×

ویروس جدید کرونا در ایران

ویروس جدید کرونا در ایران

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از شناسایی 2 مورد ابتلا به عفونت کرونا ویروس در کشور خبر داد

ویروس-جدید-کرونا-در-ایران

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از شناسایی 2 مورد ابتلا به عفونت کرونا ویروس در کشور خبر داد.

مهر: رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از شناسایی 2 مورد ابتلا به عفونت کرونا ویروس در کشور خبر داد.

دکتر محمد مهدی گویا ضمن اعلام این خبر افزود: 4 مورد مشکوک به عفونت کرونا ویروس جدید مربوط به یک خانواده در استان کرمان مشاهده شده است که 2 مورد ابتلا به آن مربوط به 2 خواهر در کرمان تایید شده است که یکی از آنها بدحال و در شرایط ویژه تحت درمان است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر در ادامه گفت: افرادی که در تماس با این 2 مورد بوده اند،ظرف کمتر از 48 ساعت شناسایی و تحت مراقبت قرار گرفته اند تا در صورت مشاهده علائم بالینی احتمالی، مراقبت های ویژه از آنها به عمل آید.

وی به همکاری های میان وزارت بهداشت، سازمان حج و زیارت، هیئت پزشکی و هلال احمر جمهوری اسلامی ایران طی 8 ماه گذشته به منظور برنامه ریزی های دقیق و ایجاد آمادگی های لازم برای مراقبت از بیماری اشاره کرد و گفت: در این راستا برنامه های اطلاع رسانی برای زائرین حج در فرودگاه های کشور و همچنین در طی ایام حضور در عربستان  بصورت فعال صورت گرفته است.

دکتر گویا در ادامه از وجود تیم های پزشکی آموزش دیده در حج که وظیفه مراقبت از موارد مشکوک به عفونت MERS را بر عهده دارند خبر داد و افزود: همچنین تدارکات لازم جهت بررسی زائرین پس از بازگشت از حج نیز صورت گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: برای زائرین تا 14 روز پس از بازگشت از حج چنانچه علائم مشکوک به عفونت کرونا ویروس داشته باشند بلافاصله اقدامات تشخیصی و مراقبتی لازم از آنها به عمل خواهد آمد و در شرایط ویژه بستری خواهند شد.

وی در ادامه به تشریح اهم اقدامات اعضای گروه تخصصی منتخب وزارت بهداشت ایران اعزامی به عربستان، برای شناسایی و اجرای برنامه های پیشگیرانه پرداخت و گفت: برگزاری جلسه هماهنگی با مسئولان هیات پزشکی هلال احمر مستقر در عربستان، بازدید روزانه از درمانگاه های مستقر در شهر های مکه و مدینه، ملاقات با مسئولان کاروان ها و برگزاری کلاس توجیهی برای آنها، ویزیت بیماران مشکوک بر اساس دستورالعمل، ملاقات با پزشکان درمانگاه ها و آموزش چهره به چهره پزشکان و پرستاران و همچنین آموزش های عمومی در سطح وسیع برای زائرین، توزیع پوسترهای آموزشی در کاروان ها و درمانگاه ها و بین حجاج، آموزش چهره به چهره مدیران هتل ها و بازدید از محل اسکان زایران ایرانی از جمله اقدامات تیم بهداشتی وزارت بهداشت برای پیشگیری از این بیماری بوده است.

امکان تشخیص عفونت کرونا ویروس جدید در آزمایشگاه مرجع کشوری

رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر ضمن اشاره به امکان تشخیص عفونت کرونا ویروس جدید در آزمایشگاه مرجع کشوری گفت: کلیه موارد مشکوک به بیماری عفونت MERS در مدت کمتر از 48 ساعت مورد بررسی و آزمایش قرار می گیرند.

دکتر گویا با اشاره به این که در حال حاضر هیچ واکسنی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد، افزود: درمان دارویی برای بیماری عفونت کرونا ویروس جدید تاکنون بطور قطعی در جهان پیدا نشده است.

وی تعداد مبتلایان به  این بیماری در دنیا در 18 کشور جهان را 672 مورد اعلام کرد و گفت: از این تعداد 207 مورد منجر به مرگ شده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در ادامه در خصوص علائم بیماریMERS  گفت: مبتلایان به این بیماری علائمی نظیر مشکلات تنفسی شدید و عوارض گوارشی دارند که در ادامه ممکن است دچار نارسایی کلیه، کبد و سایر دستگاه های حیاتی بدن شوند.

رییس مرکز مدیریت بیماری ها رعایت نکات بهداشتی را مهم ترین راه پیشگیری از این بیماری عنوان کرد و بر شستشوی مرتب دست ها و رعایت آداب تنفسی تاکید کرد.

وی خاطر نشان کرد: افرادی که تا 2 هفته پس از بازگشت از حج دچار علائم مشکوک به این بیماری هستند باید از خود درمانی پرهیز و به پزشک مراجعه نمایند.رسانه ها با انتشار اخبار غیرموثق باعث نگرانی جامعه نشوند/رسانه ها با فرهنگ سازی و آموزش برای پیشگیری از این بیماری کمک کنند

بنا بر این گزارش در همین رابطه، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رسانه ها خواست که از انتشار اخبار غیرموثق که باعث نگرانی در سطح جامعه می شوند، جداً خودداری کنند و برای کمک به پیشگیری از این بیماری بر وظیفه فرهنگ سازی و آموزش که اطلاعات آن از طریق وزارت بهداشت در اختیار رسانه ها قرار می گیرد، تاکید بیشتری داشته باشند.

دکتر زارع نژاد خاطرنشان کرد: تنها مرجع اطلاع رسانی در خصوص بیماری عفونت کرونا ویروس جدید، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز روابط عمومی این وزارتخانه است.

آخرین وضعیت مبتلایان به کرونا ویروس در جهان اعلام شد

به گزارش مهر، پراکندگی بیماران مبتلا به کرونا ویروس MERS با افزوده شدن کشور آمریکا به کشورهایی که مورد مثبت این بیماری در آنها گزارش شده است به 5 قاره رسید.

براساس اعلام مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در حال حاضر 672 نفر در 18 کشور جهان مبتلا به این بیماری شده اند که از این تعداد 207 نفر فوت کرده اند.

براساس این گزارش در حال حاضر موارد ابتلا به این بیماری در کشورهای ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، یونان، هلند، عربستان، امارات متحده عربی، قطر، اردن، عمان، کویت، مصر، یمن، لبنان، تونس، مالزی و فیلیپین گزارش شده است.

این گزارش می افزاید بیشترین موارد مبتلایان به کرونا ویروس در عربستان با 562 مورد و امارات متحده عربی با 68 مورد بوده است.

منبع : امروز فردا را میسازیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.