دکتر فرود امیری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز و عضو هیات علمی دانشگاه، قبول وکالت در کلیه دعاوی حقوقی اعم از (خانواده،تجاری،ثبتی،ملکی،چک،...) و کیفری
سیدجلال میرکاظمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی پذیرش کلیه دعاوی  حقوقی ، کیفری ، خانواده دیوان عدالت اداری دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی
دکتر سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز  و استاد دانشگاه
مهدیه کتابی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری
موسسه حقوقی کامران میرزایی و همکاران (موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق)
سالار حسین منفرد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
علی رمضانزاده  وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز ،بیست سال سابقه کار قضایی و وکالت ،داشتن تجارب و تخصص در امور ملکی و اراضی و نیز مطالبات
اسدعلی امرایی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای مرکز

جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره09128304909 در تماس باشید.

مرزهای داخلی چگونه ترسیم می شوند؟

ارسالی توسط منوچهر ناصری فر وکیل پایه یک دادگستری
مرزهای داخلی چگونه ترسیم می شوند؟

در هر کشور تقسیمات کشوری اهمیت زیادی دارد و مشخص کردن مرز جغرافیای داخلی نخستین قوانین مدون را تشکیل می‌دهند زیرا براساس همین مرز‌انگاری‌هاست که نیازها شناسایی، افراد و مدیران مشخص و بودجه ها تقسیم می‌شود. در ادامه شما را با تقسیمات کشوری ایران و شرایط آن که بیشتر بر اساس جمعیت و مساحت است آشنا می‌کنیم.

 در هر کشور تقسیمات کشوری اهمیت زیادی دارد و مشخص کردن مرز جغرافیای داخلی نخستین قوانین مدون را تشکیل می‌دهند زیرا براساس همین مرز‌انگاری‌هاست که نیازها شناسایی، افراد و مدیران مشخص و بودجه ها تقسیم می‌شود. در ادامه شما را با تقسیمات کشوری ایران و شرایط آن که بیشتر بر اساس جمعیت و مساحت است آشنا می‌کنیم.

چند تعریف

برای شروع باید تعریفی از تقسیمات کشوری داشته باشیم. برابر قانون، کشور ما به روستا، دهستان، شهر، بخش، شهرستان و استان تقسیم می‌شود و هر کدام از اینها تعاریف مخصوص خود را دارد. مثلا در ماده دو قانون تقسیمات کشوری روستا واحد مبداء تقسیمات کشوری است. روستا باید محیط زیستی همگن بوده و حداقل 20 خانوار یا صد نفر اعم از متمرکز یا پراکنده در آنجا سکونت داشته باشند.  برابر ماده 3 دهستان کوچکترین واحد تقسیمات کشوری است که محدوده جغرافیایی معینی دارد و از به هم پیوستن چند روستا، مکان و مزرعه همجوار تشکیل می‌شود. البته در این میان تحقق شرایطی برای دهستان لازم است مثلا باید بین 4 تا 8 هزار نفر  جمعیت داشته باشد.در این قانون شهر هم تعریف دارد و محلی است با حدود قانونی که در محدوده جغرافیایی بخش واقع شده و از نظر بافت اجتماعی، اشتغال و سایر عوامل دارای سیمایی با ویژگی‌های خاص خود است. در قانون، شغل اکثریت ساکنان دائمی شهر کسب، تجارت، صنعت، کشاورزی، خدمات و فعالیت‌های اداری اعلام و عنوان شده است که شهر در زمینه خدمات شهری از خودکفایی نسبی برخوردار و کانون مبادلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است.

 محدوده شهر چطور تعیین می‌شود

یکی از مواردی که در مورد شهر اهمیت زیادی دارد، تعیین محدوده شهری است. برابر قانون، این محدود به پیشنهاد شورای شهر و تصویب وزارت کشور و مسکن و شهرسازی تعیین می‌شود ضمن آنکه در شهر سه اصلاح محله، منطقه و حوزه شهری اهمیت می‌یابد. محله مجموعه ساختمان‌های مسکونی و خدماتی در یک محدوده که شهرداری آن را تعیین کرده است، منطقه در شهرهای بزرگ از به هم پیوستن چند محله تشکیل می‌شود و حوزه شهری نیز محدوده‌ای است که داخل و خارج از محدوده قانونی شهر قرار دارد و از حدود ثبتی و عرفی واحدی تبعیت می‌کند.

