×

حبس زدایی سیاست قطعی دستگاه قضایی

حبس زدایی سیاست قطعی دستگاه قضایی

معاون اول قوه قضاییه باهشدار به کسانی که می‌خواهند از هر زمینه برای تشویش اذهان عمومی استفاده کنند،گفت کسی نمی‌تواند از اراده پولادین قوه قضاییه در برخورد با فتنه‌گران و مجرمان سوءاستفاده کند حجت‌الاسلام ‏والمسلمین«سیدابراهیم رییسی» درآیین تودیع ‏ومعارفه رییس سازمان زندانها واقدامات تأمینی و تربیتی کشور با بیان این مطلب و با اشاره به حوادث اخیر بند 350 زندان اوین افزود تأمین امنیت زندان‎ها امری ضروری و برعهده سازمان‎ زندانهاست، بنابراین بازرسی از زندان اوین برطبق آیین‎نامه مصوب قانونی بوده است

حبس-زدایی-سیاست-قطعی-دستگاه-قضایی وکیل 

  معاون اول قوه قضاییه باهشدار به کسانی که می‌خواهند از هر زمینه برای تشویش اذهان عمومی استفاده کنند،گفت: کسی نمی‌تواند از اراده پولادین قوه قضاییه در برخورد با فتنه‌گران و مجرمان سوءاستفاده کند.حجت‌الاسلام ‏والمسلمین«سیدابراهیم رییسی» درآیین تودیع ‏ومعارفه رییس سازمان زندانها واقدامات تأمینی و تربیتی کشور با بیان این مطلب و با اشاره به حوادث اخیر بند 350 زندان اوین افزود: تأمین امنیت زندان‎ها امری ضروری و برعهده سازمان‎ زندانهاست، بنابراین بازرسی از زندان اوین برطبق آیین‎نامه مصوب  قانونی بوده است.

وی همچنین با بیان اینکه زمان اعلام انتصاب آقای اسماعیلی به سمت رییس کل دادگستری استان تهران با اتفاقات بند 350 اوین همزمان شد، تصریح کرد: این دو موضوع هیچ ارتباطی با هم ندارند اما رسانه‌های ضد انقلاب و جریان فتنه تلاش کردند از این تغییر سوءاستفاده کنند.

   قدردانی از خدمات اسماعیلی درسازمان زندانها

رییسی با قدردانی از زحمات «غلامحسین اسماعیلی» در مدت تصدی در سمت ریاست سازمان زندانها، دوره ریاست وی را از دوره‌های بسیار خوب و ارزشمند سازمان زندانها عنوان و در ادامه سخنان خود از زحمات کارکنان سازمان زندانها قدردانی کرد.وی افزود: از سربازان گمنامی که امروز در سازمان زندانها تلاش می‌کنند می‌خواهم همکاری‎های گذشته  را ادامه دهند.

   نظرات دکترجهانگیر  بسیار جامع و تعیین‌کننده بود

رییسی در مورد انتصاب دکتر «‌اصغر جهانگیر» به عنوان رییس جدید سازمان زندانهای کشور، نیز خاطرنشان کرد: آقای جهانگیر به دلیل آشنایی که با قوه قضاییه دارند انتخاب مناسبی برای ریاست این سازمان هستند زیرا نظرات و همچنین گزارش‌هایی که به سبب شغل‌شان در مورد سازمان زندانها تهیه ‌کردند از نظر دستگاه قضایی بسیار جامع و تعیین‌کننده بود.

   سازمان زندانها بازوی قدرتمند دستگاه قضایی است

معاون اول قوه قضاییه در ادامه سخنانش «زندان» را جایگاهی برای بازسازی کرامت انسان‎هایی توصیف کرد که به دلیل ناهنجاری، ارتکاب جرایم، رفاقت‌های نامناسب و ارتباطات ناسالم، به زندان افتاده‎اند.  وی افزود: سازمان زندانها بازوی قدرتمند دستگاه قضایی است زیرا تبلور دستگاه قضایی در اجرای عدالت با فعالیت این سازمان نمود پیدا می‌کند. رییسی اضافه کرد: نوآوری و پیشرفت در سازمان زندانها کاری ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد. وی همچنین با اشاره به این نکته که سیاست حبس‌زدایی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: بحث تربیتی و اصلاح رفتارها باید به عنوان سیاست سازمان زندانها همواره مورد توجه باشد.

