×

یک سوم زنان کارمند پس از مادر شدن بیکار می شوند، اخراج پس از مرخصی زایمان

یک سوم زنان کارمند پس از مادر شدن بیکار می شوند، اخراج پس از مرخصی زایمان

افزایش مرخصی زنان، طرح­های ضربتی برای افزایش جمعیت، بیمه شدن فرزند سوم خانوار و همه طرح‌هایی هستند که در ماه‌های اخیر برای افزایش جمعیت مطرح شده اند

یک-سوم-زنان-کارمند-پس-از-مادر-شدن-بیکار-می-شوند،-اخراج-پس-از-مرخصی-زایمان وکیل 

افزایش مرخصی زنان، طرح­های ضربتی برای افزایش جمعیت، بیمه شدن فرزند سوم خانوار و... همه طرح‌هایی هستند که در ماه‌های اخیر برای افزایش جمعیت مطرح شده اند. طرح‌هایی که معلوم نیست فرصت هستند یا تهدید. تحقیقات نشان داده که در ایران یک سوم از زنان بعد از برگشت از مرخصی زایمان 6 ماهه اخراج می‌شوند. با افزایش این مرخصی به 9 ماه می‌توان حدس زد که بیش از نیمی از زنان از مادران از محل کار خود اخراج می‌شوند.

این نگرانی از بیکار شدن زنان و نبود قوانین حمایتی در ایران آنقدر جدی شده که معاون فنی درآمد سازمان تامین اجتماعی هم به این مسئله اعتراف می‌کند. وی از اختصاص 294 میلیارد تومان برای اجرای افزایش 9 ماه مرخصی زایمان در آینده نزدیک از سوی دولت خبر داده و می‌گوید: آمادگی لازم برای اجرای طرح افزایش مرخصی زایمان وجود دارد و تنها نگرانی ما امنیت شغلی زنان است که ممکن است با این طرح به خطر بیفتد.
محمد حسن زدا در گفت وگو با مهر به جلسه با معاونت راهبردی و برنامه ریزی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: در این جلسه مقرر شد اعتبار مورد نیاز برای اجرایی شدن طرح افزایش مرخصی زایمان از 6 به 9 ماه تامین شود.

وی به تحقیق و پژوهشی که در خصوص اخراج زنان پس از بازگشت ازمرخصی زایمان انجام شده، اشاره کرد و گفت: در طی مدت 18 ماه مشخص گردید که از میان 145 هزار زنی که از مرخصی 6 ماهه زایمان استفاده کرده اند پس از بازگشت به کار 47 هزار نفر آنان از سوی کارفرمایان خود اخراج شده اند؛ به همین دلیل پیش بینی می‌شود با افزایش 9 ماه مرخصی زایمان این ریزش زنان در محیط‌های کار به صورت تصاعدی بالا برود.

زدا با اشاره به اینکه برای پیشگیری از تعدیل زنان پس از بازگشت به محیط کار، وزارت کار باید تصمیمی اتخاذ کند، گفت: موضوعات مربوط به تنظیم روابط کاری مربوط به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است و بهتر است در این خصوص تصمیمات لازم گرفته شود تا شاید بتوان از ریزش زنان پس از بازگشت از مرخصی زایمان به محیط کار جلوگیری شود.

قانون افزایش مرخصی زایمان زنان از 6 به 9 ماه در خرداد ماه سال گذشته در قالب لایحه ای از سوی دولت به مجلس فرستاده شد که این لایحه پس از بررسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. براساس مصوبه دولت ‌برای افزایش مرخصی زایمان زنان، مدت مرخصی زایمان (یک و 2 قلو) زنان شاغل در بخش‌های دولتی و غیردولتی 9‌ماه تمام با پرداخت حقوق و فوق‌العاده‌های مربوط تعیین می‌شود. همسران افراد یادشده نیز از 2 هفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار می‌شوند.

اما این پایان ماجرا نیست. روز گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس دوفوریت طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور را مورد بررسی قرار دادند.علی لاریجانی پس از تصویب یک‌فوریت این طرح، از کمیسیون‌های تخصصی مربوطه خواست تا سریع‌تر این طرح را مورد بررسی قرار دهند.

طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور به امضای 82 نفر از نمایندگان مجلس رسیده است و دارای یک مقدمه توجیهی و 4 ماده است که در صورت تصویب نهایی این طرح در صحن علنی مجلس مقرر می‌شود که تمامی اقدامات راجع به سقط جنین، عقیم‌سازی مانند وازکتومی، توبکتومی و هرگونه تبلیغات راجع به تحدید موالید و کاهش فرزندآوری ممنوع بوده و مرتکب به مجازات مندرج در ماده 624 قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد.

این برنامه‌ها و مصوبات شتابزده در حالی صورت می‌گیرد که امروز جامعه ایران با اضافه بار جمعیت جوانی روبرو است که حاصل جلوگیری از روش‌های بارداری در سال‌های 60 تا 70 بود. جمعیت جوانیکه این روزها نه کار درست و حسابی برایشان پیدا می‌شود، مشکلات مسکن دارند؛ مشکلات ازدواج دارند و هزار و یک مشکل دیگر. یونس اسدی نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس در مخالفت با 2 فوریت طرح مذکور در مجلس گفت: بنده مخالف افزایش نرخ بهره‌وری و رشد جمعیت نیستم و معتقدم که نیت طراحان و خود طرح بسیار خوب و مناسب است اما طراحان فقط به بُعد پزشکی این موضوع توجه کرده‌اند و سایر ابعاد و مشکلات موجود مانند بیکاری، افزایش سن ازدواج، تورم، مسکن و... را ندیده‌اند.

آنچه این نماینده مجلس به آن اشاره می‌کند، معضلی است که در بیشتر طرح‌های چند فوریتی این روزها به چشم می‌آید. آیا برای آینده این جمعیت جدید فکری شده است؟ ایجاد زیر ساخت‌های مناسب برای شغل، آموزش و بهداشت این جمعیت جدید در کجای این برنامه‌ها دیده شده است؟

تجربه تلخ رشد بی رویه جمعیت ایران در سال‌های 60 و 70، نکته مهمی است که باید مورد توجه نمایندگان مجلس قرار بگیرد تا در مورد این موضوع حساس تر عمل کنند. نسل جوان امروز ایران با بیکاری و عواقب آن دست و پنجه نرم می‌کند. آیا قرار است تا چند سال آینده با نسل جدیدی مواجه شویم که همین مشکلات در انتظار آنها است؟ اگر قرار است قوانین حمایتی از مادر بودن تصویب شود، با توجه به آمارهای رسمی که خود دولت اعلام کرده، تکلیف کار زن‌ها چه می‌شود؟ آیا لازم نیست که همزمان قوانین حمایتی در وزارت کار هم تصویب شود تا ترس زنان برای از دست دادن موقعیت‌های کاری و اجتماعی بعد از فرزندآوری برطرف شود؟

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.