×

دولت موظف شد یارانه‌ آردونان را در بودجه سالانه مشخص و به روش‌های مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد

دولت موظف شد یارانه‌ آردونان را در بودجه سالانه مشخص و به روش‌های مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد

دولت موظف شد یارانه‌ آردونان را در بودجه سالانه مشخص و به روش‌های مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد

دولت-موظف-شد-یارانه‌-آردونان-را-در-بودجه-سالانه-مشخص-و-به-روش‌های-مناسب-در-اختیار-مصرف‌کنندگان-قرار-دهد وکیل 

بررسی لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها

با تصویب ماده ‌5:
دولت موظف شد یارانه‌ آردونان را در بودجه سالانه مشخص و به روش‌های مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

نمایندگان با تصویب ماده 5 لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها دولت را موظف کردند یارانه‌ی آرد و نان را به میزانی که در لایحه‌ی بودجه سالانه‌ی مشخص می‌شود با روش‌های مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان متقاضی قرار دهند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این ماده با 154 رای موافق ، 14 رای مخالف و 10 رای ممتنع به تصویب رسید.

بر اساس تبصره‌ی این ماده مقرر شد که سرانه‌ی یارانه‌ی نان روستاییان و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت و اقشار آسیب‌پذیر در شهرهای بزرگ به تشخیص دولت حداقل 50 درصد بیشتر از متوسط یارانه‌ی سرانه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، در ابتدای بررسی این ماده، حذف کامل آن رای نیاورد، اما علیرضا محجوب نماینده‌ی مردم تهران پیشنهاد حذف دو کلمه‌ی (به میزانی) و (متقاضی) را ارائه کرد و علت این پیشنهاد را نوعی توهین به مصرف‌کنندگان اعلام کرد.

دبیرکل خانه‌ی کارگر یادآور شد: از 80 سال پیش که پخت نان از خانه به مغازه آمده است چنین چیزی را مرسوم نموده و این کار نوعی توهین به فقرا است، لذا اگر می‌خواهید یارانه را حذف کنید این کار را انجام دهید اما چرا به فقرا توهین می‌کنید.

وی گفت: اگر نمی‌توانید برای فقرا کاری انجام بدهید موجب سخی‌تر شدن آنها نشوید.

پس از آنکه این پیشنهاد محجوب با 63 رای موافق و 77 رای مخالف رای نیاورد، رضا عبداللهی رییس کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد اصلاح تبصره‌ی این ماده را ارائه کرد.

نماینده مردم ماهنشان در توضیح پیشنهاد خود گفت: در این تبصره عنوان شده سرانه‌ی یارانه‌ی نان اقشار روستایی 20 درصد بیشتر از سرانه‌ی شهری باشد، اما در برخی از شهرهای کوچک وضع مردم بهتر از روستاها نیست و حتی در شهرهای بزرگ هم برخی از اقشار وضع‌شان از روستاییان هم بدتر است.

وی افزود: لذا برای اینکه این عدالت برقرار شود بهتر است که عبارت به این گونه اصلاح شود که سرانه‌ی یارانه‌ی نان روستاییان و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت و اقشار آسیب‌پذیر با تشخیص دولت حداقل 50 درصد بیشتر از متوسط یارانه‌ی سرانه خواهد بود.

وی گفت: این عبارت نسبت به آنچه که در مصوبه‌ی کمیسیون آمده کامل‌تر و جامع‌تر است در صورتی که این تبصره تصویب شود برای روستاییان و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت و در شهرهای بزرگ که افرادی تحت پوشش کمیته‌ی امداد و نهادهای حمایتی قرار دارند، تقریبا 9 هزار تومان دریافتی خواهند داشت. لذا فکر می‌کنم این پیشنهاد نسبت به آنچه در مصوبه‌ی کمیسیون آمده کاملتر و جامع‌تر است.

موسوی نماینده‌ی آبادان در مخالفت با پیشنهاد وی گفت: همه می‌دانند که وضعیت روستاییان نسبت به شهرهای کوچک از نظر معیشتی بسیار پایین‌تر است.

وی گفت: در حال حاضر وضعیت مهاجرت در روستاها روند بسیار بالایی دارد، بنابراین باید کاری کنیم که جلوی اینگونه مهاجرت‌ها گرفته شود که با تصویب این پیشنهاد این کار عملی نخواهد بود.

سیدکاظم موسوی نماینده‌ی اردبیل نیز در موافقت با پیشنهاد عبداللهی گفت: بنده تمام صحبت‌های آقای عبداللهی را تایید می‌کنم و با آن موافق هستم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، پیشنهاد عبداللهی با 110رای موافق ، 53 رای مخالف و 11 رای ممتنع به تصویب رسید.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.