   تاکید مکرر رهبر معظم انقلاب بر حبس زدایی

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پارامترها و چارچوب جامعه اسلامی که از آن به «دار السلام» یادمی‌شود اشاره و اظهار کرد: جامعه مبتنی بر اخلاق و کرامت انسانی محقق نمی‌شود مگر آنکه با مظاهر جرم و مجرمان برخورد شود.وی افزود: «آرمان‌شهر» جایی است که در آن جرم و جنایت یا نیست یا در حداقل خود قرار دارد که این ممکن نمی‌شود مگر آنکه نظام برخورد با مجرمان تقویت شود.رییسی به موضوع عفو و بخشش مجرمان پس از گذشت مدت زمانی از دوره حبس اشاره کرد و افزود: این عفوها زمانی به مجرمان داده می‌شود که رفتار آنان اصلاح شده و زندان توانسته باشد یکی از اهداف خود را که اصلاح رفتار زندانی است به انجام برساند.وی با تاکید بر این مهم که تلاش و هدف ما باید بر اساس  سیاست حبس‌زدایی دستگاه قضایی باشد، یادآورشد: موضوع حبس‌زدایی به کرات از سوی رهبر معظم انقلاب تاکید شده است.

وی با بیان اینکه مرخصی، عفو و هرگونه اقدامات دیگر برای زندانی در راستای اصلاح زندانی انجام می‌شود، گفت: خواسته مسئولین و قضات در دستگاه قضایی آن است که کسی زندانی نشود و سیاست قوه قضاییه حبس‌زدایی بوده است که این سیاست قطعی است و تاکید ما بر این است که از حبس و بازداشت تا آنجا که امکان دارد برای مجازات استفاده نشود.معاون اول دستگاه قضایی گفت: تلاش همکاران ما بر این بود که آمار زندانیان بر اساس سیاست حبس‌زدایی افزایش پیدا نکند که خوشبختانه در این راستا موفق بوده‌ایم. وی همچنین خاطرنشان کرد: هدف از«حبس و زندان» بازخورد اعمال زندانی، مجازات و بحث اصلاح رفتار زندانی است که رؤسای سازمان زندانها باید در همه حال به این اهداف توجه ویژه داشته باشند.

   بخش عمده تحقق عدالت مدیون نظام زندانبانی است

رییس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور هم دراین مراسم با اشاره به اینکه زندان‌ها از جایگاه مهمی در دستگاه قضا برخوردار هستند، گفت: دلیل این جایگاه این است که بخش عمده تحقق عدالت، مدیون ساز و کار این نهاد است. دکتر اصغر جهانگیر با اشاره به اتفاقات بند 350 زندان اوین، گفت: در روزهای اخیر به دنبال این جابجایی برخی محافل ضدانقلاب تلاش کردند این تغییرات طبیعی را به عنوان جابجایی مبتنی بر اتفاقات داخل زندان تعبیر کنند که باید بگویم این تعبیر کاملا غلط است. رییس جدید سازمان زندان‌ها با بیان اینکه این تغییر هیچگونه رابطه‌ای با اتفاقات داخل زندان ندارد، گفت: ما مسئولان باید برای پاسخ به ضدانقلابان مراقب باشیم ارزش‌ها و شأن دستگاه‌های دیگر را برای پاسخگویی خدشه‌دار نکنیم.جهانگیر با تشکر از رییس دستگاه قضایی افزود: از رییس دستگاه قضایی کمال تشکر را دارم که این فرصت را به بنده حقیر دادند تا بتوانم به عنوان خدمتگزار کوچکی در دستگاه قضایی باقی بمانم. سازمان زندان ها از جایگاه بسیار والایی برخوردار است. وی ادامه داد: سازمان زندان‌ها از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و اگر زندان نتواند به وظیفه خود به درستی عمل کند فرآیند دادرسی دستخوش مشکلات عدیده‌ای خواهد شد.جهانگیر افزود: اگر دستگاه زندان به درستی به وظایف خودش عمل کند فرآیند دادرسی معنا پیدا می‌کند و در غیر این صورت این فرآیند دستخوش معضلات می‌شود.

