×

لایحه نظام صنفی رسانه ها به مجلس می رود

لایحه نظام صنفی رسانه ها به مجلس می رود

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تقدیم لایحه نظام صنفی رسانه‌ها به مجلس در آینده نزدیک خبر داد

لایحه-نظام-صنفی-رسانه-ها-به-مجلس-می-رود

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تقدیم لایحه نظام صنفی رسانه‌ها به مجلس در آینده نزدیک خبر داد.

 حسین انتظامی در مراسم آیین بزرگداشت روز ارتباطات و روابط عمومی اظهار داشت: در حال حاضر 9 نظام صنفی در کشور وجود دارد که به تخلفات حرفه‌ای اعضای آن صنف رسیدگی می‌کند و اختیارات تصدی گرایانه به آن‌ها واگذار شده است.در نظام مطبوعاتی نیز سازمان صنفی رسانه‌ها کمک می‌کند تا افراد براساس درجات واقعی در جایگاه و پست‌ها بنشینند.

وی افزود: تشکیل این نظام صنفی در آینده‌ای نزدیک به صورت لایحه در آینده‌ای نزدیک به مجلس تقدیم خواهد شد و از محاسن آن این است که تماس و درگیری حاکمیت با رسانه‌ها را به حداقل می‌رساند.ضمن این‌که برای افراد یک صنف تذکرات از سوی سازمان صنفی پذیرفتنی‌تر است.

انتظامی تأکید کرد: پیش‌نویس این لایحه را بر روی سایت مطبوعاتی می‌گذاریم تا صاحبنظران نقطه نظرات خود را بیان کنند که در نتیجه اجماع عمومی صنف پشتوانه آن باشد.

وی با اشاره به دغدغه‌های اصلی در حوزه مطبوعات گفت: مدیریت رسانه آمایش سرزمینی و برنامه ریزی در این حوزه از دغدغه های بنده است اما متغیر بحران رسانه‌ها در حال حاضر اخلاق حرفه‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع حدود 4 یا 5 سال است به موضوعی جدیتر تبدیل شده اما متأسفانه در حال تبدیل شدن به یک هنجار است. و مواردی از جمله به صورت ناگهانی برای مصاحبه جلوی کسی پریدن، صدای وی را بدون اجازه ضبط و پخش کردن و عکس گرفتن از افراد در شرایطی که آمادگی و رضایت ندارند از مصادیق آن است.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشادگفت: در دنیا غرب دو نوع رسانه داریم دسته اول رسانه های مسئولیت شناس و جدی هستند و دسته دوم رسانه‌های زرد که به روش های خاص خود خبر تولید می‌کنند، به تبع این موضوع دو نوع خبرنگار داریم خبرنگارانی که آیین نامه اخلاق حرفه‌ای را می‌شناسند و افرادی که پاپاراتازی هستند که خروجی انها در رسانه های زرد است. اگر این روش روش قالب تولید رسانه‌ای تبدیل شود نشان می‌دهد که جامعه از اخلاق و رسانه از اخلاق حرفه‌ای کپی شده است.

انتظامی همچنین گفت: در حال حاضر بیش از هزار شبنامه الکترونیک در فضای اینترنت داریم. این درصورتی است که ماده 18 قانون مطبوعات در مورد مسئولیت رسانه‌ها براین مبناست که هر فردی باید مسئولیت حرفی را که می‌زند بپذیرد. اما شبنامه الکترونیک برای این درست شده است که عده‌ای در عرصه‌هایی مثل سیاست به هدف خود برسند و رسانه را ابزار کار خود قرار داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه حاکمیت حتی در دولت های اقلیتی حفظ امنیت حقوق شهروندان است. و همان دلیل در فضای تبادل اطلاعات نیز باید امنیت ایجاد شود. چون انتظار شهروندان امن کردن فضا برای آنهاست؛ دولت وظیفه دارد به این امر توجه و شبنامه های الکترونیک برخورد کند چون آبرو و حیثیت افراد درآنجا به بازی گرفته می‌شود.این با آزادی اطلاعات مغایرت ندارد چون شرط اول آزادی اطلاعات این است که افراد با رسمیت سخن بگویند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در پایان گفت امیدوارم که اخلاق حرفه‌ای به عنوان یک دغدغه عمومی به میثاق تبدیل شود و خود ما عناصری که این موضوع را رعایت نمی‌کنند ترد کنیم.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.