×

طبق قوانین جرایم رایانه‌ای هکر حبس و جریمه می‌شود

طبق قوانین جرایم رایانه‌ای هکر حبس و جریمه می‌شود

طبق قوانین جرایم رایانه‌ای هکر حبس و جریمه می‌شود

طبق-قوانین-جرایم-رایانه‌ای-هکر-حبس-و-جریمه-می‌شود

قانون درباره «هک رمز عابر بانک‌ها» چه می‌گوید

یک کارشناس حقوقی: طبق قوانین جرایم رایانه‌ای «هکر» حبس و جریمه می‌شود

یک حقوقدان گفت: طبق قانون جرایم رایانه‌ای اگر شخصی با استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای اقداماتی را انجام و خساراتی را وارد کند مشمول مجازات حبس خواهد شد.

هوشنگ پوربابایی در گفت‌وگو با خبرنگارحقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهارکرد: با پیشرفت تکنولوژی افراد می‌توانند سایت‌های مختلف را "هک" کنند و وارد اطلاعات شخصی افراد شوند و خساراتی را به گروه‌های خاص وارد کنند. این موضوع از تبعات و آثار پیشرفت تکنولوژی است ولی سازمان‌هایی مانند بانک‌ها که مردم آنها را امین خود می‌دانند باید به تکنولوژی روز آگاهی داشته باشند و به همین دلیل سیستم‌های ایمنی و امنیتی رایانه‌ای خود را افزایش دهند تا "هکرها" نتوانند آسیبی برسانند.

این حقوقدان بیان کرد: از لحاظ حقوقی خوشبختانه قانون جرایم رایانه‌ای با صراحت دقیقا به همین موضوعات اشاره کرده است که اگر هر شخصی با استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای اقدامی را انجام دهد و خساراتی را وارد کند این فرد مشمول مجازات حبس خواهد شد و به عنوان ضرر و زیان ناشی از جرم نیز باید خسارات وارد شده را به شخص یا سازمان زیان دیده اعم از بانک یا افرادی که اطلاعات‌شان در این مقطع "هک" شده و خساراتی به آنها وارد شده جبران کنند.

پوربابایی با بیان اینکه این عمل «هکر» تحت عنوان قانون جرایم رایانه‌ای باید بررسی شود، تصریح کرد: در این قانون مجازات حبس لحاظ شده است و از باب تعدد معنوی نیز مجرم مشمول ماده 46 و 47 قانون مجازات اسلامی قرار می‌گیرد و اشد مجازات به او تعلق خواهد گرفت. هم‌چنین از باب ورود خسارت به سامانه الکترونیکی بانک‌ها به دلیل اینکه بانک‌ها مجبور به ترمیم سیستم‌های خود می‌شوند هکرها مکلف به پرداخت جزای نقدی خواهند شد.

 این حقوقدان در پایان اظهار کرد: اگر هکرها هر کدام از این اقدامات را انجام داده باشند مشمول مجازات می‌شوند اما ممکن است در این اقدام خسارتی به بانک یا فردی وارد نشود. در این صورت محکوم نمی‌شود ولی اگر خسارتی وارد شده باشد مشمول پرداخت خسارت خواهد بود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.