 به چه محدوده‌ای بخش گفته می‌شود؟

بد نیست این را نیز بدانید که بخش واحدی از تقسیمات کشوری است که از به هم پیوستن چند دهستان همجوار شامل چند مزرعه، روستا و احیاناً شهر که در آن عوامل طبیعی، اوضاع اجتماعی و فرهنگی اقتصادی و سیاسی واحد همگنی را به وجود می‌آورد، تشکیل می‌شود. قانون براساس تراکم جمعیت، هر بخش را تعیین کرده است و برابر آن الف-مناطق با تراکم زیاد سی هزار نفر و ب-مناطق با تراکم متوسط 30 هزار نفر باید جمعیت داشته باشند تا اسم بخش را به خود بگیرند.

البته براین اصل استثنایی هم وجود دارد؛گاهی مناطق با 12 هزار نفر جمعیت هم ممکن است عنوان بخش را به خود بگیرد و آن زمانی است که منطقه دورافتاده مرزی باشد یا جزایر، جنگل و کویری که اقلیم به آنها اجازه تراکم نمی‌دهد. البته برای بخش شدن چنین محدوده‌‌هایی به تصویب هیأت وزیران و در موارد استثنایی تصویب مجلس نیاز است.  

  درباره استان و شهرستان بیشتر بدانید

شهرستان نیز واحدی است که به هم پیوستن چند بخش همجوار که از نظر عوامل طبیعی اجتماعی اقتصادی سیاسی فرهنگی همگن هستند، به وجود می‌آید. حداقل جمعیت شهرستان با در نظر گرفتن وضع پراکندگی و اقلیمی کشور در تراکم زیاد 120 هزار نفر  و تراکم متوسط 80 هزار نفر عنوان شده است. همچنین شرایط قرار گرفتن شهرستان و اقلیم آن در تعیین جمعیت اثر زیادی دارد و می‌توان این اعداد را تا 50 هزار نفر هم کاهش دهد. استان هم محدوده‌ای است که به هم پیوستن چند شهرستان همجوار تشکیل می‌شود.

 وظایف دولت در قبال این تقسیمات

دولت در قبال این تقسیماتی که عنوان شد وظایفی دارد. در قدم نخست دولت موظف است با حفظ ملاحظه‌های سیاسی و اجتماعی هر روستا را به نزدیکترین مرکز دهستان و هر دهستان را به نزدیکترین مرکز بخش و هر بخش را به نزدیکترین مرکز شهرستان و هر شهرستان را به نزدیکترین مرکز استان اضافه کند. از نظر  اداری نیز هر نامی در تقسیمات کشوری سلسه‌مراتبی را ایجاد می‌کند و یکی را زیر مجموعه دیگری قرار می‌دهد.

 برابر اساس ماده 12، دهستان تابع بخش و بخش تابع شهرستان و شهرستان تابع استان و استان تابع تشکیلات مرکزی خواهد بود.در هیچ یک از تقسیمات کشوری، متولیان نمی‌توانند نام‌ها را تغییر یا قسمتی را از آن جدا و اضافه کنند بلکه هر یک از این فعالیت‌ها باید به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیأت وزیران انجام شود و رعایت محدوده تمام واحدهای تقسیماتی برای واحدها و سازمان‌های اداری و نهادهای انقلاب اسلامی کشور لازم است.

 تهیه نقشه تقسیمات و فروش آن

شاید گمان کنید که تهیه نقشه و فروش آن با سازمان جغرافیایی است، اما برابر آیین‌نامه فروش نقشه‌های موضوعی تقسیمات کشوری، که به تصویب هیات وزیرات نیز رسیده است،  این وزارت کشور است که مجاز است هر گونه انتشارات شامل نقشه‌های موضوعی تقسیمات کشوری، نشریات مربوط و خدمات آماری و انفورماتیکی خود را مطابق تعرفه‌های مشخص‌شده بفروشد. البته برابر قانون اگر این نقشه‌ها  با استفاده از نقشه‌های سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و سازمان نقشه‌برداری کشور تهیه شده باشد، وزارت کشور موظف است هماهنگی های لازم را با سازمان مربوط برای استفاده از نقشه‌هایش به عمل آورد.

