×

ویژگی مرخصی زایمان جدید فرهنگیان

ویژگی مرخصی زایمان جدید فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش، زمان و چگونگی اجرای قانون مرخصی زایمان فرهنگیان را تشریح کرد

ویژگی-مرخصی-زایمان-جدید-فرهنگیان وکیل 

وزیر آموزش و پرورش، زمان و چگونگی اجرای قانون مرخصی زایمان فرهنگیان را تشریح کرد.

فارس: علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «موضوع اعمال مرخصی 9 ماهه زایمان برای فرهنگیان چگونه دنبال می شود؟»، اظهار داشت: اولاً آن 9 ماه که در قانون مجلس آمده است، برای دستگاه‌ها الزامی نیست.

وی افزود: اگر متن قانون را بخوانید گفته است که دولت می تواند یا مجاز است؛ فرهنگیان و رسانه‌ها بدانند که این یک تکلیف قطعی نیست، زیرا همان روز هم که مجلس می‌خواست به اصرار تصویب کند شورای نگهبان گفت این بار مالی دارد و شما باید از دولت اجازه بگیرید؛ بنابراین الزام نیست.

*مرخصی زایمان فرهنگیان خیلی با کارمندان فرق می‌کند

فانی با بیان اینکه دانش‌آموزان با تغییر معلم در طول سال تحصیلی به لحاظ آموزشی، تربیتی و رفتاری لطمه می‌بینند، خاطرنشان کرد: فرض کنید معلم در آذرماه می‌خواهد مرخصی برود؛ مهر و آبان نمی‌توانم این معلم را سر کلاس بفرستم، زیرا آذرماه می‌خواهد مرخصی برود و یک معلم دیگر باید جای او برود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: بنابراین بحث مرخصی زایمان فرهنگیان خیلی با کارمندان فرق می‌کند؛ در موضوع کارمندان یک نفر پشت میز نیست و یک نفر دیگر را به جای او می‌گذارند که کار او را انجام دهد؛ آنها فقط مشکل مالی دارند و بعضی از دستگاه‌ها هم که نتوانستند اجرا کنند مشکلات مالی داشتند؛ ما غیر از مشکلات مالی مشکلات خاص معلمی هم داریم و این نکته‌ای است که نمی‌شود به راحتی از کنار آن گذشت.

وی با بیان اینکه سالها قبل روی این موضوع تحقیق کرده‌ام، تصریح کرد: قبل از اینکه این قانون در مجلس با همین کیفیتی که مجاز است تصویب شود، سالها پیش مثلاٌ 1380 یا قبل از آن به دنبال این بودم که ما یک مکانیزم خاص برای مرخصی همکاران فرهنگی داشته باشیم؛ یک گروه را هم الان مأمور کردم بر روی دستورالعمل خاص معلمی کار می‌کنند.

*معلمی که آذر زایمان دارد از اول مهر به مرخصی برود

وی اضافه کرد: مثلاٌ از دید بنده معلمی که قرار است از آذرماه به مرخصی زایمان برود، از اول مهر مرخصی برود؛ یعنی دو ماه قبل از زایمان مرخصی برود و استراحت کند. زایمان را انجام دهد و بعداً مدتی فرزندش را رسیدگی کند و از آب و گل در بیاید؛ این را الان دوستان ما کار می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در این باره با معاون رئیس جمهور در امور بانوان هم صحبت کردم، گفت: معاون رئیس جمهور اصل فکر را خیلی پسندید و اگر این کار را بتوانیم انجام دهیم یک خدمت بزرگ هم به معلمان خانم و هم به دانش‌آموزان به لحاظ اینکه لطمه آموزشی و تربیتی با تغییرات در طول سال تحصیلی پیدا نکرده اند، داشته ایم.

وی اضافه کرد: معلمی که بخواهد مهر، آبان و آذر به مرخصی زایمان برود و هر کدام شروع زایمان باشد، شرایط عوض می‌شود و باید برای آن جدول تهیه کرد و یک کار مطالعاتی سنگین می‌خواهد که سه ماه است افرادی را مأمور کردم روی اصل آن کار کنند.

*در آموزش و پرورش یک میلیون کارمند داریم

فانی تصریح کرد: اجازه بدهید آموزش و پرورش با تأمل و مطالعات فنی و کارشناسی حرکت کند؛ آموزش و پرورشی که 60 درصد پرسنل آن را خانم‌ها تشکیل می‌دهند اینطور نیست که با یک وزارتخانه که کل طول و عرض و ارتفاع آن 2 یا 3 هزار کارمند دارد، مقایسه شود؛ ما در آموزش و پرورش یک میلیون کارمند داریم؛ کارمندان ما بزرگتر از مجموع کارمندان 10 ها وزارتخانه است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بحث مرخصی را به عنوان یک پروژه داریم، گفت: اگر هم این 9 ماه نبود من در برنامه‌هایم از سال 1380 روی این قضیه کار کردم و یک مطالعات تطبیقی جهانی هم انجام داده‌ام.

وی به فارس افزود: امیدوارم به یک راه حل برسیم و در دولت مطرح کنیم و اجازه دولت را کسب کنیم و اعتبارات لازم را از قبل پیش‌بینی کنیم و وقتی که اقدام می‌کنیم نگوییم حالا که نتوانستیم برمی‌گردیم؛ آموزش و پرورش جای اینطور کارها نیست.

*فکر می‌کنم این طرح تا مهرماه با طی شدن مراحل قانونی اجرایی شود

وی در پاسخ به این پرسش که «پیش‌بینی می‌کنید این طرح برای اول مهرماه امسال و آغاز سال تحصیلی جدید اجرایی می‌شود؟»، گفت: من فکر می‌کنم تا آن وقت بتوانیم به یک جمع‌بندی برسیم؛ مراحل قانونی را هم باید طی کنیم چون بالاخره اعتبار نیاز دارد و ممکن است طرح ما امسال آماده شود و شروع آن را از سال 1394 بگذاریم تا در بودجه 1394 پیش‌بینی های لازم را تهیه کنیم.

فانی در پاسخ به این پرسش که «طرح شما 9 ماهه یا 6 ماهه است؟»، خاطرنشان کرد: پایه طرح من این است که معلم هر وقت که در طول سال تحصیلی می‌خواهد به مرخصی برود از مهر به مدرسه نیاید؛ چون معلمی که دو ماه سر کلاس می‌رود و از طرفی از اردیبهشت‌ماه برمی‌گردد، من نمی‌توانم در خرداد به او کلاس بدهم.

*بحث 9 ماه با این مسائل سیستم ما را بهم می‌ریزد

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگری خبرنگار فارس مبنی بر اینکه «به عنوان مثال اگر کسی در خردادماه زایمان کند شرایط او چگونه می‌شود؟»، گفت: می‌خواهم بگویم بحث 9 ماه با این مسائل سیستم ما را بهم می‌ریزد، ما مشکل داریم؛ حتی ممکن است با این 9 ماه مرخصی، 2 سال تحصیلی معلم برای ما کار نکند و یک پایش در سال تحصیلی قبلی باشد و یک پایش در سال تحصیلی جدید باشد.

وی افزود: من روی همه اینها فکر کرده‌ام؛ این هشت سال هم که من در آموزش و پرورش مسئولیت نداشتم مطالعه می‌کردم؛ در شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت بودم و باز هم همین کارها را در حوزه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌دادم؛ بنابراین آموزش و پرورش تقریباً می‌داند مسائل اصلی کجاست و با تأمل و حوصله کار را پیگیری می‌کنیم.

منبع : اطلاعات

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.