به عدالت نیاز به نظم و عقل داریم

پدر علم حقوق ایران گفت ما برای رسیدن به عدالت نیازمند نظم و عقل هستیم و باید کاری انجام دهیم تا اعتبار قوانین‌مان متزلزل نشود

پدر-علم-حقوق-ایران-برای-رسیدن-به-عدالت-نیاز-به-نظم-و-عقل-داریم وکیل 

‏پدر علم حقوق ایران گفت: ما برای رسیدن به عدالت نیازمند نظم و عقل هستیم و باید کاری انجام دهیم تا اعتبار قوانین‌مان متزلزل نشود.

امیرناصر کاتوزیان در همایش «جایگاه عدالت در تفسیر قواعد و مقررات حقوقی» که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشت: ما برده ظواهر قانون هستیم و توجهی به نتایج آراء خودمان نمی‌کنیم، اکنون زمان آن است که از منطقمان برای رسیدن به عدالت استفاده کنیم.

وی افزود: اگر بدون روش و متد، عدالت را به کار بریم زیان‌بار خواهد بود و باعث بر هم خوردن نظم جامعه می‌شود؛ بنابراین برای رسیدن به عدالت نیازمند نظم و عقل هستیم.

کاتوزیان با بیان این که عدالت مفهوم اخلاقی است، ادامه داد: برای رسیدن به عدالت همان طور که نیاز است نظم و عقل در کنار هم باشد باید کاری کنیم که اعتبار قوانین متزلزل نشود.

وی افزود: شرافت حقوق در این است که ما از مجموعه قواعدی که در دست داریم راهی را برای رسیدن به عدالت بسازیم، در غیر این صورت اطاعت کردن در این راه کافی نیست و ما به عنوان یک انسان وظیفه‌ای خطیر بر عهده داریم.

پدر علم حقوق ایران درباره تفاوت عدالت و انصاف گفت: در بسیاری از موارد به نظر می‌آید که این دو کلمه مترادف هستند ولی باید بدانیم که عدالت جنبه نوعی دارد در حالی که انصاف شخصی است.

در واقع عدالت اقتضاء می‌کند که بدهکار بدهی خود را به طلبکار بدهد ولی انصاف حکم می‌کند که اگر کسی ثروتمند بود در مورد کسی که بدهکار و ناتوان است، انصاف را رعایت کرده و بدهی او را به صورت اقساط بگیرد.

کاتوزیان تاکید کرد: رسالت حقوقدانان کشور ما این است که قوانین را با عدالت تطبیق دهند و قوانین را طوری تنظیم کنند که احتیاجات ما برآورده شود.

نظام حقوقی کشور باید بیشتر به عدالت نزدیک شود و گرایش حقوق‌مان را به سوی عدالت افزون کنیم. در این نشست علمی لوح یادبودی از طرف اعضای هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی به استاد امیر ناصر کاتوزیان اهدا شد.

منبع : اطلاعات

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.