×

جذب 500 قاضی شورای حل اختلاف با برگزاری آزمونی مستقل-ایجاد مرکز جذب آزمون در قوه قضاییه

جذب 500 قاضی شورای حل اختلاف با برگزاری آزمونی مستقل-ایجاد مرکز جذب آزمون در قوه قضاییه

جذب 500 قاضی شورای حل اختلاف با برگزاری آزمونی مستقل-ایجاد مرکز جذب آزمون در قوه قضاییه

جذب-500-قاضی-شورای-حل-اختلاف-با-برگزاری-آزمونی-مستقل-ایجاد-مرکز-جذب-آزمون-در-قوه-قضاییه وکیل 

دیر کل آموزش قضات خبر داد: جذب 500 قاضی شورای حل اختلاف با برگزاری آزمونی مستقل / ایجاد مرکز جذب آزمون در قوه قضاییه

مدیر کل آموزش قضات از ایجاد مرکز جذب آزمون در قوه قضاییه خبر داد و گفت: این مرکز قرار است مستقلا به جذب قاضی بپردازد و برگزاری آزمون‌های مختلف اعم از آزمون کتبی، مصاحبه‌ علمی و ... را بر عهده بگیرد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامرضا موحدیان در نشست روز سه‌شنبه خود با خبرنگاران تصریح کرد: بعد از برگزاری آزمون تصدی امر قضا در سال 90 ما توانستیم ظرف مدت یک ماه نتایج را اعلام کنیم و در این راستا حدود 1500 نفر که 3 برابر ظرفیت بود، به عنوان افراد پذیرفته شده در مرحله اول معرفی شدند.

 وی ادامه داد: اوایل سال گذشته 10 کمیته‌ مصاحبه‌ علمی تشکیل شد که این کمیته ظرف مدت 3 ماه با 1500 نفر مصاحبه کرد.

مدیر کل آموزش قضات افزود:‌ نتایج مصاحبه‌ علمی 7 و 19 فروردین‌ماه سال جاری از طریق سایت معاونت آموزش قوه قضاییه اعلام شد؛ غیر از استان قم که این کار در حال انجام است. در واقع 952 نفر پذیرفته شده داشتیم که اسامی را به اداره کل گزینش برای بررسی صلاحیت‌های اخلاقی، شخصیتی و سلامت جسمی و روانی ارسال کرده‌ایم.

موحدیان اظهار کرد: اداره کل گزینش در نیمه اول امسال قرار است نتایج قطعی را اعلام کند و نهایتا این کار تا شهریورماه طول خواهد کشید. ان‌شاالله تا آن زمان نتایج نهایی تست شخصیتی و روانی انجام خواهد شد تا در نهایت این اسامی برای کارآموزی معرفی شوند.

وی خاطرنشان کرد: سعی بر این است که حدود 500 نفر را از 952 نفر را جذب کنیم. در حدود 300 نفر هم برای جذب روحانیون و تعدادی بدون آزمون کتبی خواهد بود که در نهایت به 800 نفر خواهد رسید.

مدیر کل آموزش قضات یادآور شد: زمانی که ما پرونده‌ای را به اداره گزینش ارسال می‌کنیم بلافاصله با افراد تماس گرفته می‌شود و اطلاعیه در سایت معاونت آموزش در این زمینه صادر می‌شود که این افراد مدارک خود را در اختیار معاونت بگذارند و بعد برای تست سلامتی به پزشکی قانونی و برای تست اخلاقی به روان‌شناس معرفی می‌شوند. پروسه انجام این کار که امروز در تمام نقاط کشور انجام می‌شود، در گذشته طولانی بود.

موحدیان همچنین درباره‌ مردودی‌هایی که نمره‌ آنان بین 55 تا 60 بوده است، گفت: درخواست کردیم یک نوبت دیگر هم این افراد در کمیته مصاحبه‌ علمی دعوت شوند و فرصت دیگری به آنان داده شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تعداد پذیرش در آزمون قضاوت چند برابر شده است، در تدارک چند دوره‌ کارآموزی هستیم و حسب برنامه‌های سال جاری، معاونت آموزش قوه قضاییه در صدد است که سه معاونت آموزش را در تهران، قم و مشهد تقویت کند. در واقع معاونت آموزش در قم و مشهد فقط مختص روحانیون نیست بلکه آموزش دانشگاهیان را نیز شامل می‌شود.

مدیر کل آموزش قضات با بیان اینکه دوره‌های کارآموزی قضات متفاوت است، تصریح کرد: برای مقطع لیسانس دوره‌ 18 ماهه ، فوق لیسانس دوره 15 ماهه و برای فارغ‌التحصیلان دانشکده‌ علوم قضایی دوره 12 ماهه در نظر گرفته شده است اما به دلیل این که خروجی‌ها از دستگاه قضایی بیشتر از ورودی بوده است، دستور رییس قوه قضاییه این بوده که طول دوره‌ کارآموزی سه ماه کاهش یابد.

 موحدیان درباره‌ قضات بازنشسته نیز اظهار کرد: دستگاه قضایی باید تمهیداتی در خصوص قضات بازنشسته و پرداخت سنوات به این دسته از قضات بیندیشد. علاوه بر این باید تسهیلاتی فراهم شود که با قاضی بازنشسته قرارداد بسته شود. در واقع ما باید بتوانیم قضات قدیمی را در دستگاه قضایی نگه داریم.

