×

با تصویب لایحه جامع وکالت بهانه به دست دشمنان ندهیم

با تصویب لایحه جامع وکالت بهانه به دست دشمنان ندهیم

با تصویب لایحه جامع وکالت بهانه به دست دشمنان ندهیم

با-تصویب-لایحه-جامع-وکالت-بهانه-به-دست-دشمنان-ندهیم وکیل 

شرق: با تصویب لایحه جامع وکالت بهانه به دست دشمنان ندهیم

رییس اتحادیه سراسری کانون وکلا    
                                       
شرق: رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری اظهار داشت: پیش‌نویس لایحه جامع وکالت دادگستری نه تنها متضمن رسالت حق دفاع مردم نیست بلکه اساس استقلال کانون‌های وکلای دادگستری و نیز قاعده پذیرفته‌شده مصونیت وکیل را در امر دفاع مخدوش می‌کند. «علی مندنی‌پور» روز گذشته در نشستی خبری با حضور اصحاب رسانه که در محل اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری برگزار شده بود، به مشکلات موجود در لایحه جامع وکالت رسمی پرداخت؛ لایحه‌ای که برای تدوین آن هیچ‌گونه نظرخواهی از کانون‌های وکلا به‌عنوان متولی نهاد وکالت صورت نگرفت و چندی پیش به طور غیررسمی به دست کانون‌های وکلای دادگستری رسید.

از آن زمان بود که محتوای این لایحه مورد نقد صاحب‌نظران حقوقی قرار گرفت. در چنین شرایطی رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در نقد این لایحه تصریح کرد: در این لایحه به خواسته‌ها، نیازها و انتظارات بحق جامعه، ضرورت‌های حقوقی، اجتماعی، فرهنگی، منشورهای بین‌المللی، قانون اساسی، اصول قانون‌نویسی و عدم امکان اجرای عملی مقررات مذکور توجهی نشده است.مندنی‌پور ادامه داد: بارها از طریق مراجع مختلف اعلام کردیم به عنوان معاضد دستگاه قضا از انجام هیچ خدمتی کوتاهی نکرده و نمی‌کنیم. بر این اعتقادیم با دستگاه قضایی مستقل، مردمی و قوی می‌توان جامعه را به سمت توسعه پیش برد. اساس و بنیاد عدالت را در ابزارهایی که با آن به عدالت می‌رسیم باید جست‌وجو کنیم. این ابزارها قاضی مستقل، وکیل مستقل، سلامت دستگاه قضایی و سلامت دستگاه‌های اجرایی و همچنین نهادینه کردن قانون در جامعه هستند. وی با بیان اینکه در جامعه نیاز به وکیل مستقل است و وکیل سوگند خورده از حقوق حقه شهروندان دفاع کند، اظهار داشت: اگر این لایحه تصویب شود ما به دست دشمنان نظام برای بهانه‌جویی بهانه خواهیم داد.

مندنی‌پور افزود: کل این لایحه حیات 60ساله کانون را نادیده گرفته و این در حالی است که ما در حال حاضر نظارت قوه‌قضاییه را پذیرفته‌ایم به‌طوری‌که در حال حاضر تعیین و رد صلاحیت کاندیداهای هیات مدیره کانون‌ها از سوی دادگاه عالی انتظامی قضات صورت می‌گیرد. مندنی‌پور تاکید کرد: این لایحه برخلاف اصل 44 قانون اساسی است. ما برای دولت هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنیم. پس چرا باید دولت بزرگ‌تر شود و هزینه‌های آن را بیشتر کنیم. وی خاطرنشان کرد: پیش از این ما طرح‌هایی را در این زمینه تنظیم و پیشنهاد کرده بودیم. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز طرحی را آماده کرده که خوب و منطقی است.

از سوی دیگر 153 نماینده مجلس با تلفیق این طرح‌ها، طرحی را آماده و به کمیسیون حقوقی - قضایی مجلس فرستاده است. ما قبول داریم قانون وکالت باید تغییر کند در حال حاضر قانون مربوط به سال 1331 است. اما در این زمینه باید استقلال وکلا مد نظر قرار گیرد.این حقوقدان تاکید کرد: در این لایحه آمده است سازمان وکلای رسمی موسسه‌ای است که دارای شخصیت غیردولتی، مستقل و غیرانتفاعی خواهد بود. در این زمینه دو موضوع مطرح است؛ نخست اینکه کانون تبدیل به سازمان شده است بعد هم اگر در این ماده استقلال وکلا را قبول داریم چرا باید قاضی بر فعالیت آنها نظارت و دخالت کند؟ ما در این زمینه آمادگی داریم با کارشناسان و صاحب‌نظران نشست برگزار کرده و مشکلات موجود در این لایحه را بررسی کنیم. در این رابطه منطقی و بر اساس قانون صحبت کنیم و همچنین نامه‌نگاری‌ها با قوه‌قضاییه را آغاز کردیم که امیدواریم به نتیجه برسد. وی در پاسخ به پرسشی درباره کاهش سهمیه 30‌درصدی رزمندگان در آزمون وکالت نیز گفت: در این زمینه تا آنجایی که می‌توانستیم با رزمندگان و ایثارگران همکاری کردیم اما معتقدیم اگر دولت می‌خواهد به این گروه از افراد جامعه که به گردن ما حق بزرگی دارند کمک کند باید به جای این سهمیه‌ها به ارتقای جایگاه علمی آنها کمک کند.

    

پست های مرتبط

نظرات (1)

  • سعید1392-11-17 پاسخ

    باسلام ممنون از اطلاع رسانی

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.