×

با کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه آشنا شویم

با کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه آشنا شویم

کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بر اساس ماده 22 قانون جرائم رایانه‌ای تشکیل و مسئولیت نظارت بر فضای مجازی و پالایش تارنماهای حاوی محتوای مجرمانه و رسیدگی به شکایات مردمی را برعهده دارد

با-کارگروه-تعیین-مصادیق-محتوای-مجرمانه-آشنا-شویم

کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بر اساس ماده 22 قانون جرائم رایانه‌ای تشکیل و مسئولیت نظارت بر فضای مجازی و پالایش تارنماهای حاوی محتوای مجرمانه و رسیدگی به شکایات مردمی را برعهده دارد.

کار‌گروه تعیین مصادیق مجرمانه در سال1388 در پی تصویب قانون جرائم رایانه‌ای در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد. در این گزارش سعی بر این داریم تا شما را با تاریخچه و اهداف تشکیل این کارگروه آشنا سازیم.

با گسترش روز‌افزون فناوری‌های نوین ارتباطی و پیشرفت‌های جدید  در علوم رایانه ای و پیشرفت ها در عرصه فناوری اطلاعات در جوامع بشری، امروزه شاهد ایجاد و شکل‌گیری نوعی زندگی مجازی در فضای سایبری هستیم که ابعاد متنوعی از زندگی انسان‌ها از امور اداری ، دولت الکترونیک و کسب‌و‌کار مجازی گرفته تا قلمرو دانش و فناوری ، کتابخانه‌های مجازی و حتی تفریح و سرگرمی را در بر می‌گیرد.

اگرچه تأثیرات فضای سایبری در افزایش سرعت انتقال اطلاعات تا حذف مرزهای جغرافیایی و فاصله‌های فیزیکی میان انسان‌ها ،انکارناپذیر است؛ اما از سوی دیگر به دلیل ویژگی پنهان پذیری و هویت مجازی کاربران، ذاتاً مستعد شکل گیری انواع جراmم سایبری نظیر هک ، دسترسی غیرمجاز ، جعل و کلاهبرداری رایانه ای و یاجرایم محتوایی نظیر انتشار تصاویر پرنوگرافی و یا سایر مواردی که قانون گذار انتشار آن را جرم دانسته است می باشد. علاوه بر این، ویژگی بدون مرز و گستردگی فضای مجازی سبب می‌شود تا این محیط از سوی برخی از قدرت‌ها به عنوان رسانه‌ای فراگیر جهت مدیریت افکار عمومی جامعه هدف و اجرای عملیات‌های جنگ روانی و یا به عنوان ابزار جاسوسی بر علیه کشورهای مستقل مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

بر این اساس کشورهای مختلف جهان با توجه به سطح تهدیدات و آسیب‌های موجود، اقدام به جرم‌انگاری و تدوین قوانین مرتبط با جرایم رایانه‌ای از یک سو و از سوی دیگر ایجاد نهادها و تشکیلات نظارتی نموده اند.

در کشور ما نیز در دو دهه اخیر مطالعات و اقدامات قابل توجهی درخصوص آسیب شناسی و جرم انگاری فضای سایبری انجام شده است و نهایتا این تلاش‌ها در سال 1388 با تصویب قانون جرایم رایانه‌ای که به عنوان یکی از جامع ترین قوانین کشور در خصوص جرایم سایبری مطرح می‌باشد، به ثمر نشست.

در سال 1388 و در پی تصویب قانون جرائم رایانه‌ای در مجلس شورای اسلامی و تایید آن در شورای نگهبان بنیانگذاری شد. این کارگروه که زیر نظر دادستان کل کشور فعالیت می‌کند متشکل از13 نفر می‌باشد که 6نفر از آنها ازسوی قوه مجریه و 2نفر نیز از جانب قوه قضائیه معرفی می‌شوند. بر اساس قانون جرائم رایانه‌ای این گروه موظفند هر دو هفته یکبار تشکیل جلسه دهند و در این جلسات در خصوص فیلتر شدن وبگاه‌های مختلف بحث و تبادل نظر و رای گیری می‌شود.

این کارگروه بر اساس ماده22 قانون جرائم رایانه‌ای تشکیل و مسئولیت نظارت بر فضای مجازی و پالایش تارنماهای حاوی محتوای مجرمانه و رسیدگی به شکایات مردمی را برعهده دارد.

اعضای این گروه عبارتند از:

دادستان کل کشور(رئیس کارگروه)

وزیر یا نماینده وزیر اطلاعات

وزیر یا نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

وزیر یا نماینده وزیر دادگستری

وزیر یا نماینده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزیر یا نماینده وزیر علوم تحقیقات و فناوری
 
وزیر یا نماینده وزیر آموزش و پرورش

فرمانده نیروی انتظامی

یک نفر خبره در فناوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون قضایی و حقوقی به انتخاب این کمیسیون به تایید مجلس شورای اسلامی

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی

رئیس سازمان صدا و سیما

نماینده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.

دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با آدرس  internet.ir قابل دسترسی است.
 

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.