×

انگیزه مالی علت وقوع 81 درصد جرایم اینترنتی

انگیزه مالی علت وقوع 81 درصد جرایم اینترنتی

رئیس پلیس سایبری کشور گفت 81 درصد مجرمان اینترنتی با انگیزه مالی و 13 درصد با انگیزه های غیر اخلاقی به ارتکاب جرم می پردازند

انگیزه-مالی-علت-وقوع-81-درصد-جرایم-اینترنتی وکیل 

رئیس پلیس سایبری کشور گفت: 81 درصد مجرمان اینترنتی با انگیزه مالی و 13 درصد با انگیزه های غیر اخلاقی به ارتکاب جرم می پردازند.

 سردار سید کمال هادیانفر در حاشیه دیدار با فارغ التحصیلان سی و دومین دوره تخصصی پلیس فتا از دانشگاه علوم انتظامی امین، با اشاره به اینکه در فضای مجازی کشف جرم بدون دیپلماسی سایبری اساسا کاری دشوار است، اظهار داشت: در کشور ما 40 درصد جرایم سایبری جنبه بین المللی دارد در حالیکه در کشورهای اروپایی و توسعه یافته، این رقم به 70 درصد می رسد؛ همین امر نقش دیپلماسی سایبری را برجسته می کند.

وی ادامه داد: با توجه به بدون مرز بودن فضای سایبر، در صورتی که کشورها با یکدیگر تعامل و همکاری نداشته باشند، تقریبا کشف بعضی از جرایم این فضا غیر ممکن می شود.

سردار هادیانفر تصریح کرد: امروز پلیس سایبری ایران با 132 کشور به صورت آنلاین در ارتباط است، اشتراک گذاری جرم و مجرم یکی از این هماهنگی ها در عرصه بین المللی به شمار می آید.

پلیس فتا با دانش فارنزیک و پیش بینی متدهای جدید بدنبال پیشگیری از جرم

هادیانفر به فرمایشات مقام معظم رهبری( مدظله العالی) مبنی بر اینکه مساله تحقیقات و نوآوری امروز یک ضرورت بسیار مهم برای کشور به شمار می آید، اشاره کرد و گفت: پلیس دانش محور فتا، بر پایه پیش بینی متدهای جدید و کشف جرائم براساس دانش فارنزیک، بدنبال پیشگیری از وقوع جرایم است.

وی افزود: در حال حاضر بیش ترین تجهیزات مورد استفاده در حوزه سایبر با استفاده از توان علمی متخصصان و مهندسان پلیس فتا کشور تولید شده است ؛ در بحث تجهیزات موفق به تولید 17 محصول بومی شده ایم که 11 محصول آن قابل بهره برداری و مابقی آن ها در حال تکمیل شدن است.

رییس پلیس فتا ناجا با اشاره به فعال شدن این پلیس در 34 استان کشور و 56 شهرستان بالای 200 هزار نفر جمعیت، گفت: در سال 2012 در دنیا و در 20 کشور توسعه یافته نزدیک به 9 میلیون و 800 هزار پرونده سایبری با قدرت کشف 20 تا 25 درصد تشکیل شده است.

تقویت دادسرای ویژه جهت رسیدگی تخصصی پرونده های سایبری

این مقام ارشد انتظامی از کشف 5/84 درصدی پرونده ها در سال 92 خبر داد و گفت: 81 درصد مجرمان سایبری با انگیزه مالی و 13 درصد با انگیزه های غیر اخلاقی به ارتکاب جرم می پردازند.

رئیس پلیس سایبری کشور با اشاره به تشکیل دادسرای 31 ویژه مبارزه با جرایم رایانه ای در تهران، گفت: تقریبا تمام استان ها شعبه ویژه رسیدگی به این نوع از بزه را دارند و یک قاضی ویژه نیز بصورت اختصاصی به این کار مشغول است؛ در قانون مجازات اسلامی جدید به قوه قضاییه تکلیف شده که دادسرا و قضات متخصص را برای رسیدگی تخصصی به جرایم سایبری تقویت کند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با ایجاد پلیس فتا در کشور و همراهی و همگامی قوه قضاییه اقدامات بسیار موثری در رسیدگی تخصصی به جرایم سایبری در کشور انجام شده است.

هادیانفر بر کاهش سرعت و زمان کشف بر پایه علمی و فنی تاکید کرد و گفت: در این راستا همکاری مردم و سایر دستگاه ها مانند وزارت ارتباطات می تواند نقش آفرین و بسیار مفید باشد، امیدوارم بتوانیم در تأمین امنیت کاربران جدی تر وارد عرصه شویم.

منبع : خبرگزاری فارس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.