×

پزشک متخصص و دارو در حاشیه

پزشک متخصص و دارو در حاشیه

حاشیه نشینی معضلی است که در تمام جوامع وجود دارد و به دنبال خود مشکلات زیادی را برای ساکنان این مناطق به وجود می آورد سلامت از نیازها اولیه هر جامعه‌ای است موضوعی که در حاشیه شهرها به آن کمتر توجه می شود روز گذشته سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت از زندگی 8 5 میلیون نفر در حاشیه شهرها خبر داد و گفت ‌ این افراد امکانات بهداشتی ندارند

پزشک-متخصص-و-دارو-در-حاشیه

حاشیه نشینی معضلی است که در تمام جوامع وجود دارد و به دنبال خود مشکلات زیادی را برای ساکنان این مناطق به وجود می آورد. سلامت از نیازها اولیه هر جامعه‌ای است موضوعی که در حاشیه شهرها به آن کمتر توجه می شود. روز گذشته  سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت از زندگی 8.5 میلیون نفر در حاشیه شهرها خبر داد و گفت :‌ این افراد امکانات بهداشتی ندارند.

  نبود داروهای خاص در داروخانه‌های حاشیه‌نشین‌ها

مشکلات زیادی سلامت حاشیه نشینان را تهدید می‌کند. البته مشکل حاشیه نشینان فقط کمبود پزشک نیست بلکه نبود داروهای خاص نیز معضلی است که در این مناطق بیشتر دیده می شود. مهدیه حیدری، که صاحب داروخانه‌ای در اطراف شهر ورامین است در گفت‌وگو با «حمایت» می‌گوید: کمبود دارو یا نبود آن در داروخانه‌ها یکی از معضلات مهم در این مناطق محسوب می‌شود زیرا کسانی که مبتلا به بیماری خاص هستند باید برای تامین دارو با صرف وقت و هزینه به شهرهای بزرگ بیایند و داروهایی را که برای آنان حیاتی است را تهیه کنند.

 به گفته وی برخی افراد نیز عطای خریدن دارو را به لقایش می بخشند این در حالی است که با این کار ممکن است علائم بیماری با گذشت زمان بدتر شود یا زندگی فرد مورد تهدید قرار گیرد. بنابراین باید زمینه‌ای فراهم شود تا کسانی که دور از شهرها زندگی می‌کنند هم بتوانند همانند ساکنان شهرها از این امکانات بهره‌مند شوند.وی تاکید می‌کند: اگرچه فراهم کردن شرایط برای حضور داروهای خاص در همه شهرهای کوچک کاری دشوار است اما استفاده از دارو حق همه بیماران است که باید در دسترس آنان باشد.

  همکاری دانشگاه‌ها راهی برای فرار از مشکلات بهداشتی

چندی پیش اما علی اصغر پیوندی، رییس هیئت مدیره نظام پزشکی تهران از رﻓﻊ ﻣﺸﻜﻼت و ﻣﻌﻀﻼت بهداشتی حاشیه نشین‌ها خبر داد و گفت:‌ 25 درﺻﺪ ﻣﺸﻜﻼت  تهران ﺑﺰرگ مرتبط با وزارت بهداشت است و 75 درﺻﺪ آن باید توسط سایر سازمان‌ها مرتفع شود. بنابراین ﺷﻮرای راهبردی ﺳﻼﻣﺖ ﺗهران ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ همکاری داﻧﺸﮕﺎه‌ها برای رفع ﻣﻌﻀﻼت است.

   کمبود پزشک مناطق حاشیه‌ای را رنج می‌دهد

یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز  در گفت‌وگو با «حمایت» کمبود پزشک متخصص را از جمله مهم‌ترین مشکلات حاشیه شهرها می‌داند و در این زمینه می‌گوید: پزشکان به دلیل کمبود درآمد برای خدمت به این مناطق مراجعه نمی‌کنند و این موضوع منجر شده است مناطق حاشیه‌ای یا محروم از پزشک متخصص خالی باشد.

شهلا میرگلوی بیات کمبود متخصص مغز و اعصاب را یکی از معضلات این مناطق عنوان می‌کند و می‌گوید: در تلاش هستیم تا با اجرای برنامه‌های تشویقی پزشکان را به خدمت در این مناطق تشویق کنیم. به گفته وی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در این مناطق چشم‌گیر باشد. البته مسئولان بهداشتی کشور از به کارگیری بهورزان در این زمینه یاد می‌کنند. میرگلوی بیات با اشاره به کمبود خانه‌های بهداشت می‌گوید باید این مراکز را برای ارائه خدمات بهداشتی افزایش دهیم و در این صورت می توانیم بیماری‌های واگیردار و غیرواگیر را کنترل کنیم.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.