 سازوکارهای رفع اختلاف میان مردم

روش‌های حل اختلاف میان مردم در قسمت‌های محتلف کشور متفاوت است. مثلا درحالی که در کوچکترین شهرهای کشور کلانتری، شورای حل اختلاف، دادسرا، دادگاه و ... به وفور به چشم می‌خورد در روستا خبری از این مراجع قضایی نیست و آنها در بالاترین حد از شعبه‌ای شورای حل اختلاف بهره می‌برند. اعضای شورای روستا  را معمولا ریش‌سفیدان تشکیل می‌دهند و آنان هما کار کدخدای روستا را انجام می‌دهند.

 تغیراتی در راه است

یکی از مواردی که درباره تقسیمات کشوری باید مد نظر قرار گیرد این است که تقسیماتی که مطرح شد عمدتا براساس مساحت و جمعیت است. البته در  سال‌های اخیر بعد از همه تغیراتی که در کشور ایجاد و مثلا شهرستان کرج به استانی مستقل تبدیل شد، لایحه جدید تقسیمات کشوری به مجلس رسیده است.لایحه‌ای که با نگاه جدید به تقسیمات کشوری الحاق و ارتقاهایی را به همراه خواهد داشت.

 به این ترتیب در تقسیمات جدید علاوه بر مساحت و جمعیت که ملاک ثابت تقسیمات است بحث‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی با توجه به قانون اساسی و اسناد بالادستی همچون برنامه توسعه پنجم و سیاست‌های کلی نظام در نظر گرفته شده است.کارگروه‌هایی متشکل از کارشناسان وزارت کشور، استادان دانشگاه و صاحب‌نظراتی که در مورد تقسیمات کشوری دارای صلاحیت هستند، این لایحه رانوشته‌اند که اکنون در دست بهارستان نشین‌هاست. البته در دولت قبل تعدادی از روستاها و بخش‌ها مشمول تغییر تقسیمات کشوری شدند و مشکلات زیادی برای آنها به وجود آمد و احتمالا در لایحه جدید فکری هم به حال آنان شده است.

منبع : روزنامه حمایت

مطالب مرتبط

تقسیم‌ قانونی هزینه‌ تعمیرات بین موجر و مستاجر

نام نویسنده
تقسیم‌ قانونی هزینه‌ تعمیرات بین موجر و مستاجر

ملکی که اجاره داده‌ می‌شود ممکن است در طول مدت اجاره دچار عیب شود؛ معمولا درچنین مواردی موجر و مستاجر به وظایف خود عمل می‌کنند و تعمیرات ملک بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود؛ اما در برخی موارد این تعمیرات مشکلاتی را به وجود می‌آورد که ممکن است برای حل کردن آن سر و کار دو طرف به دادگاه بیفتد.

ادامه مطلب ...

چگونگی تخلیه ملک در صورت مقاومت مستاجر

نام نویسنده
چگونگی تخلیه ملک در صورت مقاومت مستاجر

اجاره یک قرارداد موقت است؛ بنابراین تعیین زمان یکی از شرایط صحت این قرارداد محسوب می‌شود و اگر مدت برای آن تعیین نشده باشد، اعتبار نخواهد داشت.

ادامه مطلب ...

آیا ملک اجاره ای را می توان اجاره داد؟

نام نویسنده
آیا ملک اجاره ای را می توان اجاره داد؟

وقتی آپارتمانی اجاره داده می‌شود، دو مالک پیدا می‌کند؛ اولین مالک اجاره‌دهنده است که مالکیت عین آپارتمان را دارد و دومین مالک اجاره‌گیرنده است که مالکیت منافع آپارتمان را از آن خود می‌کند. حالا سوالی که پیش می‌آید این است که آیا مستاجر می‌تواند این منافع را که مالک شده است به شخص دیگری منتقل کند؟

ادامه مطلب ...

