×

فیلتر شدن واتس آپ قطعی است، رئیس جمهور دستوری بر خلاف قانون صادر نمی کند

فیلتر شدن واتس آپ قطعی است، رئیس جمهور دستوری بر خلاف قانون صادر نمی کند

دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت رئیس جمهور اجرا کننده قانون است، بنابراین دستوری بر خلاف قانون صادر نمی‌کند و تصمیم گیری درخصوص فیلتر و مسدودسازی محتوای مجرمانه همه سایت‌های اینترنتی از جمله شبکه‌های اجتماعی برعهده کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است

فیلتر-شدن-واتس-آپ-قطعی-است،-رئیس-جمهور-دستوری-بر-خلاف-قانون-صادر-نمی-کند

دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: رئیس جمهور اجرا کننده قانون است، بنابراین دستوری بر خلاف قانون صادر نمی‌کند و تصمیم گیری درخصوص فیلتر و مسدودسازی محتوای مجرمانه همه سایت‌های اینترنتی از جمله شبکه‌های اجتماعی برعهده کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است.

«عبدالصمد خرم آبادی»، با اشاره به برخی اخبار منتشر شده در رسانه‌ها و انتساب آنها به وزیر ارتباطات، اظهارداشت: در اخبار آمده که به دستور رئیس جمهور پیگیری وضعیت«واتس آپ» و شبکه‌های اجتماعی بعهده شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته است، فارغ از این مساله که چنین تصمیمی از سوی رئیس جمهور محترم اتخاذ شده است یا خیر، باید بگویم که بر اساس مقررات جاری، رئیس جمهور اساساً اختیار اتخاذ چنین تصمیمی را ندارد.

وی افزود: رئیس جمهور به عنوان رئیس قوه مجریه، اجرا کننده قانون است، بنابراین دستوری بر خلاف قانون صادر نمی‌کند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر نظارت بر وضعیت شبکه‌های مجازی و نرم افزارهایی چون واتس آپ از حیطه مسئولیت کارگروه مصادیق مجرمانه خارج شده است یا خیر؟ افزود: طبق ماده 21 قانون جرایم رایانه‌ای، تصمیم گیری درخصوص فیلتر و مسدودسازی محتوای مجرمانه همه سایت‌های اینترنتی از جمله شبکه‌های اجتماعی برعهده کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است.

خرم‌آبادی تصریح کرد: بنابراین، رئیس جمهور رأساً نمی‌تواند مانع اقدامات کارگروه تعیین مصادیق شده و صلاحیت قانونی تصمیم گیری در مورد شبکه‌های اجتماعی را از این کارگروه سلب و آن را بر عهده شورایعالی فضای مجازی قرار دهد.

دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: اگر چه رئیس جمهور، رئیس شورایعالی فضای مجازی است ولی باید به این نکته توجه شود که تصمیمات این شورا با اکثریت آراء اعضای آن شورا اتخاذ می‌شود و شخص رئیس جمهور در این شورا فقط یک رأی دارد و تا آنجا که بنده اطلاع دارم، شورایعالی فضای مجازی نیز تصمیمی درخصوص توقف اجرای مصوبه کارگروه مبنی بر مسدودسازی واتس آپ اتخاذ ننموده است،‌بنابراین عدم اجرای مصوبه کارگروه، توسط وزارت ارتباطات، با استناد به دستور رئیس جمهور، فاقد وجاهت قانونی است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که وزیر ارتباطات در مصاحبه خود اعلام کرده است، چون شرایط رأی گیری کارگروه تعیین مصادیق پیرامون فیلتر "واتس اَپ" نقصان داشته، موضوع در شورایعالی فضای مجازی مطرح شده است،‌ آیا نقصی در شرایط رأی گیری وجود داشته گفت: خیر؛ هیچ نقصی در شرایط رأی گیری کارگروه تعیین مصادیق وجود نداشته است.

خرم‌آبادی گفت: پیشنهاد فیلتر واتس اپ چند روز قبل از تشکیل جلسه مربوطه به کلیه اعضاء کارگروه اعلام شده بود و این جلسه در تاریخ چهاردهم اسفند سال گذشته و با حضور 12 عضو از اعضاء کارگروه و به ریاست شخص دادستان کل کشور تشکیل گردید و همه اعضاء در حدود دو ساعت نظرات مبسوط خود را در مورد این پیشنهاد اعلام کردند.

وی افزود: نهایتاً با اکثریت آراء (یعنی با هفت رای موافق از دوازده رأی اعضاء حاضر در جلسه) فیلتر و مسدودسازی نرم افزار واتس اَپ به تصویب رسید، بنابراین ادعای وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مورد وجود نقصان در شرایط رأی گیری فیلتر واتس اَپ کذب محض است.

خرم‌آبادی گفت: علاوه بر این، دستور مسدودسازی واتس آپ، بعد از مصوبه کارگروه، از سوی یکی از مقامات ذیصلاح قضایی صادر شده و این دستور نیز به وزارت ارتباطات جهت اجرا ابلاغ شده است.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود در سالی که از سوی مقام معظم رهبری بعنوان سال "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" نامگذاری شده است، مسئولین مربوطه تمام توان مدیریتی و عزم راسخ خود را برای مقابله با ابزارهایی که در خدمت تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن می‌باشند، بکار گیرند و بجای حمایت از نرم افزارهای که در خدمت سرویس‌های جاسوسی آمریکایی و صهیونیستی هستند، نمونه‌های مشابه داخلی آنها را مورد حمایت قرار داده و به ارتقاء کیفی آنها کمک نمایند.

دبیر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه خاطرنشان کرد: متأسفانه مسئولین وزارت ارتباطات تاکنون با توسل به بهانه‌های بی‌ مبنا و فاقد وجاهت قانونی، از اجرای مصوبه قانونی کارگروه و دستور مقام قضایی استنکاف کرده‌اند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.