×

از انبوه قتل هایی که قاتلشان کشف نمی شوند تا عامل نخست طلاق

از انبوه قتل هایی که قاتلشان کشف نمی شوند تا عامل نخست طلاق

با تکیه بر این آمار، به سادگی می‌توان دریافت فاجعه تا کجا پیش رفته و چه حجمی از جامعه به بلای خانمان‌سوز اعتیاد مبتلا گشته است؛ وقتی سه هزار تن بر اثر سو مصرف مواد می‌میرند، لابد چندین و چند برابر آن به عوارض و بیماری های سخت مبتلا می‌شوند، مضربی از ایشان به موجودی عذاب آور برای دور و اطرافیان تبدیل شده و همسرآزاری و فرزندآزاری می‌کنند، خیلی هایشان برای کسب درآمد دست به سرقت می‌زنند و

از-انبوه-قتل-هایی-که-قاتلشان-کشف-نمی-شوند-تا-عامل-نخست-طلاق

با تکیه بر این آمار، به سادگی می‌توان دریافت فاجعه تا کجا پیش رفته و چه حجمی از جامعه به بلای خانمان‌سوز اعتیاد مبتلا گشته است؛ وقتی سه هزار تن بر اثر سو مصرف مواد می‌میرند، لابد چندین و چند برابر آن به عوارض و بیماری های سخت مبتلا می‌شوند، مضربی از ایشان به موجودی عذاب آور برای دور و اطرافیان تبدیل شده و همسرآزاری و فرزندآزاری می‌کنند، خیلی هایشان برای کسب درآمد دست به سرقت می‌زنند و... .

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر که در همایش شورای نواحی و ائمه جمعه استان تهران حضور یافته بود، از مرگ یک نفر در هر سه ساعت بر اثر سو مصرف مواد مخدر خبر داد و پیرو آن موجی از آمار مرتبط با مصرف مواد مخدر ارائه کرد که هرچند به نظر مبتنی بر حداقل‌هاست، اما باز بسیار نگران کننده به نظر می‌رسد و به سونامی آمار نگران کننده شباهت دارد.

قاتلانی که هرگز شناسای نشده و به اتهام قتل محاکمه نمی‌شوند!

اشاره به مرگ حدود 3000 تن در سال بر ثر سو مصرف مواد مخدر به نظر فرق چندانی با قتل های عامدانه و زنجیری که قاتلانش شناسایی نمی‌شوند ندارد، اما جرائم منتسب به این قاتلان به مراتب بیش از این حرف هاست. فضلی در این باره گفت: بر اساس تحقیقات ما حداقل یک میلیون و سیصد و بیست و پنج هزار معتاد در کشور وجود دارد. اگر تعداد هر خانوار را چهار نفر در نظر بگیریم با توجه به تعداد معتادان می‌توانیم بگوییم 5/5 میلیون خانوار در کشور با مواد مخدر درگیر هستند.

اشاره وزیر به "حداقل بودن" این آمار از این رو مورد توجه است که طی سالیان طولانی، به رغم تاکید برخی مسئولان بر افزایش شمار مصرف کنندگان مواد مخدر، آمار معتادان کشور همچنان در محدوده کمتر از یک و نیم میلیون تن باقیمانده و قصد افزایش ندارد! آماری که به گفته برخی کارشناسان، به مراتب بیشتر از اینهاست و در مورد معتادان تفننی، محدوده چهار میلیونی را نشان می‌دهد.

عامل اصلی اغلب طلاق ها و زندانی شدن افراد

البته وزیر آمارهای دیگری هم ارائه کرد؛ حدود 55 تا 53 درصد از معتادان متاهل هستند به این معنا که حدود هفتصد هزار همسر درگیر این مسئله‌اند و اگر خودشان معتاد نشده باشند با مسائل مختلفی همچون همسر آزاری درگیر هستند.

بر اساس آمارهای ارائه شده توسط این مقام مسئول، اگر هر معتاد متاهل را دارای دو فرزند فرض کنیم، به عدد یک میلیون و چهار هزار کودکی خواهیم رسید که در مجاورتشان مصرف چند نوبت در روز مواد مخدر وجود دارد و ایشان را در معرض خطر اعتیاد قرار می‌دهد.

جدای اینها، بررسی ها نشان می‌دهد که 55 درصد از طلاق های ثبت شده، ریشه در اعتیاد دارند؛ بیش از نصف طلاق هایی که هزار معضل به دنبالشان بوجود می‌آید.

همچنین هفتاد درصد زندانیان به دلیل ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم با مواد مخدر مرتکب جرم شده‌اند؛ 45 درصد به صورت مستقیم و بیست تا بیست و پنج درصد به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر.

