×

چه شرکت هایی وارد فرابورس می شوند-مزایای ورود

چه شرکت هایی وارد فرابورس می شوند-مزایای ورود

اگرچه شرایط ورود به فرابورس راحت تر از ورود به بورس است اما برای ورود به بورس هم ضوابط و قوانینی وجود دارد

چه-شرکت-هایی-وارد-فرابورس-می-شوند-مزایای-ورود وکیل 

اگرچه شرایط ورود به فرابورس راحت تر از ورود به بورس است اما برای ورود به بورس هم ضوابط و قوانینی وجود دارد.

 برای ورود به بورس می بایست:

- اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت دارای سابقه محکومیت قطعی کیفری یا تخلفاتی موثر طبق قوانین و مقررات حاکم بر بازار اوراق بهادار یا سوء شهرت حرفه‌ای نباشند.

- مطابق اظهار نظر حسابرسی، از سیستم اطلاعات حسابداری (از جمله حسابداری مالی و حسابداری بهای تمام شده) مطلوب و تناسب با فعالیت خود و شرایط پذیرش در فرابورس، جهت افشاء مناسب اطلاعات برخوردار باشد.

- شرکت می‌بایست نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسیده باشد.

- سهام شرکت باید «با نام» و در خصوص سهام ارائه شده در بازار اول عادی باشد (فاقد امتیاز باشد).

- محدودیت قانونی موثر برای نقل و انتقال سهام شرکت وجود نداشته باشد.

- دعاوی دارای اثر با اهمیت بر صورت‌های مالی له یا علیه شرکت وجود نداشته باشد.

- آخرین صورت‌های مالی شرکت می‌بایست مطابق مقررات قانونی، استانداردهای حسابداری و گزارش‌گری مالی و آئین‌نامه‌ها و دستوالعمل‌های اجرایی ابلاغ شده توسط سازمان تهیه شده باشد.

بازارهای فرابورس

براساس دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران، فرابورس دارای پنج بازار اول، دوم، سوم (عرضه)، ابزارهای نوین مالی و پایه است. پذیرش شرکت‌های سهامی عام در بازار اول و بازار دوم و پذیرش سایر اوراق بهادار صرفا در بازار ابزارهای نوین مالی صورت می‌پذیرد. بازار سوم جهت عرضه یکجا و پذیره‌نویسی اوراق بهادار و بازار پایه جهت درج و نقل و انتقال سهام شرکت‌هایی است که بر‌اساس الزام بند ب ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه، مشمول ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و امکان پذیرش در یکی از بازارهای بورس یا فرابورس را ندارند.

مزایای ورود به فرابورس

تامین مالی آسان و ارزان

کارکرد اصلی بازارهای اوراق بهادار ، تجهیز، جمع آوری و هدایت پس اندازهای کوچک مردم برای اجرای طرح های بزرگ اقتصادی است تا شرکتها  با شرایطی آسان‌تر بتواند از مزایای تامین منابع ارزان قیمت از طریق بازار سرمایه، استفاده کنند. علاوه بر فروش سهام و افزایش سرمایه، راهکارهایی از قبیل انتشاراوراق مشارکت، انتشارگواهی سپرده سرمایه گذاری خاص و... برای شرکتهای پذیرفته شده در فرابورس پیش بینی شده است.

افزایش نقد شوندگی سهام

تا پیش از فعالیت فرابورس فقط سهام شرکتهایی که در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده بود، امکان معامله در محیطی شفاف و رقابتی را داشتند و شرکتهایی که نمی توانستند شرایط پذیرش در بورس را احراز کنند از دسترسی به چنین امکانی محروم بودند. اما با ایجاد فرابورس ایران، شرکتها با شرایط ساده تر می توانند در این نهاد پذیرش شوند و از مزیت های بازار منسجم و شفاف بهره مند شوند.همچنین سهامداران عمده و خرد برای خرید و فروش سهام به چاپ آگهی و استفاده از روشهای بازاریابی سنتی نیاز ندارند و به سهولت می تواند سهام خود را با مراجعه به کارگزاران با هزینه ای کمتر در این بازار بفروشند.

بهره مندی از معافیت مالیاتی شرکتهای پذیرفته شده در فرابورس

بر اساس لایحه توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید ، شرکتهای پذیرش شده در فرابورس ایران مشمول مزایای مالیاتی قابل توجهی خواهند شد و علاوه بر اینکه بین 5 تا 10 از مالیات بر در آمد این شرکتها مشمول تخفیف می شود؛ مالیات نقل وانتقال سهام این شرکتها همانند بورس نیم درصد خواهد بود.

