×

آخرین وضعیت لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان

آخرین وضعیت لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان

نیمه‏ های مهرماه 92 بود که قانون17 ماده‎ای «حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست» به‌منظور اجرا از سوی رییس جمهور ابلاغ شد هرچند که این قانون با قرار دادن چارچوب نوع سرپرست، محدودیت‌هایی دارد که شامل حال همه کودکان نمی‎شود و به عبارتی اگر حقوق کودکی خارج از 17 ماده مطرح شده، ضایع شود نمی‌توان با استناد به آن، از این حقوق تضییع شده دفاع کرد ضرورت حمایت بیشتر از این قشر باعث شد تا وکلای ملت لایحه‌ حمایت از کودک و نوجوان با 49 ماده‌‌ای ارسالی از دولت را در کمیته حقوق خصوصی کمیسیون قضایی رسیدگی کنند

آخرین-وضعیت-لایحه-حمایت-از-حقوق-کودکان-و-نوجوانان وکیل 

نیمه‏ های مهرماه 92 بود که قانون17 ماده‎ای «حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست» به‌منظور اجرا از سوی رییس جمهور ابلاغ شد.هرچند که این قانون با قرار دادن چارچوب نوع سرپرست، محدودیت‌هایی دارد که شامل حال همه کودکان نمی‎شود و به عبارتی اگر حقوق کودکی خارج از 17 ماده مطرح شده، ضایع شود نمی‌توان با استناد به آن، از این حقوق تضییع شده دفاع کرد. ضرورت  حمایت بیشتر از این قشر باعث شد تا وکلای ملت لایحه‌ حمایت از کودک و نوجوان با 49 ماده‌‌ای ارسالی از دولت را در کمیته حقوق خصوصی کمیسیون قضایی رسیدگی کنند.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره آخرین وضع لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان به «حمایت» می‎گوید: به نظر می‎رسد این لایحه 49 ماده‎ای تمام مواد حقوقی کودکان و نوجوانان را به خود اختصاص داده است که در صورت تصویب آن می‌توان خلأهای قانونی را برطرف کرد.

محمدعلی اسفنانی ادامه می‎دهد: تاکنون حدود 10 ماده از لایحه مذکور در کمیته حقوق خصوصی تصویب شده است .

وی در پاسخ به چرایی زمانبر بودن تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در کمیته و نهایی کردن آن، هم اظهار می‎کند: با توجه به حساسیتی که این قانون دارد، نیازمند دقت بالا در بررسی  مواد است تا از کوچکترین موارد پیرامون حقوق کودکان و نوجوانان غفلت نشود.

  یک لایحه چهار فصل

به گفته اسفنانی، لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان  متشکل از4 فصل است که به صورت کامل، از تعریف کلیات، تشکیلات و جرایم و مجازات‎ها تا تحقیق، رسیدگی و تدابیر حمایتی در آن مطرح شده است.

وی با ذکر مثالی ادامه می‎دهد: در ماده 2 از این لایحه، تمام اصطلاحاتی که امکان یا احتمال وقوع جرم یا تضییع حقوق کودک و نوجوان اعم از بی‌توجهی و سهل‌انگاری، سوءرفتار، بهره‌کشی، خرید و فروش، فحشا، موضوعات و مضامین مستهجن، هرزه‌نگاری«پورنوگرافی»، خطر شدید و قریب‌الوقوع، بزه‌دیده، در معرض خطر و وضع مخاطره‌آمیز در آن وجود دارد، مطرح شده است.

این عضو کمیسیون قضایی‏و حقوقی مجلس  تصریح می‎کند: تمام افرادی که به سن هجده سال تمام شمسی نرسیده‌اند مشمول ماده یک این لایحه می‎شوند.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی در ادامه اظهارات خود با یادآوری بخشی از تشکیلات لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان بیان می‏کند:‌ ماده 5 این لایحه، به راه‎اندازی حوزه‌های قضایی شهرستان‎ها تحت‎نظر دادستان اشاره دارد و در بندهای مختلف به تشریح جزئیات وظایف این حوزه‌ها پرداخته است.

  نهادهای یاری‌دهنده برای اجرای لایحه حمایتی کودکان

نماینده مردم فریدن، فریدون شهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: همچنین برای پی بردن به دقت مواد تنظیم شده در لایحه حمایت از حقوق کودکان‏و نوجوانان می‌توان از ماده 6 نام برد، در این ماده نام تمام نهادها و سازمان‌های مرتبط با کودکان و نوجوانان همراه با تشریح وظایف آنها قید شده است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.