×

فعالیت مسافرکش های شخصی غیر قانونی است

فعالیت مسافرکش های شخصی غیر قانونی است

پس از بحث های فراوان بالاخره افزایش 25 درصدی نرخ کرایه تاکسی ها تصویب و از دیروز اجرایی شد این افزایش قیمت که به گفته اعضای شورای شهر تهران برای مترو ده درصد، اتوبوس 15 درصد و تاکسی ها 25 درصد درنظر گرفته شده با نگاه به استفاده هرچه بیشتر از سرویس های حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است

فعالیت-مسافرکش-های-شخصی-غیر-قانونی-است

پس از بحث های فراوان بالاخره افزایش 25 درصدی نرخ کرایه تاکسی ها تصویب و از دیروز اجرایی شد. این افزایش قیمت که به گفته اعضای شورای شهر تهران برای مترو ده درصد، اتوبوس 15 درصد و تاکسی ها 25 درصد درنظر گرفته شده با نگاه به استفاده هرچه بیشتر از سرویس های حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است.

با آنکه قیمت وسایل نقلیه عمومی و تاکسی ها هرساله با توجه به افزایش نرخ تورم افزایش می‌یابد اما امسال اعتراض‌ها به این موضوع بیش از سال‌های پیش است. بسیاری از مسافرکش‌های شخصی، با افزایش قیمت بنزین، کرایه ها را حتی تا بیش از 50 درصد افزایش داده و مدعی هستند که چون سهمیه بنزین فقط به تاکسی‌داران تعلق می‌گیرد، آنان مجازند تا به تشخیص خود از مسافران کرایه دریافت کنند. این برخوردها در چند هفته اخیر موجب اعتراض‌هایی نیز شده است. در تهران نیز ظرف دوهفته اخیر، مسافران با سردرگمی در پرداخت کرایه مواجه شده اند.

  خودروهای شخصی صلاحیت مسافرکشی ندارند

محسن سرخو، عضو شورای شهر هرگونه اخذ کرایه بیشتر از مسافران را تا دیروز غیرقانونی خواندو در مورد مسافرکش‌های شخصی به «حمایت» گفت: خودروهای شخصی اصلا فعالیت قانونی و مجوز برای مسافرکشی ندارند، صلاحیت آنها نیز از سوی مراجع ذی‌صلاح تایید نشده است و مردم باید به جای استفاده از این خودروها از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که در مسیرهایی که خط تاکسیرانی وجود ندارد شهروندان باید چگونه تردد کنند؟ گفت: متاسفانه در برخی مسیرهایی که شهروندان نیاز به وسایل نقلیه عمومی دارند خلأ وجود دارد. آنچه ایده‌آل حمل و نقل عمومی است این است که شبکه‌های عمومی حمل و نقل مانند خطوط عمومی مترو و اتوبوس و همچنین خطوط نیمه خصوصی مینی بوس به صورت خوشه‌ای کامل شوند تا بتوانند تمام شهر را پوشش دهند.

این عضو شورای شهر گفت: کاربرد تاکسی در اکثر نقاط جهان خطی نیست بلکه کاربردش حمل و نقل مسافر از مبدا تا مقصد است. تاکسی خطی زمانی کاربرد دارد که شبکه حمل و نقل عمومی به صورت کامل شهر را پوشش نداده باشد. البته در برنامه پنج ساله تدابیری اندیشه شده تا هم خطوط مترو و هم خطوط اتوبوسرانی، خلا مسیرهای بدون خط را پوشش دهند تا میزان وسایل نقلیه عمومی به اندازه قابل قبول برسد. براساس این طرح قراراست که اتوبوسرانی به 9هزار تا ده هزار اتوبوس آماده به کار مناسب مجهز شود تا تاکسی ها به کارکردی که در همه جهان دارند برسند. هم اکنون خلا ناشی از حمل و نقل عمومی احساس می‌شود و شهروندان نمی‌توانند در زمان مناسب به مقصد برسند.

  کمبود وسایل حمل و نقل عمومی

به گفته وی، پکن با 20 میلیون جمعیت دارای21هزار اتوبوس، 650کیلومتر مترو و 48هزار تاکسی است درحالی‌که در تهران ما فقط 6 هزار و 500 اتوبوس داریم که حدود دوهزار دستگاه از آنها فرسوده است. به گفته وی در کلان‌شهر تهران‌ فقط 150کیلومترخط مترو وجود دارد. در مقابل این آمار، 78 هزارتاکسی در این شهر عهده دار حمل و نقل مسافران هستند.

 این آمارها به روشنی نبود تناسب و توازن را میان وسایل حمل و نقل عمومی در تهران و کشور نشان میدهد.