وی با بیان اینکه زندان در کاهش وقوع جرایم نقشی انکار ناپذیر دارد، تصریح کرد: باید بدانیم که تحقق و تبلور آرای قضایی در چارچوب فعالیت صحیح این نهاد است.رییس سازمان زندانها با اشاره به این نکته که باید بپذیریم که جامعه زندانیان افرادی هستند که به دلیل بزهکاری به زندان آمده‌اند، گفت: با پذیرش این اصل، نگاه اولیه ما به زندان و زندانیان نباید خوشبینانه باشد.وی افزود: این نگاه بدبینانه به زندانیان و به طور کلی زندان می‌تواند سرلوحه کار ما برای برنامه‌‌ریزی برای اصلاح زندانیان باشد.جهانگیر خاطرنشان کرد: البته این به معنای نادیده گرفتن حقوق زندانیان و وارد کردن فشار و ظلم به آنان نیست بلکه منظور مورد توجه قرار گرفتن اصل زندان است.وی همچنین با بیان اینکه اگر در مقوله زندانبانی وظایف مراقبتی خودمان را درست انجام ندهیم به مشکلات عمده‌ای برخورد خواهیم کرد، گفت: این کوتاهی و غفلت باعث می‌شود وظایف تربیتی ما نتیجه عکس داشته باشند. وی اظهار کرد: با تمام احترامی که برای رؤسای قبلی سازمان قایل هستم باید بگویم که نگاه ما باید به طور دایم نارضایتی از وضع موجود باشد تا بتوانیم به پیشرفت دست پیدا کنیم. جهانگیر، آموزش، نظارت، انضباط و تولید امنیت را با یکدیگر مرتبط دانست و ادامه داد: اینها در ارتباط متقابل با یکدیگر قرار دارند و نمی‌شود یک بخش را پررنگ کرده و بخش دیگر را کمرنگ جلوه داد.

   رفع مشکلات زندان‎ها، نیازمند عزم ملی

وی در ادامه سخنانش رفع مشکلات زندان‏ها را نیازمند عزم ملی و اجتماعی خواند و نگاه علمی بر مدیریت زندان، موضوع زندانی، خانواده‏های زندانیان، جامعه و منابع انسانی زندا‏ن‏ها را از جمله محورهای برنامه‏های در دستور کارش اعلام کرد. رییس سازمان زندانها همچنین تصریح کرد: ما باید نظارت و مراقبت بر زندان‌ها را دایمی و فضا را برای کسانی که بر رفتارهای بد و مجرمانه خودشان پافشاری می‌کنند، ناامن کنیم.

   بازرسی‎ها با شدت ادامه می یابد

جهانگیر با اشاره به بازرسی‌های دوره‌ای در سازمان زندان‌ها هم گفت: بازرسی‌های دوره‌ای در دوران آقای اسماعیلی شدت گرفت و با همین شدت ادامه خواهد داشت. همچنین بازرسی برای افراد زندانی نباید یک امر اتفاقی تلقی شود بلکه باید مستمر باشد تا فضا برای افرادی که به دنبال به وجود آوردن ناامنی هستند برای خودشان ناامن شود.

