×

اگر طرح جامع وکالت رسمی به تصویب برسد

اگر طرح جامع وکالت رسمی به تصویب برسد

اگر طرح جامع وکالت رسمی به تصویب برسد

اگر-طرح-جامع-وکالت-رسمی-به-تصویب-برسد

اگر طرح جامع وکالت رسمی به تصویب برسد...

دکتر غلامرضا طیرانیان
 
*صبح که وکیل روز را آغاز می کند، نگران موجودیت خود در روزی است که پیش روی اوست. آیا وکیل می رود و وکیل باز می گردد یا مهر ابطال بر پروانه وکالت او نقش بسته است؟
*وکیل رسمی به عنوان ورزش صبح گاهی بارها باید به ممارست کمر خم کند تا آسان شود برای او تعظیم در برابر دیگران و احساس حقارت نکند، در مقام احقاق حق موکل که آن را به عنوان وظیفه پذیرفته است!
*وکیل چون به ساختمان دادگستری که روزگاری آن را خانه دوم خود احساس می کرد، وارد شود آزرده خاطر نشود، اگر محتوای وجود او را بازرسی کنند و با احساس حقارت به خشم نیاید و یا خشم خود را فرو برده تا با خطر روبرو نشود.
*وکیل باید قبل از ورود به دادگاه، از شخصیت و درون خود جدا شود. لبخندی با رنگ خواهش و التماس همواره بر چهره بیاورد تا کلام او از سر لطف شنیده و نوشته او از سر مهر خوانده شود.
*وکیل بی نشاط واقعی، تنها با کلام خود همراه با تعظیم، مسند قضاء را در عرش و خود را در فرش قرار دهد تا دادگاه با دیده رضایت به او بنگرد و از آسیب مصون بماند.
*ابتدای لوایح خود را مزیّن کند به مدح و ثنای مقام شامخ خواننده ای که باید درخواست او را اجابت کند.
چون رأی به زیان موکل صادر شده، چهره در هم نکشد و همچنان سپاسگزار باشد از صدور رأی به امید تعظیمی دیگر در مرجع تجدیدنظر!
 
با تصویب طرح جامع وکالت رسمی:
 
*وکالت یعنی سقوط آزاد بدون چتر ایمنی و نجات که در بین راه از بیم مرگ باید مُرد و یا چون بر زمین سخت اصابت کند متلاشی خواهد شد.
*وکالت یعنی راه رفتن بر روی ریسمانی نامطئن در ارتفاع، با احتیاط از خطر سقوط.
*وکالت یعنی خود را در جنگلی ظلمانی و انبوه، محبوس دیدن، از یک سو حریق و از یک سو گزندگان و درندگان و در سوی دیگر جنگل، درّه ای مخوف که سیلابی در قعر آن جاری است و آماده برای هلاک وکیل.
*وکالت یعنی دارای دو لبه تیغ تیز و شکافنده که لاجرم بایدیک لبه آن را به تن پذیرفت. یک لبه آن موکل است و لبه دیگر آن حیات وکیل را قطع می کند.
*وکالت یعنی با زحماتی متفاوت دریافت مزدی یکسان و اکتفا به آن، به عنوان لقمه ای نان و پس از عمری تحصیل و سرمایه گذاری مادی و معنوی تن به مذلت دادن.
*وکالت یعنی ماندن بین دو سنگ که نجاتی از آن ممکن نیست که هر یک به گردش درآید، استخوان و شخصیت وکیل بین آن دو، شکسته شود.
*وکالت یعنی زندگی شغلی دائماً در حال اضطراب و ناامنی و عمری کوتاه که کمتر وکیلی تا سن تقاعد و کهولت باقی بماند.
 
بار دیگر اکیداً توصیه باید کرد. آهسته به همه بگوئید، فرزندان شما درس وکالت نیاموزند و با حق و باطل نیاویزند، به امید اینکه با بهره از استقلال حامی حق باشند و پناه مظلومان و مأجور عندا....
 
سی سال پیش مطب پزشکی مذکرّ را که پزشک زنان بود، بستند و بر درب بسته مطب نوشتند: طبیب برود و شغل آبرومندانه ای جستجو کند. امروز نوبت وکیل دادگستری است که وکالت را رها کند و در جستجوی شغلی آبرومندانه باشد.
 
قسمتی از مقاله : در سوگ وکالت
 

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.