×

جبران خسارت متهم، از نوآوری های قانون جدید آیین دادرسی است

جبران خسارت متهم، از نوآوری های قانون جدید آیین دادرسی است

یک قاضی گفت چنانچه متهمی به ناحق بازداشت شود، تمهیداتی در قانون جدید آیین دادرسی کیفری برای جبران و مطالبه تمامی ضرر و زیان‌های مادی و معنوی وی در نظر گرفته شده است

جبران-خسارت-متهم،-از-نوآوری-های-قانون-جدید-آیین-دادرسی-است

یک قاضی گفت: چنانچه متهمی به ناحق بازداشت شود، تمهیداتی در قانون جدید آیین دادرسی کیفری برای جبران و مطالبه تمامی ضرر و زیان‌های مادی و معنوی وی در نظر گرفته شده است.

"عبدالله خدابشخی" ، با اشاره به جبران خسارت متهم در قانون جدید آیین دادرسی کیفری اظهار داشت: جبران خسارت متهم پس از مشخص شدن حکم برائت وی در قوانین همه کشورها احصاء شده است اما ماده 255 تا 259 قانون جدید آیین دادرسی کیفری کشورمان مواردی را برای جبران خسارت متهم پیش‌بینی کرده و در این زمینه شفاف‌تر و با جزئیات دقیق‌تر وارد شده است. 

وی ادامه داد: چنانچه متهمی به ناحق بازداشت شود تمهیداتی در قانون جدید آیین دادرسی کیفری برای جبران و مطالبه تمامی ضرر و زیان‌های مادی و معنوی و منافع‌ ممکن‌الحصول ناشی از جرم برایش امکان‌پذیر است و این مهم یکی از نوآوری‌های این قانون است. 
 
خدابخشی افزود: به منظور جبران خسارت متهم باید درخواست خود را به کمیسیون جبران خسارت که یه این منظور تشکیل شده ارجاع دهد؛ این کمیسیون متشکل از سه نفر قضات دادگاه تجدید نظر همان استان است که به انتخاب رئیس قوه قضاییه صورت می‌گیرد و طی آن این کمیسیون، چنان چه تقاضای فرد از موارد مندرج در ماده 256 قانون آیین دادرسی کیفری جدید نباشد حکم به پرداخت خسارت می‌دهد.   
 
این قاضی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جبران خسارت متهم در قانون جدید آیین دادرسی کیفری احصاء شده است اما این قانون نیازمند آیین نامه اجرایی است، بنابراین تهیه این آیین‌نامه قدم مثبتی برای رعایت حال متهم است.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.