×

آمار تفکیکی محکومان مالی غیر عمد کشور، تهران رتبه اول زندانیان نفقه، 16 استان کمتر از 10 زندانی

آمار تفکیکی محکومان مالی غیر عمد کشور، تهران رتبه اول زندانیان نفقه، 16 استان کمتر از 10 زندانی

مجموع زندانیان مرتبط با نفقه در کشور، 397 نفر است که تهران با داشتن 56 زندانی در رتبه اول قرار گرفته است و به همراه استان‌های فارس و خراسان رضوی که به ترتیب 36 و 35 زندانی دارند، بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده‌اند

آمار-تفکیکی-محکومان-مالی-غیر-عمد-کشور،-تهران-رتبه-اول-زندانیان-نفقه،-16-استان-کمتر-از-10-زندانی

مجموع زندانیان مرتبط با نفقه در کشور، 397 نفر است که تهران با داشتن 56 زندانی در رتبه اول قرار گرفته است و به همراه استان‌های فارس و خراسان رضوی که به ترتیب 36 و 35 زندانی دارند، بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده‌اند.

 معمولا بخش عمده‌ای از زندانیان جرایم غیرعمد زندان‌ها را محکومان مای  غیرکلاهبرداری تشکیل می‌دهند که براساس آخرین سرشماری، در حال حاضر 6 هزار و 241 نفر از زندانیان نیازمند کشور (78 درصد) تنها به خاطر مسائلی چون، نفقه، مهریه و صدور چک بلامحل روانه زندان شده‌اند.

نگاهی کلی به استان‌های دارای بیشترین و کمترین زندانی درخصوص این محکومیت‌ها که عمدتا شامل مهریه، نفقه و چک بلامحل می‌شود، می‌تواند گویای تأثیر فرهنگ بومی در ایجاد یا عدم ایجاد اینگونه پرونده‌ها باشد.

مهریه؛ رتبه اول در اختیار استان فارس

براساس این گزارش، طبق آخرین برآورد، تعداد یک هزار و 862 نفر به علت محکومیت مهریه در زندان به سر می‌برند که رتبه اول با 230 زندانی در اختیار استان فارس است و پس از این استان، استان‌های قم با 209 و تهران با 186 زندانی قرار گرفته‌اند.
همچنین استان‌های ایلام با 8 زندانی، زنجان با 10 زندانی و هرمزگان با 13 زندانی در انتهای لیست قرار دارند.

نفقه؛ تهران در جایگاه نخست/ 2 استان بدون زندانی

مجموع زندانیان مرتبط با نفقه در کشور، 397 نفر است که تهران با داشتن 56 زندانی در رتبه اول قرار گرفته است و به همراه استان‌های فارس و خراسان رضوی که به ترتیب 36 و 35 زندانی دارند، بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده‌اند.

در پایین این لیست اما اوضاع متفاوت است و مقابل نام دو استان هیچ عددی نوشته نشده است. ایلام و یزد در زمینه نفقه و محکومیت‌های مرتبط با آن، تنها استان‌هایی هستند که هیچ زندانی ندارند. هرمزگان، سمنان و خراسان شمالی نیز به طور مشترک با داشتن 3 زندانی در جایگاه بعدی قرار دارند.

نکته جالب دیگر این است که استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، بوشهر، چهارمحال و بختیاری،  خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، قزوین، قم، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، لرستان، مرکزی و کاشان، تعداد زندانیان مربوط به نفقه آنها تک رقمی و کمتر از 10 نفر است.

صدور چک بلامحل غیرکلاهبرداری؛ 24 درصد زندانیان در تهران 

صدور چک بلامحل غیرکلاهبرداری نیز یکی از محکومیت‌هایی است که ستاد دیه کشور معمولا برای آزادی محکومان آن، اقداماتی را انجام می‌دهد. طبق این گزارش، تعداد 4 هزار و 592 نفر به خاطر صدور چک بلامحل غیرکلاهبرداری در زندان‌های کشور تحمل حبس می‌کنند. 

در این میان تهران با داشتن یک هزار و 100 زندانی حدود 24 درصد زندانیان مرتبط با صدور چک بلامحل غیرکلاهبرداری را به خود اختصاص داده است و پس از آن، کرمانشاه با 395 زندانی و فارس با 365 زندانی در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

استان‌های قزوین با 3، قم با 5 و یزد با 14 زندانی بهترین وضعیت را در این لیست دارند و به نوعی با وجود حضور در رتبه‌های آخر، بهترین عملکرد را دارند.

تصادف فوتی و جرحی؛ یزد دارای کمترین زندانی

تعداد 802 نفر به دلیل تصادف منجر به فوت و ناتوانی پرداخت دیه در زندان‌های کشور محبوس هستند که از این تعداد خوزستان با 74 زندانی در رتبه اول است. استان‌های فارس و آذربایجان غربی به ترتیب با 64 و 62 زندانی در رتبه‌های دوم و سوم هستند. در انتهای این رتبه‌بندی نیز یزد با 3 زندانی، کاشان با 5 زندانی و خراسان جنوبی با 6 زندانی حضور دارند.

در بخش تصادفات جرحی نیز، استان تهران با 83 زندانی در جایگاه اول قرار دارد و پس از آن خراسان رضوی با 72 و گلستان با 67 زندانی در جایگاه‌ها بعدی هستند. استان یزد با داشتن فقط یک زندانی در رتبه آخر قرار دارد و پس از آن خراسان جنوبی و کاشان با 3 زندانی دارای کمترین زندانیان مرتبط با تصادف جرحی هستند.

حوادث کارگاهی؛ 20 استان کشور بدون زندانی

یکی دیگر از دلایل زندانی شدن افراد در حوزه محکومیت‌های مالی غیرعمد، حوادث کارگاهی است که خوشبختانه تعداد زیادی زندانی را به خود اختصاص نداده است و فقط 64 نفر به دلیل شکایت در این زمینه زندانی هستند. در این زمینه استان قزوین با 20 زندانی در جایگاه اول است و استان‌های خراسان رضوی با 16 و تهران با 9 زندانی از لحاظ تعداد زندانی در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

نکته قالب توجه درباره محکومان حوادث کارگاهی این است که 20 استان کشور در این زمینه زندانی ندارند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.