×

مشکلات اقتصادی و فرهنگی همچنان سد راه ازدواج

مشکلات اقتصادی و فرهنگی همچنان سد راه ازدواج

بالا رفتن سن ازدواج از آسیب‌های است که مشکلات عدیده ای را می‌تواند به دنبال داشته باشد کاهش تعداد جمعیت کشور و در نهایت کمبود نیروی کار از تبعات بالا رفتن سن ازدواج است دراین میان اما تعدادی از جوانان نیز هستند که برای همیشه از تشکیل خانواده سرباز می‌زنند و تا پایان عمر مجرد باقی می‌مانند

مشکلات-اقتصادی-و-فرهنگی-همچنان-سد-راه-ازدواج وکیل 

بالا رفتن سن ازدواج از آسیب‌های است که مشکلات عدیده ای را می‌تواند به دنبال داشته باشد. کاهش تعداد جمعیت کشور و در نهایت کمبود نیروی کار از تبعات بالا رفتن سن ازدواج است. دراین میان اما تعدادی از جوانان نیز هستند که  برای همیشه از تشکیل خانواده سرباز می‌زنند و تا پایان عمر مجرد باقی می‌مانند.

بر اساس آمار تعداد جوانان مجرد در کشور نگران کننده است، 50 درصد طلاق ها در سال نخست ازدواج رخ می‌دهد، 60 درصد از طلاق ها به دلیل انتخاب نادرست اتفاق می افتد، اینها نمونه ای از مشکلاتی است که این روزها کارشناسان فعال در حوزه جوانان نسبت به آنها هشدار می‌دهند، نکته اینجاست که متقاضیان اگر بیشتر از جوانان مقصر نباشند کمتر هم نیستند، زیرا آنان آن طور که باید و شاید به این مشکلات توجهی ندارند، زیرا بخش قابل توجهی از وعده های آنان تاکنون از مقام حرف بالاتر نرفته است. برای نمونه حدود یک میلیون جوان ماه‌هاست که منتظر دریافت کمک هزینه ازدواج هستند و عده زیادی نیز درجست‌وجوی شغل و مسکن، هر روز از آرزوهای خود فاصله می‌گیرند.به گفته محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان معتقد است برخی از جوانان با وجود داشتن تمکن مالی و شغل مناسب باز هم از ازدواج سر باز می زنند که این موضوع به دلیل فاصله گرفتن از فرهنگ و هویت اسلامی است. معاون فرهنگی ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه افرادی که دچار آسیب طلاق هستند هم آسیب‌پذیر و هم آسیب‌زا هستند، خاطرنشان می کند: باید حس و روحیه مسئولیت‌پذیری در بین خانواده‌ها و بخصوص جوانان نهادینه و فرهنگ‌سازی شود.وی همچنین تاکید می‌کند که بیش از یک میلیون و 100 هزار زوج که سال گذشته برای گرفتن وام ازدواج ثبت‌نام کرده‌اند موفق به دریافت آن نشده‌اند.معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان پایگاه‌های اینترنتی و موسسات همسریابی را غیررسمی و غیرقانونی اعلام می کند و می افزاید: این موضوع با همکاری پلیس امنیت اخلاقی به صورت جدی در حال پیگیری است و با عاملان راه‌اندازی این پایگاه‌هاو موسسات برخورد می‌شود.

 نبود مسکن، جوانان را از ازدواج فراری می دهد

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره مشکلاتی که بر سر راه ازدواج جوانان وجود دارد به «حمایت» می‌گوید: نبود اشتغال مناسب، نداشتن درآمد کافی و مسکن سدی برای ازدواج محسوب می‌شود. این در حالی است که هر روز به تعداد جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها اضافه می‌شود که اکثر این افراد تخصص‌ و مهارت‌های لازم را برای مشاغل مختلف ندارند.عبدالرضا عزیزی با اشاره به توقف ارایه وام ازدواج نیز می‌گوید:‌ این وام می‌توانست تا حدودی مشکل مالی ازدواج را رفع کند این در حالی است که مجلس پیشنهاد تخصیص بودجه‌ای بالغ بر یک هزار میلیارد تومان به صندوق مهر امام رضا (ع) را ارایه کرد که این موضوع با توجه به اصرار نمایندگان مجلس تا کنون به مرحله اجرا نرسیده است. به گفته عبدالرضا عزیزی، بسیاری از جوانان نیازمند دریافت وام ازدواج هستند، اما متاسفانه این افراد در نوبت وام دهی حتی به مدت یک تا دو سال هستند که این خود منجر به بی‌انگیزه شدن جوانان می‌شود.این درحالی است که مقدار وام ازدواج سه میلیون تومان است و ارزش آن نسبت به چند سال گذشته پایین‌تر آمده، ولی هنوز جوانان نمی‌توانند به‌راحتی آن را دریافت کنند.به گفته وی باید در گام نخست این مبلغ که قرار است به عنوان وام ازدواج در اختیار جوانان قرار داده شود تامین شود و سپس درباره به روزرسانی آن بحث کرد. فقدان فرهنگ سازی مناسب در خصوص ازدواج نیز موضوع دیگری است که دکتر عزیزی به آن اشاره می کند و می‌گوید: این موضوع باعث تاخیر در ازدواج می شود بنابراین باید برنامه‌ریزی صورت گیرد تا از طریق دستگاه‌های مختلف بتوان در این زمینه سرمایه گذاری کرد.

 رسانه‌ها به کمک جوانان بیایند

وی در این زمینه نقش رسانه‌ها را بسیار مهم می‌داند و می‌گوید: رسانه‌ها می‌توانند با برنامه‌های مختلف و ساختن فیلم‌های گوناگون در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند. البته خانواده‌ها نیز می‌توانند با بهره‌گیری از آموزش‌های دینی در این زمینه گام بردارند. زیرا بنیان حس مسئولیت پذیری نیز در خانواده شکل می‌گیرد و باید توسط دستگاه‌ها در جوانان تقویت شود.به گفته عزیزی برنامه‌ریزی مسئولان در زمینه ازدواج باید در دو حیطه فرهنگ‌سازی - روحیه بخشی و ایجاد زمینه مالی باشد. بنابراین اجرای برنامه‌های فرهنگی ورزش، برگزاری جشنواره ها و ... در این حیطه می‌تواند به عنوان مشوقی در زمینه ازدواج محسوب شود. بنابراین به طور کلی شادکامی به اشتغال، دینداری، ازدواج موفق و سلامت جسمی و روانی جوان مربوط می‌شود. از آنجایی که جوانان سرمایه کشور هستند بنابراین برنامه ریزی در این زمینه می‌تواند در پیشرفت کشور موثر عمل کند. این در حالی است که همه دستگاه‌ها باید به کمک ازدواج جوانان بیایند و با فرهنگ‌سازی و آموزش‌های مختلف جوانان را به ازدواج به موقع و زندگی مداوم تشویق کنند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.