×

افزایش شکایت از دستگاه های دولتی

افزایش شکایت از دستگاه های دولتی

افزایش شکایت از دستگاه های دولتی

افزایش-شکایت-از-دستگاه-های-دولتی

رئیس دیوان عدالت اداری با اعلام اینکه پرونده‌‌های شکایت از دستگاههای اجرایی 15 درصد افزایش داشته گفت در سال گذشته 110 هزار پرونده به دیوان عدالت وارد شده که سهم هر قاضی 270 پرونده درماه بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری صبح شنبه در سومین نشست مدیران حقوقی دستگاه‌های اجرایی با دیوان عدالت با بیان اینکه دیوان عدالت آماده هرگونه همکاری برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در تولید ملی است، گفت: به عنوان مثال اگر دستگاه با مصوبه و قانونی روبرو شد که مانع این تحقق می‌شود می‌تواند به دیوان عدالت اعلام کند.

وی با بیان اینکه پرونده‌‌های شکایت از دستگاههای اجرایی 15 درصد افزایش داشته است، گفت: این افزایش پرونده‌ها برای ما دردسرساز شده و اگر یک هفته کار نکنیم غوغایی می‌شود. سال گذشته حدود 110 هزار پرونده وارد دیوان عدالت شده این در حالی است که ما 33 شعبه فعال بیشتر نداریم. با وجود 74 قاضی سهم هر قاضی حدود 270 پرونده در ماه می‌شود.

رئیس دیوان عدالت اداری اعلام کرد: قضات ما دارند ایثار می‌کنند وزیر بار سنگین پرونده‌ها جان می‌کنند ولی با این حال سعی کرده ایم طول بررسی پرونده‌ها به 6 ماه نرسد که هم اکنون پرونده‌های سال 87 به اتمام رسیده است.

وی گفت:‌ من از دستگاه‌های اجرایی گله دارم زیرا مشکلات حقوقی خود را آسیب شناسی و برای کاهش پرونده‌ها اقدامی نکردند. پیشنهاد من این است هر دستگاهی یک محلی برای حل اختلاف ایجاد کند و اگر شکایتی از آن دستگاه شد خود دستگاه به جای اینکه وقت برای نوشت لایحه بگذارد با شاکی صحبت کرده و مشکل را برطرف کند که این به نفع خود دستگاه و مردم است. دیوان عدالت هم نیروی متخصص می‌فرستد و به آ‌نها کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام منتظری با اشاره به اینکه قانون جدید دیوان عدالت به زودی تصویب و ابلاغ می‌شود، گفت: در این قانون تغییرات زیادی انجام شده به عنوان مثال دیگر شعبات دیوان تنها با یک رای حکم صادر نمی‌کنند بلکه شعب تجدید نظر هم ایجاد می‌شود و دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید قانون جدید را به زیرمجموعه‌های خود آموزش دهند.

رئیس دیوان عدالت اداری افزود: هم چنین در قانون جدید کمیسیون‌ها هم اختیار دارند تا در برخی موارد وارد شوند.

وی گفت: البته براساس قانون پنجم توسعه در حال ایجاد دفاتر استانی دیوان در شهرستان‌ها هستیم که در سال گذشته اصفهان،‌ گلستان و یزد صاحب دفتر شدند و امیدواریم تا پایان سال جاری با کمک دولت این دفاتر افزایش یافته و با تامین نیرو تمامی استان‌ها صاحب دفتر شوند.

وی افزود: در بحث فناوری اطلاعات هم یک گام از قوه قضائیه جلوتر هستیم زیرا ارتباطات تلفنی و اینترنتی با و طرف دعوا فراهم شده و بعد از صدور رای به سرعت اطلاع رسانی می‌شود و از دست گاه ها هم می‌خواهیم ارتباطات الکترونیک خود را با دیوان برقرار کنند.

منتظری همچنین گفت: از دستگاه‌ها می‌خواهم تا سطح آموزش کارشناسان حقوقی خود را بالا ببرند زیرا در بسیاری موارد کارشناسان نمی‌توانند به درستی دفاع کنند و بعد که حکم صادر شد فلان وزیر زنگ می‌زند و می‌ گوید من استدلال دارم و ما می‌گوییم پس چرا این استدلال و لایحه را قبلاً نداده‌ایم و این ضعف کارشناسان است.

وی همچنین اعلام کرد: 15 هزار و 454 پرونده دیوان از سوی دستگاهها بلاپاسخ مانده است. از دستگاه‌ها می‌خواهیم پاسخ این پرونده‌‌ها را بدهند. همچنین می‌خواهیم که در بحث کمیسیون ماده100، ماده 77، کمیسیون‌های اداره کار، تخلفات اداری، تامین اجتماعی، مالیاتی و ... تقویت بیشتری داشته باشند زیرا بحث‌ حق الناس است هر چند که در قانون جدید دیوان می‌تواند وارد حکم کمیسیون ها هم بشود.

منتظری در پایان گفت: آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، دانشگاه‌ها، وزارت علوم و شهرداری‌ها تعامل خوبی با دیوان عدالت داشته‌اند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.