×

حداقل 12 درصد از زنان و 4 درصد از مردان تجربه اجباری کودک آزاری تا قبل از 18 سال را داشته اند

حداقل 12 درصد از زنان و 4 درصد از مردان تجربه اجباری کودک آزاری تا قبل از 18 سال را داشته اند

در نشست جرایم جنسی علیه کودکان، انجمن حمایت از حقوق کودکان اعلام شد که 12 تا 35 درصد از زنان و 4 تا 9 درصد از مردان تجربه اجباری کودک‌آزاری تا قبل از 18 سال را داشته‌اند

حداقل-12-درصد-از-زنان-و-4-درصد-از-مردان-تجربه-اجباری-کودک-آزاری-تا-قبل-از-18-سال-را-داشته-اند وکیل 

در نشست جرایم جنسی علیه کودکان، انجمن حمایت از حقوق کودکان اعلام شد که 12 تا 35 درصد از زنان و 4 تا 9 درصد از مردان تجربه اجباری کودک‌آزاری تا قبل از 18 سال را داشته‌اند.

بهشید ارفع‌نیا، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری اظهار کرد: متاسفانه جرایم جنسی علیه کودکان به صورت پنهان افزایش یافته است. به طوری که در برخی موارد تجاوز به کودک از طرف کسانی است که رابطه نزدیکی با کودک دارند و حتی ممکن است از محارم او نیز باشند.

وی افزود: به دلیل اینکه بیشتر سوءاستفاده‌های جنسی علیه کودکان هنگامی روی می‌دهد که این کودکان در سنین پایین هستند، حتی ممکن است متوجه این مسائل نشوند و در مواردی هم در صورت عنوان کردن با تهدید مواجه می‌شوند.

این عضو فعال انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به شیوع این پدیده نابهنجار اجتماعی در مدارس اظهار کرد: قشر معلم قشری فداکار و زحمتکش است اما متاسفانه افرادی بعضا در لباس معلم ظاهر می‌شوند، به کودکان و نوجوانان خیانت می‌کنند و آن‌ها را مورد اذیب و آزار جنسی قرار می‌دهند.

در ادامه ارفع‌نیا با اشاره به پرونده دختری 9 ساله که در شهریار به مدت دو سال در مدرسه مورد اذیت و آزار جنسی واقع می‌شد، ادامه داد: ناظم مدرسه با بردن این دختر به دفتر کارش او را در اختیار پسر 18 ساله‌اش به همراه دوستانش قرار می‌داد و متاسفانه مورد اذیت و آزار قرار می‌گرفت.

ارفع‌نیا در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: هر عملی که به صورت جنسی علیه کودکان انجام شود جرم جنسی محسوب می‌شود.

وی گفت: کسانی که مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند نه تنها دارای مشکلات روانی می‌شوند بلکه در آینده در بحث ازدواج هم دچار مشکل خواهند شد.

ارفع‌نیا تشکیل دادسرا، پلیس و دادگاهی ویژه برای حمایت از کودکان و نوجوانان را در آینده‌ای نزدیک باعث خوشحالی دانست و از سازمان‌های مردم‌نهادی همچون انجمن حمایت از حقوق کودکان درخواست کرد اگر جرمی علیه کودکان می‌بینند در جلسات دادرسی شرکت نموده و اعلام جرم کنند.

وی این اقدامات را وظیفه انجمن حمایت از کودکان دانست.

شریعتی، عضو فعال حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان با بیان اینکه حضور افراد در اینگونه نشست‌ها باعث خوشحالی است به توزیع چند نمونه از گزارشات کودک‌آزاری پرداخت و گفت: یکی از تکان‌دهنده‌ترین کودک‌آزاری‌های جنسی در سال 83 در پاکدشت ورامین توسط فردی به نام محمد بیجه رخ داد که 23 کودک را در کوره‌های آجرپزی پاکدشت مورد اذیت و آزار قرار داد و 17 تن از کودکان را پس از تجاوز به قتل رساند.

وی گفت:‌ خبرها حاکی از آن است که در برخی از مدارس فوتبال کودکان و نوجوانان مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند.

شریعتی ادامه داد: سال گذشته یکی از دلال‌های فوتبال 13 نوجوان را به عضویت تیمی درمی‌آورد و آن‌ها را در خوابگاه شبانه‌روزی قرار می‌دهد. او این نوجوانان را مورد سواستفاده جنسی قرار می‌دهد و از اذیت و آزار آن‌ها فیلم تهیه می‌کند که سرانجام با شکستن سکوت یکی از این نوجوانان دستگیر می‌شود.