نقل و انتقال  سهام بصورت آسان-  سریع و کم هزینه

هم اکنون برای نقل و انتقال سهم شرکتهای خارج از بورس فرآیند اداری پیچیده ای و وقت گیری وجود دارد و اجرای کلیه مراحل مستلزم صرف وقت و تشریفات اداری پیچیده است  اما با شروع فعالیت فرابورس و پذیرش شرکتها در این بازار نقل و انتقال آنها به سهولت انجام می گیرد .

شفافیت و اعتبار قیمت سهام بواسطه مبادله در فرابورس

با توجه به نظارت و شفافیت مکانیسم عرضه و تقاضا قیمت سهام شرکتها در فرابورس مبین شرایط روشنی برای وضعیت مالی شرکت است و در همه معاملاتی که شرکت و یا سهامداران آن انجام می دهند، می تواند مبنای عمل قرار گیرد.همچنین می تواند مبنای وثیقه گذاری واعتباردهی شرکت ها  باشد.

اطلاع رسانی هماهنگ و عادلانه به سرمایه گذاران بالفعل و بالقوه

پس از پذیرش سهام شرکتها در فرابورس، مکانیسم قانونی و مراجع رسمی برای اعلام اطلاعات شرکت ایجاد می‌شود و در آن ارائه اطلاعات، شفافیت بیشتر عملکرد مدیران شرکتها خواهد شد. همچنین  با ارائه گزارش های مالی دوره ای تحت نظر حسابرسان معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار، سهامداران و سایر سرمایه گذاران به اطلاعات حسابرسی شده دسترسی پیدا می کنند.

بهره گیری از امکان وثیقه گذاری سهام و اخذ ساده تر تسهیلات بانکی

با توجه به اینکه هم اکنون بانکها فقط سهام شرکتهای بورسی را به عنوان وثیقه برای ارائه تسهیلات قبول می کنند ،پس از پذیرش سهام شرکتها در فرابورس، امکان وثیقه گذاری سهام و اخذ تسهیلات بر روی سهام شرکت  های پذیرفته شده در این بازار هم امکان پذیر می شود. چون با پذیرش سهام شرکت درفرابورس ، یک مرجع رسمی بر انجام معاملات شرکت نظارت دارد و قیمت سهام در شرایط عادلانه عرضه و تقاضا تعیین می شود، لذا سیستم بانکی با شرایط ساده تری اقدام به وثیقه گرفتن سهام شرکت می کند. زیرا در صورت وثیقه شدن سهام، امکان انجام معامله بر روی آن وجود ندارد و ارزش گذاری سهام وثیقه شده از سوی یک مرجع رسمی به نام فرابورس صورت گرفته است.

معرفی شرکت و محصولات به طیف وسیعی از اقشار جامعه و افزایش اعتبار شرکت

با توجه به اینکه فرابورس و بازار سرمایه مخاطبان گسترده ای دارد، ورود شرکت به بازار سرمایه موجب آشنایی قشر وسیعی از مصرف کنندگان با خریداران کالا و خدمات شرکت می شود وبی شک مخاطبان شرکت را افزایش خواهد داد.

صدور اوراق مشارکت و گواهی سپرده

در حال حاضر پذیره نویسی اوراق مشارکت و گواهی سپرده در شبکه بانکی هزینه های زیادی را برای ناشردر بر دارد،چراکه بخش قابل توجهی از منابع حاصله می بایست نزد بانک برای باز‌خرید اوراق سپرده گذاری شود وخریداران نیز از بازار دست دوم این اوراق بی بهره هستند.

فرابورس تمهیدات لازم برای پذیره نویسی وانتشار اوراق مشارکت وابزار های مالی خاص برای تامین مالی پروژه های موردنظر در فرابورس اندیشیده است . از این رو انتشار اوراق مشارکت و گواهی سپرده سرمایه گذاری خاص درفرابورس وانجام معامله دست دوم این اوراق در فرابورس هزینه تامین مالی ناشر را به شدت کاهش می دهد وسرمایه گذاران را از یک بازار نقد پذیر و قابل اتکا برخوردار می کند.

پیش بینی فرایند ساده خروج  از فرابورس

در صورتی که به هر دلیل سهامداران عمده شرکتی تصمیم بگیرند،  شرکت خود را از فرابورس خارج کنند. در دستورالعمل پذیرش ساز و کاری به این منظور در نظر گرفته شده است  که با گذراندن فرآیند مشخصی امکان خروج ازاین بازار وحتی تبدیل شرکت به شرکت سهامی خاص به سادگی امکان پذیر خواهد بود .

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.