محمد فلاح ارزفونی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مازندران
سمیرا پهلوانی علمداری  وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
محسن موسوی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
ارکان درستکار وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری کردستان
پونه سالارکیا وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
شیرزاد حیدری شهباز وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
وب سایت موسی ذبحی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
منوچهر ناصری فر مشاور حقوقی قوه قضائیه و وکیل دادگستری

جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره09128304909 در تماس باشید.

آیین نامه ساماندهی حمل و نقل عمومی روستایی

ارسالی توسط عارف رضایی وکیل پایه یک دادگستری
آیین نامه ساماندهی حمل و نقل عمومی روستایی

آیین نامه ساماندهی حمل و نقل عمومی روستایی

شماره۱۷۱۴۵/ت۴۹۲۶۵هـ                                                              ۲۰/۲/۱۳۹۳

وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت کشور

هیأت وزیران در جلسه ۱۰/۲/۱۳۹۳ به پیشنهاد شماره ۰۲/۱۰۰/۴۲۴۴۷ مورخ ۶/۷/۱۳۹۲ وزارت راه و شهرسازی و به استناد ماده (۲۳۲) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۹ـ و اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه ساماندهی حمل و نقل عمومی روستایی را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌نامه ساماندهی حمل و نقل عمومی روستایی

ماده۱ـ حمل و نقل عمومی روستایی عبارت است از حمل و نقل در مسیرهایی که از مبدأ روستا یا به مقصد روستا انجام می‌شود و مدیریت آن در روستاهای واقع در خارج از حریم شهرها برعهده وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) و در روستاهای واقع در حریم شهرها برعهده وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) است که با استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی با اولویت اشخاص حقوقی انجام می‌شود.

تبصره۱ـ حمل و نقل عمومی مسافربری روستایی در داخل محدوده جغرافیایی که حسب مورد توسط وزارت کشور (سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) و وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) تعیین می‌گردد، انجام می‌شود. در صورتی که محدوده تعیین شده در حوزه دو یا چند شهر، شهرستان یا استان واقع شود، تعیین مرجع صدور مجوز مربوط بر عهده وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی با هماهنگی استانداران مربوط می‌باشد.

تبصره۲ـ بخشداری‌ها و دهیاری‌ها موظفند درخصوص تأمین زیرساخت‌ها و نظارت بر حمل و نقل روستایی با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همکاری کنند.

ماده۲ـ وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) و وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) موظفند ظرف دو ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه نسبت به تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های موردنیاز با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط با اولویت رعایت ایمنی، حفظ محیط زیست، کیفیت و بهره‌گیری از خودروهای جمعی، اقدام کنند.

ماده۳ـ مدیریت نرخ‌گذاری حمل و نقل عمومی موضوع این آیین‌نامه با رعایت دستورالعمل تبصره (۱) بند (د) ماده (۱۰۱) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران موضوع تصمیم‌نامه شماره ۱۶۹۶۵/۴۸۰۰۷ مورخ ۳/۲/۱۳۹۱ در مورد روستاهای داخل حریم شهرها برعهده مرجع قانونی ذی‌ربط و در مورد روستاهای خارج از حریم شهرها برعهده دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری با همکاری اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان می‌باشد.

ماده۴ـ وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) و وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) موظفند نسبت به ایجاد پایگاه اطلاعاتی، سامانه شناسایی، ثبت و پایش ناوگان فعال حمل و نقل عمومی روستایی اقدام نمایند.

ماده۵ ـ وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) و وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) موظفند اعتبار موردنیاز اجرای این آئین‌نامه را پیش‌بینی و در قالب بسته‌های اجرایی به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور پیشنهاد نمایند.

ماده۶ ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (پلیس راهنمایی و رانندگی) موظف است ناوگان حمل و نقل مسافر روستایی خارج از حریم شهرها را با معرفی وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) و روستاهای داخل حریم شهرها را با معرفی وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) و با رعایت قوانین و مقررات مربوط، پلاک عمومی نماید.

تبصره ـ آن دسته از وسایل نقلیه ناوگان فعال موجود در حمل و نقل عمومی مسافر روستایی که حسب مورد به تشخیص وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) و وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) واجد شرایط ادامه فعالیت هستند، مشمول حکم این ماده می‌باشند.

ماده۷ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (پلیس راهنمایی و رانندگی) موظف است محدوده حمل و نقل روستایی را تحت نظارت و کنترل قرار دهد.

ماده۸ ـ تخلفات امور حمل و نقل عمومی روستایی وفق آئین‌نامه اجرایی تبصره (۱) ماده (۳۱) و ماده (۳۲) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۵۹۳۲۹/ت۴۷۱۸۷هـ مورخ ۱۵/۸/۱۳۹۱ حسب مورد توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یا سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور رسیدگی می‌شود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

منبع : ر وزنامه رسمی

مطالب مرتبط

ماده 117 قانون ثبت درباره معامله معارض چه می گوید؟

نام نویسنده
ماده 117 قانون ثبت درباره معامله معارض چه می گوید؟

ماده 117 قانون ثبت درباره معامله معارض چه می گوید؟

ادامه مطلب ...

سوءاستفاده از سفید مهر و سفید امضا

نام نویسنده
سوءاستفاده از سفید مهر و سفید امضا

سوءاستفاده از سفید مهر و سفید امضا

ادامه مطلب ...
مشاهده کلیه مطالب مرتبط
0 دیدگاه

دیدگاه خودتان را ارسال کنید