   بی‌مهری برخی دستگاه‌ها سبب عقب ماندگی سازمان زندانها شده است

رییس پیشین سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشورنیز در این مراسم با بیان اینکه زندانبانی یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیاست،اظهار کرد: دوره مسئولیت 56ماهه من در سازمان زندانها یکی از سخت‎ترین دوره‏های زندانبانی بوداما امروز خداوند را شاکرم در حد بضاعت و با کمک همکاران توانستم گام‎های موثری در راستای بهبود وضعیت زندان‏ها بردارم.

«غلامحسین اسماعیلی» افزود: مسایل و مشکلات گوناگونی همیشه در سر راه سازمان زندانها قرار دارد اما به لطف رییس دستگاه قضایی کشور همیشه تلاش شده تا این موانع برطرف شوند.وی با بیان اینکه این سازمان همواره مسایل، مشکلات و چالش‎های خاص خود را داشته است، گفت: به دلیل بی‌مهری و کم‏توجهی برخی دستگاه‌ها، شاهد یک عقب‌ماندگی در سازمان زندانها هستیم.

   وجود کارکنان زحمت کش وبی ادعا در سازمان زندانها

وی، این سازمان را به دلیل اجرای احکام قضایی اسلامی، تاثیر در حوزه امنیت عمومی و آرامش شهروندی، بازآموزی مبانی رفتاری به افرادی که به هر دلیلی گرفتار رفتار ناهنجاری شده‌اند و وجود همکاران و مدیران کارآمد، متدین و زحمتکش و بی‌ادعا در حوزه زندانبانی  سازمان بسیار مهمی عنوان و از رییس جدید سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در خواست کرد تا در کنار ارزش کار، قدر همکاران خوب این سازمان را بداند.

   کاهش 10 درصدی ورودی به زندان‌ها

رییس سابق سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی، در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اصلاح ساختار سازمان زندانها و تامین منابع مالی و انسانی گفت: در کنار این موارد به اصلاح رویه‌های زندانبانی اقدام کردیم و تلاش کردیم تا نظم و انضباط در کنار اقتدار و امنیت به مجموعه زندان‌ها بازگردد. اسماعیلی همچنین افزایش سطح بهداشت و درمان در سازمان زندانها، کاهش بیماری‌های پر خطر و کاهش ورود مواد مخدر را به همراه افزایش آمار کشف مواد مخدر از دیگر اقدامات دوره فعالیت خود خواند. وی به کاهش 10 درصدی میزان ورودی سازمان زندانها و همچنین کاهش 10 درصدی جمعیت کیفری حاضر در زندان‌ها اشاره و تصریح کرد: اینها همه در حالی صورت گرفته که ما معتقدیم اراذل و اوباش، قاچاقچیان و برهم‌زنندگان نظم و امنیت مردم جایشان در زندان است و باید با آنان برخورد قاطع شود.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود به تصویب طرح جابه‌جایی 8 زندان بزرگ فعالیت 5 اردوگاه نگهداری محکومان مواد مخدر و همچنین افزایش 240 هزارمترمربعی فضاهای زندان‌ها اشاره و اظهار کرد: همه اینها در جهت پیشرفت سازمان زندانها صورت گرفته که امیدواریم ادامه یابد.

   نصب 11 هزار دوربین در زندان‌های کشور

اسماعیلی در مورد فعالیت‌های فنی انجام شده، گفت: نصب 11 هزار دوربین در زندان‌های سراسر کشور، ساماندهی سامانه بانک اطلاعاتی پانیذ، راه‌اندازی سامانه ثبت اثر انگشت، کد الکترونیکی و پابند الکترونیکی از دیگر اقدامات فنی انجام شده در این سازمان است. به گفته رییس کل دادگستری  استان تهران 40 هزار فرصت شغلی  به طور میانگین در سال‌های اخیر و با حمایت بنیاد تعاون زندانیان برای مددجویان ایجاد شده است. وی درمورد تغییرات سازمانی و نیروی انسانی اظهار کرد: پست سازمانی از 17 هزار به 25 هزار افزایش پیدا کرد و پنج هزار و 147 استخدام جدید که بیش از 40 درصد موجودی ما بود، استخدامی داشتیم.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.