×

کارگران سفید امضا

کارگران سفید امضا

کارگران سفید امضا

کارگران-سفید-امضا

به گزارش سایت خبری تحلیلی  فرارو:

روی آوردن برخی بنگاه های بزرگ تولیدی به انعقاد قراردادهای ماهیانه، فصلی و سفید امضا، باعث شد امروز نایب رییس کانون عالی انجمن های صتفی کارگران ایران در این باره هشدار دهد.

ابوالفضل فتح الهی در خصوص به کارگیری روش جدید انعقاد قرارداد در بنگاه های بزرگ از سوی کارفرمایان برای جلوگیری از افزایش یکباره هزینه های بنگاه، گفت: «وقوع این شرایط در بازار کار نشان دهنده بی اعتمادی تولیدکنندگان نسبت به آینده است.»

نایب رئیس کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران ایران اظهار کرد که  با توجه به شرایطی که پس از اجرای دور اول هدفمند کردن یارانه ها برای بنگاه ها به وجود آمده، هم اکنون میزان دریافت "تسویه های سفیدامضا" رو به افزایش است.

بنا به گفته وی دولت تاکنون نتوانسته است به وعده های خود در قبال واحدهای تولیدی عمل کند، حال زمزمه اجرای فازدوم هدفمندی را مطرح می کند و این موضوع به شدت بر نگرانی های بنگاهداران کشور افزوده است و آنها نسبت به اجرای دوباره افزایش قیمتها، خوشبین نیستند.

این مقام مسئول کارگری کشور به فراهم شدن زمینه سوء استفاده گروهی دیگر از کارفرمایان به ویژه در بنگاه های کوچک و خُرد پس از اجرای هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حاملهای انرژی اشاره کرد و گفت: «با وجود این، شرکتهای بسیار بزرگ و صاحب نام نیز به قراردادهای کوتاه مدت و موقت روی آورده اند.»

براساس این گزارش هم اکنون بیش از 50 درصد کل قراردادهای همکاری بین کارگران و کارفرمایان با شرایط کارفرما و به اصطلاح سفید امضا می شود و با توجه به اینکه بیش از 85 درصد کل بنگاه های کشور نیز خرد است، گسترش این موضوع از اهمیت بالاتری برخوردار شده است.

فتح الهی با اعلام اینکه پرونده های مربوط به قراردادهای سفید امضا در مورد زنان شاغل نسبت به مردان 70 به 30 است، گفت:«70درصد خانمها با شرایط کارفرمایان موافقت می کنند ولی این آمار برای مردان 30 درصد است، به عبارتی مردان کمتری حاضر می شوند با کمتر از حداقلهای قانون کار فعالیت داشته باشند.»

مسئله افزایش قراردادهای "سفید امضا" واکنش سهیلا جلودار زاده رییس اتحادیه سراسری زنان کارگررا نیز در پی داشت. این فعال کارگری امروز در در همایش اتحادیه سراسری زنان کارگر، خواستار لغو عقد قراردادهای پیمانی، موقت و سفید امضا شد.

وضعیت نابه سامان کارگران در شرایطی روز به رو نمود بیشتری پیدا می کند که دولت در تلاش است که فاز دوم هدفمندی یارانه ها را اجرا نماید. این در شرایطی است که گرانی در کشور بیداد می کند و صدای نمایندگان مجلس را نیز در اورده است. مراجع عظام تقلید هم تاکنون بارها در این باره هشدار داده اند.

با اجرای فاز نخست هدفمند کردن یارانه ها  بسیاری از واحدهای تولیدی نتوانستند و ضعیت خود را با هدفمندی تطبیق دهند. در این میان دولت نیز به تعهدات قانونی خود در قبال تولید کنند گان عمل نکرد، این مسئله باعث شد که  قیمت ببسیاری از کالا ها روز به روز افزایش یابد در حالی که حقوق کارگران تغییر چندانی نداشت.

 سه روز پیش بانک مرکزی گزارشی منتشر کرد که نشان دهنده وضعیت بحرانی مزد کارگران در مقایسه با گرانی های موجود در جامعه بود. بانک مرکزی از افزایش اختلاف حداقل دستمزد اسمی و واقعی به 170 هزار تومان در سال 89 به واسطه تورم خبر داد.در سال 89 بود که هدفمند کردن یارانه ها آغاز شد. این مرجع اقتصادی درباره اختلاف دستمزد اسمی و واقعی در سال 90 گزارشی ارائه نکرده است، اما شواهد نشان می دهد که وضعیت بدتر از سال 89 بوده است.

 چندی پیش دبیر کل خانه کارگر وضعیت واحدهای تولیدی کشور را بحرانی اعلام کرد و گفت: «طبق آمارهای رسمی طی سال گذشته 100 هزار کارگر در بیش از یک هزار واحد تولیدی اخراج شده‌اند.»

محجوب نرخ بیکاری زنان را دو برابر نرخ بیکاری مردان اعلام کرد و  افزود زنان در بسیاری از واحدهای بزرگ و قالیبافی گاهی دو سوم دستمزد مصوب شورای عالی کار را دریافت می‌کنند. اما به دلیل ترس از دست دادن شغل از شکایت صرفنظر می‌کنند.

 محجوب در بخش دیگری از سخنان خود خواستار توقف فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در واحدهای تولیدی کشور شد و گفت: «از دولت درخواست می‌کنیم که 28 هزار تومان درآمد فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را مجددا به خزانه بازگرداند و مردم را از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی معاف کند.»

مسئله اخراج کارگران در سخنان رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشور نیز مطرح شده است. محمد نهاوندیان هفته گذشته با حضور در صحن علنی مجلس با اشاره به این که دولت به تعهدات خود در قبال پرداخت یارانه واحد های تولیدی عمل نکرده است گفت: «آنچه که ما در گزارش عملکرد ارائه داده‌ایم بیانگر آن است که این 30 درصد سهم درآمدهای حاصل از قانون به بخش تولید تخصیص نیافته و این خود موجب آن شده که بیشتر واحدهای تولیدی نیروهای خود را تعدیل کنند.»

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.