×

رونمایی از قانون لایحه نویسی به زودی، ارائه آموزش لایحه نویسی به دستگاه های اجرایی

رونمایی از قانون لایحه نویسی به زودی، ارائه آموزش لایحه نویسی به دستگاه های اجرایی

امین زاده از تشکیل هیئتی متشکل از دولت و مجلس برای جمع‌ آوری و تدوین قوانین منسوخ خبرداد و گفت با مجلس محترم شورای اسلامی در حال تعامل هستیم تا کلیه قوانین منسوخ شده مرحله به مرحله به مجلس ارائه شود

رونمایی-از-قانون-لایحه-نویسی-به-زودی،-ارائه-آموزش-لایحه-نویسی-به-دستگاه-های-اجرایی

امین زاده از تشکیل هیئتی متشکل از دولت و مجلس برای جمع‌ آوری و تدوین قوانین منسوخ خبرداد و گفت : با مجلس محترم شورای اسلامی در حال تعامل هستیم تا کلیه قوانین منسوخ شده مرحله به مرحله به مجلس ارائه شود

الهام امین زاده ضمن تشریح برنامه های معاونت حقوقی در سال 93گفت: با توجه به ضرورت تنظیم لوایح بر اساس اسلوب واحد حقوقی وقانونی و تنقیحی قانون لایحه نویسی پس از بررسیهای لازم علام و رو نمایی خواهد شد. 

معاون حقوقی رئیس جمهور درگفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی دولت در خصوص برنامه های معاونت حقوقی رئیس جمهور در سال 93 اظهار داشت: با توجه با این که ، برخی قوانین منسوخ شده و در کنار قوانین سالم و جاری درحال اجرا است و بی اطلاعی از قوانین منسوخ شده در جامعه باعث بروز اختلاف در برداشت و اختلاف در اجرای قوانین می شود می بایست به ساماندهی قوانین بپردازیم .

وی ادامه داد: این معاونت نسخ صریح قوانین را شروع کرده است و مردم هم از طریق سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران (dotic.ir) کاملا می توانند قوانین منسوخ شده را ببینند که از طریق ارائه قوانین منسوخ به رنگ قرمز در این سامانه این امر مشخص شده است .

امین زاده از تشکیل هیئتی متشکل از دولت و مجلس برای جمع‌آوری و تدوین قوانین منسوخ خبر داد و گفت : با مجلس محترم شورای اسلامی در حال تعامل هستیم تا کلیه قوانین منسوخ شده مرحله به مرحله به مجلس ارائه شود. 

معاون حقوقی رئیس جمهور ادامه داد: با همکاری معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی در حال تدوین اسلوب و الزامات نسخ ضمنی( = قانون مؤخر بدون آنکه به شکل صریح ، نسخ یک قانون مقدم را اعلام کند بدلیل تعارض ماهوی با مفاد قانون مقدم ، موجب نسخ آن شود) قوانین هستیم ،زیرا در نسخ ضمنی به دلیل اسلوب و ضوابط خاصی که دارد نمی توان خیلی صریح قوانین را از رده خارج کرد.

وی ادامه داد: اگر این اسلوب تهیه شود برای همیشه می دانیم که براساس چه معیار قانونی نسخ صریح یا ضمنی شده است ، این کار سخت وفنی است که در صورت انجام این کار تخصصی موجب شفافیت و تسهیل در اجرای قوانین می شود .

امین زاده گفت:در حوزه تنظیم لوایح در نظر داریم کلیه لوایح و قوانین را با شناسایی موارد نسخ صریح و ضمنی آنها برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال کنیم . 

معاون حقوق رئیس جمهور بیان داشت : قانون لایحه نویسی نیز به زودی اعلام و رو نمایی می شود تا قوانین بصورت منقح و سالم به ذینفعان در جامعه ارائه شود. 

وی به ارائه آموزش لایحه نویسی به دستگاه های اجرایی از سوی معاونت حقوقی اشاره کرد و افزود: با این امر قوانین و لوایحی که در حوزه های مختلف آموزش ، بهداشت ،کشاورزی ،ورزش ،فناوری و... از سوی دستگاه های اجرایی تنظیم می شود به صورت منقح شده و سالم به معاونت حقوقی ارائه می شوند و نیاز به تنقیح قوانین پس از تصویب نمی باشد .
گفتگو از : ناهید رودافشان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.