وی با بیان اینکه یکی از اهرم‌های مهم در این زمینه ایجاد جاذبه در دستگاه قضایی است، خاطرنشان کرد: روال جذب وکیل سرعت بیشتری پیدا کرده است. با این وجود نیمی از کارآموزان دستگاه قضایی کسانی بوده‌اند که قبلا به کار وکالت می‌پرداختند و این اتفاق بسیار خوبی است.

مدیر کل آ‌موزش قضات در پاسخ به سوالی تاکید کرد: قطعا امسال هم مانند گذشته آزمون قضاوت برگزار خواهد شد و احتمالا زمان برگزاری این آزمون در آبان‌ماه باشد.

موحدیان با بیان اینکه آزمون تصدی امر قضا دو مرحله‌ای برگزار می‌شود، گفت: مرحله اول به صورت تستی خواهد بود که در این مرحله سه برابر ظرفیت پذیرفته می‌شوند و برای مرحله‌ بعد در مصاحبه‌ علمی شرکت می‌کنند. این به دلیل این است که بعضی از افراد محفوظات خوبی دارند و در تست‌زنی خوب عمل می‌کنند ولی زمانی که در مقام توضیح و تحلیل قرار می‌گیرند نمی‌توانند این کار را انجام دهند. در واقع اگر پذیرفته‌شدگان قدرت بحث و تحلیل در مصاحبه علمی داشته باشند، قطعا قبول خواهند شد.

 وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا آزمون سال 90 دارای دروس عمومی بود یا خیر؟ گفت: شیوه‌نامه مصاحبه علمی در سایت معاونت قوه قضاییه وجود دارد که چه سوالاتی در آزمون می‌آید. بخش حقوقی شامل آیین دادرسی مدنی، حقوق تجارت و امور حسبی و ... و بخش جزایی نیز شامل جزای عمومی، جزای اختصاصی و آیین دادرسی کیفری و بخش فقهی نیز شامل تحریرالوسیله حضرت امام (ره) بود که بخش اخیر در دو بخش جزایی و مدنی بود. در واقع ما سوالات عمومی علمی نداشتیم بلکه سوالات تخصصی بود.

مدیر کل آموزش قضات افزود: رییس مرکز جذب آزمون تعیین شده است. اگر رییس این مرکز نهایی شود، قطعا وی حاضر می‌شود و درباره‌ فعالیت‌های این مرکز توضیح خواهد داد. تسهیلات بیشتری برای جذب استعدادهای برتر در نظر گرفته خواهد شد ولی باید به تایید رییس قوه قضاییه تحت عنوان شیوه‌نامه امسال برای آزمون تصدی امر قضا برسد.

 موحدیان در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا قضاتی که درشورای حل اختلاف جذب می‌شوند ارتباطی با معاونت آموزش قوه قضاییه دارند، اظهار کرد: این قضات طی آزمونی مجزا در همان مرکز جذب خواهند شد. دو هزار نفر در شورای حل اختلاف مشغول به کار هستند که لیسانس حقوق یا فقه و مبانی حقوق اسلامی دارند و مستعد هستند که به کار قضایی مشغول شوند. مرکز جذب آزمون در معاونت آموزش قوه قضاییه آزمون جداگانه‌ای را برای این دو هزار نفر برگزار می‌کند و نهایتا 500 نفر را به عنوان قاضی مخصوص شورای حل اختلاف جذب خواهد کرد.

وی با بیان اینکه قضات شورای حل اختلاف از طریق معاونت آموزش قوه قضاییه جذب خواهند شد، ادامه داد: این قضات در شورای حل اختلاف با سنوات حداقل پنج سال می‌توانند کار کنند و در مراحل بعد به دادگستری ورود پیدا خواهند کرد و در حال حاضر این کار در حال انجام است.

مدیر کل آموزش قضات در پاسخ به سوالی دیگر در مورد راهکاری برای کوتاه کردن مراحلی که در مصاحبه علمی و گزینش برای جذب قضات صورت می گیرد، گفت: سعی کرده‌ایم که این مراحل را محدود کنیم. ما توانستیم در آبان‌ماه سال گذشته آزمون برگزار کنیم و یک ماه بعد اعلام نتایج را داشته باشیم. در واقع 10 کمیته از 8 صبح تا 10 شب تشکیل شد تا این مصاحبه‌ها را انجام دهد. ما سعی کردیم که در حداقل زمان ممکن این کار صورت گیرد. در واقع باید گفت که عملیات گزینش و جذب، زمان‌بر است و ما توانسته‌ایم حداقل زمان ممکن را که در حدود 45 دقیقه بود برای هر مصاحبه در نظر بگیریم.

 موحدیان همچنین در پاسخ به این سوال که تست‌های روانی و شخصیتی از چه زمانی وارد دستگاه قضایی شده است؟ اظهار کرد: بیش از 10 سال است که ما قانونی برای تایید صلاحیت قضات داریم که اگر قاضی این شاخصه‌ها را از دست بدهد، سلب صلاحیت شده و نمی‌تواند کار کند.

وی در پایان درباره قضات خانم نیز یادآور شد: در حال حاضر یک دوره 30 نفره خانم در دانشکده علوم قضایی مشغول به تحصیل و یک دوره هم در اداره کل ما مشغول به کار هستند. در واقع برای جذب قضات خانم، باید کارگزینی قضایی نیازش را اعلام کند که به عنوان مثال این تعداد خانم به عنوان قاضی نیاز داریم.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.