25 درصد کارگران یکی از استان ها معتادند

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به انهدام 350 لابراتوار در سال گذشته گفت: اکنون گرایشی به اعتیاد در میان جوانان بیشتر است و نوع مواد مخدر به مواد مخدر صنعتی تغییر پیدا کرده است. تنوع در مواد مخدر گسترش یافته و امروزه برای کاهش استرس، لاغری، حل نا‌توانی‌های جنسی، تمرکز برای امتحانات و... قرص‌های مختلفی وجود دارد که همه از نوع مواد مخدر صنعتی هستند و سبب اعتیاد افراد می‌شود.

وزیر کشور گفت: مواد مخدر صنعتی سبب بروز توهماتی می‌شود که به دنبال آن افراد خانواده‌شان را قتل رسانده‌اند و یا همسرشان را در اختیار دیگران قرار داده‌اند و یا مرتکب کودک آزاری شده‌اند.

وی افزود: در یکی از استان‌های مهم کشور 25 درصد کارگران صنعتی مبتلا به اعتیاد هستند زیرا قاچاقچیان مواد مخدر از این مکان‌ها سود می‌برند.

1140 تن مواد مخدر در سال وارد می‌شود که نیمی مصرف می‌شود

وزیر کشور با اشاره به سود بالای تجارت مواد مخدر گفت: چهار صد میلیارد دلار سود مواد مخدر در دنیا و چهار میلیارد دلار در کشور ماست. قاچاقچیان مواد مخدر با استفاده از تبلیغات و نفوذ هر ساله در دنیا از طریق این تجارت سودهای هنگفتی به دست می‌آورند.

وی ادامه داد در سال گذشته 570 تن مواد مخدر کشف شده است و دویست و هفتاد هزار نفر نیز به زندان روانه شدند و همین میزان نیز در کشور مواد مخدر مصرف شده است.

وی با اشاره به 3700 شهید نیروی انتظامی گفت: تمامی این هزینه‌ها و کشته شدن این شهیدان و آسیب‌هایی که به خانواده‌هایشان وارد شده است به اضافه مجروحین که در این راه داشتیم نشان دهنده زحماتی است که در این راه کشیده شده است.

در بهترین حالت تنها بیست درصد ترک کنندگان پاک می‌مانند

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نگاه ما علاوه بر تمرکز بر سه محور پیشگیری، درمان، و مقابله اکنون با محوریت دیگری به نام صیانت نیز همراه شده است.

رحمانی فضلی ادامه داد: در بهترین شرایط تنها بیست درصد از کسانی که ترک کرده‌اند پاک می‌مانند زیرا که جامعه آن‌ها را نمی‌پذیرد، خانواده‌ها و مردم رفتار خوبی با آن‌ها ندارند و مردم برای اشتغال به آن‌ها اعتماد نمی‌کنند در حالی که بیش از 63 درصد از معتادین بهبود یافته مهارت‌های شغلی دارند و با یک آموزش ابتدایی می‌توانند وارد بازار کار شوند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد مصرف کنندگان توزیع کننده نیز هستند، گفت: ما تفاهم نامه‌ای را با وزارت کار، کمیته امداد و بسیج امضا کردیم تا در راستای اشتغال معتادان بهبود یا فته اقدام کنیم. امسال نیز در مراسمی معتادین بهبود یافته را به خانواده‌هایشان تحویل می‌دهیم.

یک پنجم معتادان بالاتر از لیسانس دارند

وزیر کشور افزود: درسال گذشته با افزایش 53 در صدی سازمانهای مردم نهاد این حوزه روبرو بوده‌ایم که هر کدام از این سازمان‌ها حدود 350 تا 360 معتاد را درمان می‌کنند.

وی با تاکید بر اجتماعی شدن بحث مبارزه با مواد مخدر گفت: من با گروههای مختلف از جمله مداحان، ورزشکاران، هنرمندان، خیرین و مددکاران و... دیدار کردم و از آنها خواستم که به دلیل جایگاه اجتماعی که دارند دراین بحث کمک کنند.

رحمانی فضلی ادامه داد: 21 درصد معتادین تحصیلاتی بالا‌تر از لیسانس دارند. که برای آن‌ها سرمایه گذاری شده بود تا سودی برای کشور داشته باشند.

بدین ترتیب به روایت آمار درخواهیم یافت که فاجعه مواد مخدر تا کجا در جامعه پیش رفته و چه حجمی از ویرانی های نادیدنی در جامعه به جای گذاشته است؛ با این تفاسیر به نظر می‌رسد اگر بگوییم اولویت نخست مسئولان برای بهبود اوضاع جامعه می‌بایست اتخاذ تدابیری برای مقابله با این افیون باشد، بی راهه نرفته باشیم، ولی اینکه چرا این گونه نیست، پرسشی است که نه رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر به آن پاسخ داده و نه هیچ مسئول دیگری.

منبع : تابناک

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.