×

ایرادات حقوقی آقایی نیا به من مادر هستم، تاکید تردست بر منفی نشان ندادن قصاص

ایرادات حقوقی آقایی نیا به من مادر هستم، تاکید تردست بر منفی نشان ندادن قصاص

یک استاد حقوق جزا و جر‌م‌شناسی گفت وقتی برای فیلمی هزینه می‌شود باید کادر حقوقی و انتظامی خیلی قوی داشته باشند

ایرادات-حقوقی-آقایی-نیا-به-من-مادر-هستم،-تاکید-تردست-بر-منفی-نشان-ندادن-قصاص وکیل 

یک استاد حقوق جزا و جر‌م‌شناسی گفت: وقتی برای فیلمی هزینه می‌شود باید کادر حقوقی و انتظامی خیلی قوی داشته باشند.

 دکتر حسین آقایی‌نیا طی سخنانی در نشست «قصاص در سینمای ایران» که در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به اشکالات حقوقی فیلم من مادر هستم، گفت: در تیتراژ پایانی این فیلم آمده بود که فیلم مشاور حقوقی هم داشته است. تعجب کردم که این فیلم مشاور حقوقی داشته و این مقدار مشکلات داشته است.

این استاد حقوق جزا و جر‌م‌شناسی با بیان اینکه در کشور ما قتل عمدی موجب قصاص نیست بلکه شرط اول قصاص است، افزود: زن نسبت به شوهر، ولی دم محسوب نمی‌شود در حالیکه در این فیلم زن درخواست قصاص کرد و دادگاه نیز بر همین اساس حکم قصاص صادر کرد.

آقایی‌نیا گفت: دادگاه هیچگاه به حاملگی این زن توجه نکرد و در رابطه با محصن بودن مرد بحثی نشد.

وی اظهار کرد: برابر قانون ما حتی اگر این مرد مهدورالدم نمی‌بود، ارتکاب زنا از ناحیه مردی که زنش در مسافرت، حیض، نفاس یا بیماری است موجب قصاص نیست.

این استاد حقوق جزا و جر‌م‌شناسی یادآور شد: در این فیلم دادگاه حکم قصاص صادر کرد اما قاضی یا دادگاهی نشان داده نشد بلکه صرفا صدای فردی به عنوان قاضی پخش شد که گفت شما مستحق قصاص هستید!

آقایی‌نیا ادامه داد: اولا دادگاه با پنج قاضی باید به این پرونده رسیدگی می‌کرد، ثانیا آیا این پرونده به دیوان عالی کشور رفت و دیوان عالی حکم قصاص را تایید کرد؟ ضمن اینکه باید از مشاور حقوقی فیلم پرسید کدام دادگاه در همان جلسه محاکمه به متهم می‌گوید شما مستحق قصاص هستید؟ دادگاه ختم رسیدگی را اعلام می‌کند و یک هفته، 10 یا 15 روز بعد حکم را صادر می‌کند.

وی با بیان اینکه اینکه صدور حکم در این فیلم بدون توجه به مواردی نظیر حاملگی و عنف نوعی استبداد قضایی بود، گفت: البته من این اشکالات را از مشاور حقوقی می‌دانم نه آقای جیرانی. ضمن اینکه وقتی دختر داشت اعتراف می‌کرد در حال نوشتن روی کاغذ عادی بود در حالیکه اظهارات در دادگاه روی فرم تحقیق نوشته می‌شود.

این استاد حقوق جزا و جر‌م‌شناسی تصریح کرد: من تخصصی راجع به سینما ندارم و از زحمات آقای جیرانی تشکر می‌کنم، ولی پیشنهادم این است که وقتی برای فیلم هزینه می‌کنند باید کادر حقوقی و انتظامی خیلی قوی داشته باشند؛ زیرا وقتی شما فیلمی می‌سازید گاهی با افکار عمومی مواجه هستید. این افکار عمومی که حقوق نمی‌دانند چیزهایی که در فیلم نشان داده می‌شود را باور می‌کنند و می‌گویند حکم قصاص خیلی راحت صادر می‌شود.

آقایی‌نیا افزود: گاهی نیز مخاطب فیلم اهل فن هستند و شما با انتقادات آنها مواجه می‌شوید زیرا ضوابط قانونی را رعایت نکردید و آنچه که در فیلم شما بود کاملا با موازین قانونی در تعارض بود.

این استاد حقوق جزا و جر‌م‌شناسی در پایان صحبت‌های خود گفت: اظهارات من ممکن است اشتباهات متعددی داشته باشد و من آماده هستم که در فرصتی شنونده ایرادات شما باشم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست حسن تردست قاضی پیشین دادگاه کیفری استان تهران که این روزها به خاطر صدور حکم قصاص ریحانه جباری نام او بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده است، گفت: اصولا نقد فیلم از جنبه هنری از صلاحیت ما خارج است منتهی من به عنوان مخاطب نظرم را می‌دهم نه به عنوان کسی که می‌خواهد فیلم را از جنبه هنری بررسی کند.

وی گفت: هدف یک فیلم، تجسم یک مفهوم ارزشی یا ضدارزشی است. هنر متعهد هنری است که جریان‌ساز باشد و در حوزه‌های ارزشی فرهنگ‌سازی کند.

قاضی پیشین دادگاه کیفری استان تهران با اشاره به فیلم «دهلیز» گفت: در این فیلم برجسته کردن مفهوم گذشت اولیای دم نباید باعث تحقیر ارزش دیگری شود مخصوصا در حوزه قصاص، زیرا قصاص یک حق قانونی تصریح شده است و منشاء فقهی هم دارد.

تردست گفت:‌ بنابراین در فیلم‌ها و بالاخص در دهلیز نباید اینگونه باشد که گذشت از اجرای قصاص به عنوان یک ارزش خوب نشان داده شود، ولی در مقابل حس منفی در برابر اجرای قصاص که حق اولیای دم است ایجاد شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در فیلم‌ها قواعد رعایت نمی‌شود، گفت: با توجه به برد وسیعی که هنر و سینما پیدا کرده برای ورود به عرصه‌های مختلف حتما باید از نظرات متخصصان استفاده شود تا دیالوگ‌های موجود در فیلم‌ها مخالف قانون نباشند ولی متاسفانه در فیلم‌هایی مانند دهلیز، من مادر هستم و زیر تیغ این اشکالات وجود داشت.

قاضی پیشین دادگاه کیفری استان تهران با بیان اینکه من به شدت به اثر عمیق روحی فیلم‌ها معتقدم، گفت: به عنوان مثال تنها چند روز بعد از پخش سریال پایتخت دیالوگ‌های این فیلم در مترو به کار برده می‌شد و حتی وقتی من در یک روستا مهمان بودم پسر خردسال صاحبخانه نیز از این سریال تاثیر پذیرفته بود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.