مزایای سند رسمی اجاره بر قراردادهای عادی

نام نویسنده
مزایای سند رسمی اجاره بر قراردادهای عادی

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت: بر اساس بخش نامه شماره 16583/92 – 04/02/1392 معاون رییس قوه قضاییه و ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای تنظیم سند رسمی اجاره سه سال و کمتر از آن در دفاتر اسناد رسمی نیاز به اخذ استعلام از اداره ثبت نیست و سران دفاتر اسناد رسمی پس از بررسی اصل مدارک مالکیت موجر و احراز هویت موجر و مستاجر اقدام به تنظیم و ثبت سند رسمی اجاره می‌‌کنند.

ادامه مطلب ...

قانون روابط موجر و مستاجر 62

نام نویسنده
قانون روابط موجر و مستاجر 62

قانون روابط موجر و مستاجر 62

ادامه مطلب ...

قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 1356

نام نویسنده
قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 1356

ماده 1 ـ هر محلی که برای سکنی یا کسب یا پیشه یا تجارت یا به منظور دیگری اجاره داده شده یا بشود در صورتی که تصرف‌متصرف بر حسب تراضی با موجر یا نماینده قانونی او به عنوان‌اجاره یا صلح منافع و یا هر عنوان دیگری به منظور اجاره باشد اعم‌ از اینکه نسبت به مورد اجاره سند رسمی یا عادی تنظیم شده یانشده باشد، مشمول مقررات این قانون است‌.

ادامه مطلب ...

دعوای موجر و مستاجر ممنوع

نام نویسنده
دعوای موجر و مستاجر ممنوع

در محاکم دادگستری یکی از بیشترین دعاوی که به چشم می خورد دعوای بین مالک و مستاجر است .اگر هر یک از آنان از حقوق و تعهدات قانونی و قراردادهای خود آگاهی داشته باشند، از بروز مشکلات عدیده‌ای جلوگیری خواهد شد.

ادامه مطلب ...

نحوه حل و فصل اختلافات رایج ناشی از عقد اجاره

نام نویسنده
نحوه حل و فصل اختلافات رایج ناشی از عقد اجاره

تاکنون چندین قانون روابط موجر و مستاجر وضع شده که هر یک با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی زمان خود، سعی کرده است که مشکلات روابط صاحبخانه و مستاجر را حل کند. در حال حاضر قانون روابط موجر و مستاجر 1376 بر روابط دو طرف حاکم است.

ادامه مطلب ...

تکالیف مستاجر، تعهدات موجر

نام نویسنده
تکالیف مستاجر، تعهدات موجر

مدت‌ها آیین‌نامه تعدیل اجاره‌بها مصوب 1324 و پس از آن قوانین روابط موجر و مستاجر مصوب 1339 و 1356 بر اجاره املاک حکومت داشت، ویژگی این قوانین تاثیر بسیار ناچیز نفوذ اراده طرفین بود. اما تجربه نشان داد که محدود کردن آزادی اراده و حمایت دولت از مستاجران باعث کاهش انگیزه مالکان به انعقاد عقد اجاره می‌شود و معدود مالکانی که حاضر به انعقاد قرارداد اجاره می‌شدند از راه‌حل‌های خدعه‌آمیز استفاده می‌کردند یا مبلغ اجاره‌بها بسیار گزاف بود و بدین ترتیب صلح اجتماعی به خطر می‌افتاد.

ادامه مطلب ...

تشریفات رسیدگی به دعوای تعدیل اجاره بها

نام نویسنده
تشریفات رسیدگی به دعوای تعدیل اجاره بها

یکی از دعاوی مهم در خصوص روابط میان موجر و مستاجرش دعوای تعدیل (افزایش یا کاهش) اجاره‌بهاست. در پرونده‌ای که بازخوانی کرده‌ایم مالک از میزان پایین اجاره‌بهای پرداختی توسط مستاجرش ناراضی است و از دادگاه تقاضای افزایش نرخ اجاره‌بها را به قیمت روز می‌کند. خواهان می‌تواند قبل از طرح چنین دعوایی در دادگاه حقوقی در ابتدا اظهارنامه‌ای رسمی برای مستاجر خود بفرستد و از وی به طور رسمی درخواست کند تا بر سر مبلغ بیشتری از اجاره‌بها توافق کند و در مرحله بعد در صورت به‌دست نیامدن توافق طرح دعوای قضایی کند.

ادامه مطلب ...
مشاهده کلیه مطالب مرتبط
0 دیدگاه

دیدگاه خودتان را ارسال کنید