سرخو تاکید کرد:‌ در واقع امروز تاکسی ها ضعف حمل و نقل عمومی را پوشش می‌دهند و ما امیدواریم با پوشش همه جانبه وسایل حمل‌و‌نقل عمومی همچون اتوبوس و مترو، تاکسی‌ها بتوانند کارکرد اصلی خود را داشته باشند.

سرخو راهکار موقت را برای رفع مشکلات حمل و نقل عمومی، استفاده از مینی بوس عنوان کرد و گفت: در شورا در تلاش هستیم تا به نحو مقتضی مشکلات موجود را مرتفع کنیم. اگر به صورت مواردی مطرح شود و یا مردم درباره مناطقی که نیاز به خط دارند اطلاع رسانی کنند می توانیم آن مسیرها را با خطوط مینی بوس یا بخشی از خطوط تاکسی پوشش دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با افزایش قیمت سوخت، نرخ ها بیش از این افزایش می‌یابند؟گفت: با توجه به اینکه از مجموع 70‌هزار و 920 تاکسی موجود در شهر 50 هزار و 736 تاکسی دوگانه سوز هستند می توان گفت 71.5 درصد تاکسی ها دوگانه سوز هستند بنابراین اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها اثری بیش از این بر نرخ‌ها نخواهد داشت. 16درصد هزینه تاکسی ها مربوط به هزینه سوخت بنزین یا گاز آنها می شود.

براین اساس حدود20درصد به حقوق تاکسی داران اضافه شده است. ما عقیده داریم که افزایش کرایه ها بیش از این به تدریج تورم ایجاد می‌کند.

محسن سرخو راهکارهای جایگزین برای حمایت از رانندگان را پیشنهاد کرد و گفت: هم اکنون بیمه تکمیلی رایگان به کل خانواده‌های تاکسیرانان تعلق گرفته است. ما در شورا از سایر طرح‌های حمایتی سازمان تاکسیرانی نیز صددرصدحمایت می‌کنیم، چون تورم را دامن نمی‌زند اما با افزایش بیشتر قیمت کرایه ها به شدت مخالف هستیم زیرا این کار باعث ایجاد تورم در کشور و فشار بیشتر به شهروندان می شود و این افزایش تورم بر اقتصاد خانواده تاکسیرانان نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

عضو شورای اسلامی شهر تهران یادآوری کرد: در مورد افزایش نرخ کرایه تاکسی پیشنهاد شهرداری 30 درصد بود ولی شورا بین 20 تا 25 درصد نرخ ها را افزایش داد.

وی از شهروندان خواست هر گونه تخلف از سوی رانندگان تاکسی را از طریق سامانه 137 یا 1888 اعلام کنند و افزود: رانندگان تاکسی تا زمان اعلام دقیق، حق افزایش نرخ کرایه تاکسی را ندارند و امیدورام با همکاری با دولت فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به درستی اجرایی شود.

  شورا به دنبال برطرف کردن  مشکلات است

از سوی دیگر، احمد دنیا مالی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز از شهروندان خواست تا برای سفرهای شهری از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی استفاده کنند. به گفته وی توسعه حمل و نقل عمومی در شهر تهران باید با محوریت مترو (حمل و نقل ریلی) و شبکه اتوبوسرانی اعم از اتوبوس های تندور (بی.آر.تی) و شبکه کمکی (خطوط فیدر )صورت گیرد و شورای شهر با ایجاد تعاملی بین شهرداری و دولت به دنبال برطرف کردن موانع موجود در زمینه توسعه خطوط حمل و نقل ریلی و اتوبوس های تندرو خواهد بود.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: سهم حمل و نقل عمومی ما از 50 درصد  عبور کرده است و آمار بسیاری خوبی است ولی اگر ما موضوع ناوگان تاکسیرانی کشور را  در این 50 درصد مداخله دهیم  به طبع نمی تواند جزو حمل و نقل عمومی  مطرح شود  و در حال حاضر در شهر تهران روزانه  4 میلیون جابجایی  فقط با ناوگان تاکسیرانی  صورت می گیرد  که در همه جای دنیا این ناوگان یک  ناوگان خصوصی است .

وی اذعان کرد: هر چند باید بپذیریم که شبکه جامع حمل و نقل عمومی شهر تهران هنوز کامل نیست اما این تصمیم می تواند عاملی موثر در کاهش آلودگی هوا باشد. بنابراین یکی از مهمترین رویکردهای شورای چهارم تهران گسترش و توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی در سال 93 خواهد بود تا ضمن کاهش ترافیک، کمکی هم به بهبود کیفیت هوای شهر کرده باشیم.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.