موسسه حقوقی کامران میزرایی - موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق قبول وکالت به صورت تیمی و تخصصی قبول وکالت در دعاوی حقوقی(خانواده ،ملکی،امور شهرداری،ارث،تجاری)دعاوی کیفری،دادگاه انقلاب مالیاتی و اصل 49
اسد علی امرایی موسسه حقوقی کامران میزرایی - موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق قبول وکالت به صورت تیمی و تخصصی قبول وکالت در دعاوی حقوقی(خانواده ،ملکی،امور شهرداری،ارث،تجاری)دعاوی کیفری،دادگاه انقلاب مالیاتی و اصل 49
دکتر فرود امیری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز و عضو هیات علمی دانشگاه، قبول وکالت در کلیه دعاوی حقوقی اعم از (خانواده،تجاری،ثبتی،ملکی،چک،...) و کیفری
سیدجلال میرکاظمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی پذیرش کلیه دعاوی  حقوقی ، کیفری ، خانواده دیوان عدالت اداری دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی
دکتر سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز  و استاد دانشگاه
مهدیه کتابی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری
حمیدرضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری ومشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 12 سال سابقه وکالت و 10 سال وکالت تخصصی  بانک صادرات و متخصص در دعاوی بانکی و موسسات مالی و اعتباری انجام دعاوی حقوقی به صورت گروهی در کلیه زمینه های حقوقی، ثبتی ، کیفری و خانوادگی
موسسه حقوقی کامران میرزایی و همکاران (موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق) قبول وکالت در  دعاوی حقوقی -کیفری- خانواده-ارث -ملکی و اصل 49
حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی با 12 سال سابقه وکالت و هفت سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و متخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری
علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
آیلین محمدی رفیع وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلا دادگستری مرکز
اسدعلی امرایی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای مرکز
سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز

جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره09128304909 در تماس باشید.

برابری مرد و زن، با تفسیری دیگر از دو نهاد طلاق و خُلع

ارسالی توسط حمیده رزمی وکیل پایه یک دادگستری
برابری مرد و زن، با تفسیری دیگر از دو نهاد طلاق و خُلع

برابری مرد و زن، با تفسیری دیگر از دو نهاد طلاق و خُلع

نویسنده : دکتر حسن جعفری تبار 

مطالعه تاریخ حقوق و فقه، نشان می دهد که «خُلع» فقط به ارادۀ زن واقع می شده و ارادۀ مرد در آن شرط نبوده. به بیانی دیگر، زنی که از شوهرِ خود کراهت دارد می تواند با دادن مالی هموزنِ مهر به شوهر، خود را رها کند. ماجرای تاریخی خلع به دست پیامبر نیز بر همین امر دلالت می کند و پیامبر با ردّ مهریه شوهر، زنی را از شوهرش تفریق کردند که از او کراهت داشت. بدینسان خلع، بر خلاف تفسیر متداول، از اقسام «طلاق» نیست بلکه قسیم آن است. به دیگر سخن، اگر طلاق، حربه ای است به دست مرد تا هر وقت که خواست، زن را طلاق دهد، خلع، وسیله ای است در دست زن تا هنگام کراهت، با ردّ مهر، از شوهر جدا شود. دقیقا به همین دلیل است که در آثار فقیهانی همچون شیخ طوسی، کتاب خلع از کتاب طلاق، جداست. اگر گاه فقیهان از «طلاق خلع» سخن گفته اند از «طلاق»، معنای عام آن را (= مفارقت) اراده کرده اند نه معنای خاصّ آن را (= طلاق به دست مرد). پس لازم نیست که پس از خلع، مرد، زن را طلاق دهد و اتفاقا درقانون مدنی نیز سخنی صریح در ضرورت ارادۀ مرد برای تحقق خلع نمی توان یافت. حقیقت آن است که وقتی زن به دلیل کراهت، ارادۀ خلع کند مرد چاره ای جز تن دادن به آن ندارد. معنای کراهت در تحقق خلع بسیار مهم است و نباید آن را با عسر و حرج، اشتباه گرفت. کراهت، احساس سادۀ زن در مواجهه با شوهر است و بسیار کمتر از سختی در عسر و حرج است؛ پیامبر در داستان مشهور خلع (همسر ثابت بن قیس) به صرف بیزاری سادۀ زن از شوهر، به مفارقت حکم کردند. پس در طلاق، کراهت از سوی مرد است و در خلع، از سوی زن و در مبارات، از هر دو سو.

منبع : وبسایت دکتر حسن جعفری تبار


مطالب مرتبط

مطلبی برای غیر حقوقدانان 2

نام نویسنده
مطلبی برای غیر حقوقدانان 2

مطلبی برای غیر حقوقدانان 2

ادامه مطلب ...

همه چیز در باره طلاق توافقی

نام نویسنده
همه چیز در باره طلاق توافقی

همه چیز در باره طلاق توافقی

ادامه مطلب ...

طلاق به دلیل خیانت

نام نویسنده
طلاق به دلیل خیانت

طلاق به دلیل خیانت

ادامه مطلب ...

قاعده لاضرر

نام نویسنده
قاعده لاضرر

قاعده لاضرر

ادامه مطلب ...
مشاهده کلیه مطالب مرتبط
0 دیدگاه