×

آشنایی با مفهوم چند اصطلاح پرکاربرد بورس

آشنایی با مفهوم چند اصطلاح پرکاربرد بورس

موفقیت در بازار سرمایه کار چندان پیچیده ای نیست برخی افراد بر این باورند که سرمایه گذاری در بورس هوش خیلی بالا و امکان دسترسی به اطلاعات سری را می طلبد این درحالیست که افرادی با هوش متوسط و از همه طبقات اجتماعی می توانند در بورس موفق باشند

آشنایی-با-مفهوم-چند-اصطلاح-پرکاربرد-بورس

موفقیت در بورس مستلزم وجود چند فاکتور است ،هوش متوسط، آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات، شرکت در کلاس های مربوط و کسب تجربه.

برای حضور در بورس کافی است سرمایه اندکی در اختیار داشته باشید و با یک بررسی مناسب کار را شروع کنید هر تجربه جدید می تواند راهنمایی باشد که خیلی زود شما را به نتیجه مطلوب برساند.

در این گزارش شما را با برخی از مرسوم ترین اصطلاحات بورسی که کاربرد زیادی دارند آشنا می کنیم.

بازار عادی: یکی از بازارهای سامانه معاملات است که در آن معاملات عادی اوراق بهادار بر اساس مقررات مربوط، انجام می شود.

بازار معاملات عمده: یکی از بازارهای سامانه معاملات است که در آن معاملات عمده اوراق بهادار بر اساس مقررات مربوط، انجام می شود.

توقف نماد: جلوگیری از انجام معامله یک ورقه بهادار برای مدت محدود است.

تعلیق نماد: جلوگیری از انجام معامله یک ورقه بهادار تا رفع دلایل تعلیق است.

حجم سفارش: تعداد ورقه بهاداری است که در قالب یک سفارش، وارد سامانه معاملاتی می شود.

حراچ پیوسته: شیوه ای است که بر اساس آن به محض تطبیق قیمت سفارش های وارد شده به سامانه معاملاتی، معامله انجام می شود.

حراج ناپیوسته (Auction): شیوه ای است که بر اساس آن پس از ورود سفارش ها به سامانه معاملات، معامله بر اساس قیمت نظری گشایش (TOP) انجام می شود.

دامنه نوسان روزانه قیمت: دامنه نوسان قیمت اوراق بهادار قابل معامله در بورس است که نسبت به قیمت مرجه تعیین می شود و ورود سفارش ها در هر روز صرفا در دامنه قیمت، مجاز است.

سهام پایه: عبارت از مجموع تعداد سهام ثبت شده ناشر پذیرفته شده در بورس است. در محاسبه تعداد سهام پایه، سهام جدیدی که در مرحله پذیره نویسی یا ثبت قانونی قرار دارند نیز لحاظ می شوند.

قیمت پایه: قیمت مشخص و بدون قید و شرطی است که توسط فروشنده برای عرضه سهام در معاملات عمده تعیین و از طریق گارگزار فروشنده به بورس اعلام می شود و مبنای رقابت در معاملات عمده می باشد.

قیمت مرجع: قیمت پایانی سهم یا قیمت تعدیل شده پایانی در روز معاملاتی قبل، حسب مورد است که توسط بورس محاسبه می شود.

قیمت تعدیل شده پایانی: قیمتی است که پس از اعمال اثر تغییرات سرمایه و یا تقسیم سود نقدی در قیمت پایانی محاسبه می شود.

قیمت نظری گشایش (TOP): قیمتی است که در مرحله گشایش، بر اساس سفارش های ثبت شده با استفاده از ساز و کار حراج، توسط سامانه معاملاتی محاسبه و معاملات مرحله گشایش با آن قیمت انجام می شود.

معامله عمده: معامله ای ست که تعداد سهام یا حق تقدم قابل معامله در آن در شرکت هایی که سهام پایه آن ها بیش از سه میلیارد عدد است، بزرگتر یا مساوی یک درصد سهام پایه و در شرکت هایی که سهام پایه آن ها کمتر یا مساوی سه میلیارد عدد است، بزرگتر یا مساوی 5 درصد باشد.

معاملات عمده شرایطی: معامله عمده ای است که تسویه وجوه آن با شرایط اعلامی در اطلاعیه عرضه عمده بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه انجام می شود.

ناشر پذیرفته شده: ناشری است که اوراق بهادار آن در بورس پذیرفته شده است.

واحد پایه سفارش (LOT): تعداد مشخصی از اوراق بهادار است که حجم سفارش وارده به سامانه معاملاتی باید مضرب صحیحی از آن باشد.

 افکارنیوز

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.