×

آغاز اجرای طرح ایجاد شناسنامه هویت ژنتیکی

آغاز اجرای طرح ایجاد شناسنامه هویت ژنتیکی

مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس از اجرای 17 برنامه عملیاتی در سال جاری خبرداد

آغاز-اجرای-طرح-ایجاد-شناسنامه-هویت-ژنتیکی

 مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس از اجرای 17 برنامه عملیاتی در سال جاری خبرداد. 

دکتر سعید غلام‎زاده در گفت‌وگو با «حمایت» اظهار کرد: تکمیل تجهیزات گروه‌های بررسی صحنه و کشف علمی جرم با فعال‌سازی تالار تشریح در شهرستان‌های پرجمعیت لار، آباده و جهرم  از مهمترین اقدامات صورت گرفته است.

وی آموزش قضات در زمینه‌های مرتبط با پزشکی قانونی، تبیین جایگاه پزشکی قانون در فرآیند دادرسی و آموزش همگانی به منظور پیشگیری از عوامل مؤثر در وقوع جرایم و دعاوی را هم از برنامه‌های آموزشی این نهاد خواند و تصریح کرد: آموزش جامعه پزشکی با هدف پیشگیری از قصور پزشکی شامل برنامه‌های آموزش دستیاران رشته‌های مختلف تخصصی گروه پزشکی و پیراپزشکی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و ارایه موضوعات آموزشی در زمینه قوانین و دستورالعمل‌های جاری در مورد رضایت و برائت، انواع قصور، وظایف گروه‌های مختلف پزشکی در مقابل بیمار، مسئولیت بیمارستان‌ها، رییس و مسئول فنی و سایر موضوع‌های مرتبط با بحث قصور پزشکی از سایر برنامه‏های اجرایی است. 

وی همچنین از راه‌اندازی و تکمیل تجهیزات واحدهای معاینات و تشریح پزشکی قانونی  در شهرستان‌های فاقد مرکز یا بازگشایی مراکز تعطیل‌شده در سال گذشته خبر داد و گفت: همچنین امسال تجهیزات مرکز معاینات و تشریح مرکز استان و شهرستان‌ها تکمیل می‌شود و اجرایی شدن احداث مرکز معاینات شهر صدرا که از مصوبات استانی دولت پیشین بوده است، پیگیری خواهد شد. همچنین پروژه‌های نیمه‌تمام در شهرستان‌های فراشبند و نی‌ریز با اعتبارهای استانی تکمیل می‌شود.

غلام‌زاده اضافه کرد: همچنین پروژه‌های پزشکی قانونی واحد شرق شیراز و شهرستان فسا نیز از محل اعتبارهای ملی در سال 93 تجهیز و افتتاح خواهد شد. 

این مقام مسئول اقدام در زمینه راه‌اندازی و تکمیل تجهیزات آزمایشگا‌ه‌های پزشکی قانونی را هم ازدیگر فعالیت‌های مدنظر این اداره ‌کل برشمرد و افزود: بر این اساس تجهیزات آزمایشگاه ژنتیک به منظور استخراج کد ژنتیکی در نمونه‌های استخوانی تکمیل خواهد شد. 

غلام‌زاده با بیان اینکه سرعت‏بخشی در ارایه خدمات بخش معاینات هم مورد نظر این نهاد قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: افزایش تعداد پزشکان مراکز معاینات بر اساس استاندارد تعیین‌شده سازمان به منظور ارتقای کیفی صدور نظرهای کارشناسی، پیگیری پاسخ به استعلام‌های قضایی از طریق سامانه مدیریت محتوا در دادگستری و کاهش زمان پاسخ‎دهی به مراجعان نیز جزو برنامه‌ریزی سال جاری قرار گرفته است. 

وی همچنین تسریع در روند خدمات بخش‌های تشریح و کمیسیون پزشکی را نیز از دیگر اقدام‌های این اداره ‌کل عنوان و اظهار کرد: در این راستا دستورالعمل‌ها و متون تخصصی مورد نیاز بخش‌های معاینات، تشریح و بررسی صحنه، کمیسیون و آزمایشگاه، تدوین یا بازنگری شده است . 

  مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس در ادامه سخنانش با اشاره به راه‌اندازی بانک اطلاعات و ایجاد شناسنامه هویت ژنتیکی اظهار کرد: با توجه به مصوبه سازمان پزشکی قانونی کشور، مرکز پزشکی قانونی استان فارس به عنوان استان پایلوت بانک اطلاعات هویت ژنتیک تعیین شده است، بنابراین فعالیت‌هایی مانند آزمایشگاه ژنتیک و تکمیل تجهیزات و نصب نرم‌افزار بانک استانداردسازی و دستورالعمل مدون تفسیر و جواب‌دهی پرونده‌های ارجاعی به آزمایشگاه ژنتیک به زودی تهیه خواهد شد. در این راستا پروفایل DNA از نمونه‌های مو، استخوان و دندان تهیه و آموزش به قضات در مورد اصول آزمایش‌های ژنتیک قانونی و میزان دقت آزمایش‌ها و کاربرد آنها صورت خواهد گرفت. همچنین نرم‌افزاری برای انجام محاسبه‌های آماری ژنتیک با هدف تکمیل سازوکار محاسبات کنونی تهیه می‌شود. 

غلامزاده با تاکید بر اهمیت ارتقای سطح کارایی کارکنان و نیروی تخصصی این نهاد خاطرنشان کرد: به این منظور به صورت دوره‌ای عملکرد واحدهای تابع مبتنی بر شاخص‌هایی چون برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان اداری ارزشیابی خواهد شد تا از طریق آشنایی با آخرین قوانین و دستورالعمل‌های سازمان وحدت رویه در میان کارکنان ایجاد شود. 

وی گفت: همچنین کمیته‌های پژوهشی سازمان با برگزاری هرچه پربارتر کمیته پژوهشی در مرکز استان به منظور بررسی و اولویت‌بندی شاخص‌های پژوهشی اعلام شده از طرف سازمان، بر اساس امکانات و شرایط استان فارس فعال خواهند شد.  

این مقام مسئول همچنین برگزاری کارگاه‌های مقدماتی و پیشرفته آشنایی با روش تحقیق و طریقه نگارش مقالات به زبان فارسی و انگلیسی را از دیگر اقدام‌های مدنظر این اداره‌ کل عنوان کرد و یادآورشد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی چگونگی تهیه طرح پژوهشی و کار با نرم‌افزارهای آماری مانند SPSS نیز در دستور کار قرار دارد. در این میان تألیف چند جلد کتاب در زمینه‌های مختلف نیز در دست اقدام است. 

مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس تصریح کرد: پانزدهمین برنامه این نهاد اجرای طرح‌های پژوهشی مشترک با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داخل و خارج از کشور همچنین اجرایی کردن برخی از این طرح‌هاست. در این راستا انعقاد توافقنامه و قراردادهای آموزشی و اجرای برنامه‌های آموزشی مشترک با انجمن‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای یا بین‌المللی مدنظر قرار گرفته است. 

غلامزاده برنامه‌های این اداره‌کل در حوزه اداری و مالی را هم شامل فراهم کردن امکانات و تأمین و تخصیص منابع مالی در خصوص توسعه آموزش و برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی در قالب شغلی، عمومی، بهبود مدیریت، نوآوری و بازآموزی برشمرد و بیان کرد: در این راستا جذب نیرو در شهرستان‌های محروم تابع استان با توجه به نمودار تشکیلاتی و پیشنهادی مصوب سازمان در حال پیگیری است. 

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.