×

بنیان های فلسفی حقوق طبیعی

بنیان های فلسفی حقوق طبیعی

در سال‌های اخیر شاهد تحولات عمده‌ای در پژوهش‌های فلسفی درباره‌ی ماهیت حق و حقوق و به‌طور همزمان وتوسعه‌ی مداوم نهاد‌های حقوقی فراملی و بین‌المللی هستیم کتابی که معرفی می شود نویسندگان پیشرو در زمینه‌ی فلسفه‌ی حقوق را گرد هم آورده‌است تا به‌بررسی مباحث جاری درباره‌ی ماهیت، اهداف و روش‌های فلسفه‌ی حقوق بپردازد

بنیان-های-فلسفی-حقوق-طبیعی وکیل 

در سال‌های اخیر شاهد تحولات عمده‌ای در پژوهش‌های فلسفی درباره‌ی ماهیت حق و حقوق و به‌طور همزمان وتوسعه‌ی مداوم نهاد‌های حقوقی فراملی و بین‌المللی هستیم. کتابی که معرفی می شود نویسندگان پیشرو در زمینه‌ی فلسفه‌ی حقوق را گرد هم آورده‌است تا به‌بررسی مباحث جاری درباره‌ی ماهیت، اهداف و روش‌های فلسفه‌ی حقوق بپردازد.

رساله حقوق-بنیان‌های فلسفی حقوق طبیعی، ویراسته‌ی ویل والچو و استفان سیارافا، انتشارات دانشگاه آکسفورد، 2013، 361صص، 85 دلار.

Wil Waluchow and Stefan Sciaraffa (eds.), Philosophical Foundations of the Nature of Law, Oxford University Press, 2013, 361pp., $85.00 (hbk), ISBN 9780199675517.

درباره‌ی نویسندگان: ویل والچو استاد گروه‌ فلسفه‌ی دانشگاه مک‌مستر، رئیس کرسی مطالعات قانون اساسی سناتور ویلیام مک‌مستر و استاد‌یار دانشکده‌ی تحصیلات تکمیلیِ مدرسه‌ حقوق آسگود هال[1] در تورنتو است. وی مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس خود را در فلسفه از دانشگاه اونتاریوی غربی[2] و مدرک دکتری خود را زیر‌نظر پروفسور هارت از دانشگاه آکسفورد اخذکرد. علائق پژوهشی وی شامل فلسفه‌ی حقوق اساسی و فلسفه‌‌ی حقوق است. وی تا کنون آثار متعددی را به رشته‌ی تحریر درآورده‌است که کلیت پوزیتیویسم حقوقی[3] و نظریه‌ی تجدید نظر‌قضاییِ حقوق عرفی: درخت زنده [4] از آن جمله‌اند. استفان سیافارا استاد‌یار گروه فلسفه‌ی دانشگاه مک‌مستر است. وی متخصص در حوزه‌های فلسفه‌ی حقوق، اخلاق و سیاست می‌باشد. وی دارای مدرک دکتری فلسفه‌ی حقوق از دانشگاه تگزاس و مدرک دکتری فلسفه‌ی حقوق از دانشگاه آریزونا است.

درباره‌ی کتاب: در سال‌های اخیر شاهد تحولات عمده‌ای در پژوهش‌های فلسفی درباره‌ی ماهیت حق و حقوق و به‌طور همزمان وتوسعه‌ی مداوم نهاد‌های حقوقی فراملی و بین‌المللی هستیم. کتابی که در ادامه معرفی خواهیم‌کرد نویسندگان پیشرو در زمینه‌ی فلسفه‌ی حقوق را گرد هم آورده‌است تا به‌بررسی مباحث جاری درباره‌ی ماهیت، اهداف و روش‌های فلسفه‌ی حقوق بپردازد.

کتاب مجموعه‌ی قابل توجه از مقالاتی است که در یک گردهمایی در دانشگاه مک‌مستر در می 2011 برگزار شد و دارای یک مقدمه از ویراستاران کتاب و برگزارکنندگان گردهمایی و چهارده مقاله از محققان مختلف است و از این مقالات، سه مقاله ویژه‌ی نسخه‌ی چاپی مجموعه است. کتاب شامل چهار بخش است و بنابر گفته‌ی ویراستاران در مقدمه هر بخش شامل مضمون جداگانه‌ای است:

1) مشاجره‌ی سنتی میان نظریه‌ی حقوق طبیعی و پوزیتیویسم حقوقی (به همراه نظریه‌ی حقوقیِ رونالد دورکین به عنوان نظریه‌ سوم؛ نقد پوزیتیویسم حقوقی و البته نقدی متفاوت با نقد نظریه‌ی حقوق طبیعی)2) نقش اجبار در چارچوب حقوق 3) مسائل روش‌شناسی حقوق شامل مسائل مربوط به تجزیه و تحلیل مفهومی[5]و 4) روش‌های ممکن نوین  و افق‌های جدید برای نظریه‌ی حقوقی. در مجموع با خواندن این کتاب می‌توان به وضعیت اخیر فلسفه‌ی حقوق تحلیلی پی‌برد. برخلاف اتهام‌های منتقدین فلسفه‌ی حقوق تحلیلی که آنرا صرفاً بحث‌های خشکِ مَدرسی حول ادعاهای بی‌اهمیت می‌دانند، این اثر استدلال‌های گسترده و پیچیده  و مشاجرات پر جنب‌وجوش و زنده‌ای را به نمایش می‌گذارد. این رویکرد به فلسفه‌ی حقوق در آینده‌ی نزدیک می‌تواند تأثیر‌گذار باشد.

فهرست مطالب کتاب:

Part I. Furthering Debate between the Leading Theories of Law

1. The Explanatory Indispensability of Weak Natural Law Theory, Mark C. Murphy

2. In Defense of Hart, Matthew Kramer

3. Law’s Authority Is Not a Claim to Preemption, Kenneth Ehrenberg

4. The Normative Fallacy Regarding Law’s Authority, Arie Rosen

5. The Nature of Law and Legal Rationality: Towards an Integrative Jurisprudence, Imer Flores

Part II. The Power of Legal Systems

6. Law as Power: Two Rule of Law Requirements, Bruno Celano

7. Hart and Austin Together Again for the First Time: Coercive Enforcement and the Theory of Legal Obligation, Ken Himma

8. Law and the Entitlement to Coerce, Robert Hughes

Part III. Conceptual Analysis

9. Farewell to Conceptual Analysis (in Jurisprudence), Andrei Marmor

10. What Do We Want Law to Be? Philosophical Analysis and the Concept of Law, Natalie Stoljar

Part IV. New Directions

11. Legal as a Thick Concept, David Enoch and Kevin Toh

12. Making Old Questions New: Law, Legal System, and State, Keith Culver and Michael Giudice

13. Legal Disagreements and the Dual Nature of Law, Giovanni Battista Ratti and Andrea Dolcetti

14. One Right Answer? The Meta Edition, Dan Priel

[1]Osgood Hall Law School
[2]the University of Western Ontario
[3]Inclusive Legal Positivism (OUP, 1994)
[4]A Common Law Theory of Judicial Review: The Living Tree (CUP, 2007)
[5]Conceptual analyses
منبع: ترجمان

منبع : رساله حقوق

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.