×

محقق داماد هنوز در تعیین مصادیق ارتداد با مشکل روبه رو هستیم

محقق داماد هنوز در تعیین مصادیق ارتداد با مشکل روبه رو هستیم

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه فقها اختلاف فراوانی در تعیین مرتد دارند افزود علیرغم این اختلافات، خود شاهد بودم که یک قاضی در یکی از شهرستان‌های کوچک به راحتی حکم به ارتداد و اعدام شخصی داد که خوشبختانه در مراحل بالاتر حکم برگشت خورد

محقق-داماد-هنوز-در-تعیین-مصادیق-ارتداد-با-مشکل-روبه-رو-هستیم

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه فقها اختلاف فراوانی در تعیین مرتد دارند افزود: علیرغم این اختلافات، خود شاهد بودم که یک قاضی در یکی از شهرستان‌های کوچک به راحتی حکم به ارتداد و اعدام شخصی داد که خوشبختانه در مراحل بالاتر حکم برگشت خورد.

 آیت‌الله محقق‌ داماد تصریح کرد: اگر در طول تاریخ بنگریم می‌بینیم بسیاری قربانی ابهامات موجود در ارتداد شده‌اند و این ناشی از این است که ما در تشخیص مصادیق با اشکالاتی رو به رو شده‌ایم. به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی در حاشیه نشست دفاعیه رساله دکتری با عنوان «مبانی جرم انگاری ارتداد»، با اشاره به وجود ناگفته‌ها و ابهاماتی در زمینه «ارتداد» به خبرنگار ما گفت:

هنوز درباره مصادیق ارتداد و زوایای آن مشکل داریم، چنانچه در طول تاریخ بنگریم می‌بینیم بسیاری قربانی ابهامات موجود در ارتداد شده‌اند و این ناشی از این است که ما در تشخیص مصادیق با اشکالاتی روبرو شده‌ایم. این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه فقها اختلاف فراوانی در تعیین مرتد دارند افزود: علیرغم این اختلافات، خود شاهد بودم که یک قاضی در یکی از شهرستان‌های کوچک به راحتی حکم به ارتداد و اعدام شخصی داد که خوشبختانه در مراحل بالاتر حکم برگشت خورد.

به برکت انقلاب اسلامی الهیات در جهان رشد فراوانی داشته است وی افزود: در تاریخ بسیاری به اتهام ارتداد اعدام شده‌اند و اگر این مسأله باب شود دیگر کسی جرأت اظهار نظر در الهیات را پیدا نخواهد کرد اما به لطف این انقلاب اسلامی و آزادی بیان در ایران الهیات حتی در جهان رشد فراوانی داشته است.

قابل ذکر است، آیت‌الله محقق داماد در نشست دفاع رساله دکتری «مبانی جرم انگاری ارتداد» که به کوشش حجت‌الاسلام محسن موسوی‌فر تدوین شده ، به عنوان استاد راهنما حضور داشت.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام محسن موسوی‌فرد در جلسه دفاع از پایان‌نامه ضمن تشکر از اساتید راهنما و مشاور که وی را در این امر خطیر یاری نمودند، درباره انگیزه تالیف این تحقیق اظهار داشت: از زمانی که مشغول خواندن شرح لمعه بودم برایم این سوال بود که چرا با مرتد این گونه برخورد می‌شود تا حتی توبه مرتد هم قبول نمی‌شود و این در حالی است که بار‌ها شنیده‌ایم اسلام دین رحمت است و در کارها سهل می‌گیرد و اکراه یا اجباری در دین نیست. تطبیق اصول جرم انگاری در غرب با آموزه‌های اسلامی وی تاکید کرد: در ادیان دیگر مثل مسیحیت یهودیت و زردشت نیز مرتدان را اعدام می‌کردند ولی در قرآن آیه‌ای برای اعدام مرتد نیست گرچه در روایات وجود دارد؛ بنابراین خواستم به این مسأله بپردازم و اصول جرم انگاری در غرب را با آموزه‌های اسلامی تطبیق کنم.

در ادامه، آیت‌الله مصطفی محقق داماد به عنوان استاد راهنما و دکتر علی‌حسین نجفی ابرندآبادی به عنوان استاد مشاور به نکات محتوایی تحقیق پرداختند. همچنین دکتر شایگان، دکتر عبدالرضا جوان جعفری و دکتر رضا حق پناه، به عنوان اساتید داوری، به نقد و بررسی و بیان نکات شکلی، ویرایشی و محتوایی پرداختند. گفتنی است جلسه دفاع پایان‌نامه رشته حقوق جزا و جرم شناسی با عنوان «مبانی جرم انگاری ارتداد» به کوشش حجت‌الاسلام محسن موسوی‌فر به تازگی در سالن اجتماعات شاختمان شماره 2 دانشگاه علوم اسلامی رضوی با حضور جمعی از پژوهشگران و دانشجویان برگزار شد.

منبع : رساله حقوق

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.