موذن‌زادگان، از اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی به توضیح کودک‌آزاری جنسی در جامعه پرداخت و گفت: موضوع کودک‌آزاری پدیده اجتماعی انکارناپذیری است که در دهه‌های اخیر شیوع پیدا کرده و رسیدگی به این امور نیز وظیفه جرم‌شناسان و روان‌شناسان است.

وی افزود:‌ تحقیقات آماری نشان می‌دهد 12 تا 35 درصد از زنان و 4 تا 9 درصد از مردان تجربه اجباری کودک‌آزاری تا قبل از 18 سال را داشته‌اند.

موذن‌زادگان در این رابطه ادامه داد: مطالعات صورت گرفته در 16 کشور جهان درصد شیوع این پدیده را 7 تا 36 درصد برای زنان و 3 تا 29 درصد برای مردان نشان می‌دهد. براساس نتایج حاصله از این آمار تنها حدود نیمی از قربانیان موضوع را فاش کردند.

وی دو عامل فردی و اجتماعی را در ظهور این پدیده شوم موثر دانست و گفت: درصد کودک‌آزاری دختران نسبت به پسران حدود سه درصد بیشتر است. اما آمار نشان می‌دهد که کودکان با افزایش سن تا مرز 18 سالگی بیشتر مورد خطر سوء استفاده جنسی قرار می‌گیرند؛ به طوری‌که در دختران این خطر زودتر شروع می‌شود و متاسفانه مدت طولانی‌تری ادامه پیدا می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی عوامل اقتصادی و اجتماعی را موثر در کودک‌آزاری دانست و افزود: کودک‌آزاری در طبقات اجتماعی و اقتصادی پایین‌تر جامعه بیشتر است همچنین فقدان یکی از والدین از عوامل خطرساز است.

وی کودک‌آزاری را در دو مفهوم خاص و عام بیان کرد و ادامه داد: در مفهوم خاص کودک‌آزاری به معنی تجاوز یا سوءاستفاده جنسی بزرگسالان به کودکان و نوجوانان از طریق انجام اعمال جنسی برای ارضای حس شهوانی اطلاق می‌شود. در مفهوم عام کودک‌آزاری علاوه بر مفهوم خاص، درگیر کردن کودکان و نوجوانان در امر فحشاست. در این مفهوم فعالیت‌های غیرتماسی کودکان و نوجوانان آنان را به سمت فحشا سوق می‌دهد.

موذن‌زادگان در ادامه با اشاره به اقداماتی که در مبارزه با این پدیده شوم اجتماعی در سازمان ملل متحد صورت گرفته است پرداخت و گفت: پروتکل پیشگیری و مبارزه با قاچاق انسان به ویژه قاچاق زنان و کودکان در 15 نوامبر سال 2000 میلادی توسط مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید و در سال 2003 اجرا شد. متاسفانه با تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته اما این پروتکل به تصویب ایران نرسیده است.

وی افزود: در این صنعت دولت‌ها تشویق شده‌اند که به لحاظ ضرورت مقابله با قاچاق انسان به ویژه قاچاق کودکان که عموما به منظور بهره‌گیری جنسی اعمال می‌شود اقداماتی اساسی صورت گیرد.

موذن‌زادگان از نبود یک قانون جامع در خصوص کودک‌آزاری گلایه کرد و گفت: تنها قانونی که بتوان به آن تکیه کرد قانونی است که تحت عنوان قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان به تصویب رسیده است. اما این قانون متاسفانه جوابگوی مشکلات فعلی نیست و در آن اشاره‌ای به مجازات کودک‌آزاری جنسی نشده و صرفا قید شده است که کودک‌آزاری جرم است و مجازاتی که برای آن درنظر گرفته‌اند بازدارنده نیست.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: هرگونه خرید و فروش،‌ بهره‌کشی و به کارگیری کودکان به منظور ارتکاب به اعمال خلاف جرم است و فرد خاطی به شش ماه تا یک سال زندان و یا به جزای نقدی 5 میلیون ریال تا 20 میلیون ریال محکوم می‌شود.

وی از نهادهای اجتماعی درخواست کرد از حقوق کودکان و نوجوانان حمایت کنند و در ارتباط با شکایت کودک‌آزاری جنسی تعقیب متهم و حضور در دادرسی در مراحل مختلف نقش خود را ایفا کند.

منبع : خبرآنلاین

    

پست های مرتبط

نظرات (1)

  • Mahmoud nazari1393-03-10 پاسخ

    باسلام ممنون از آگاه کردن والدین از معضل شوم اجتماعی کودک آزاری

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.