×

بازدید از زندان ها کیفیت صدور آرا را افزایش می دهد

بازدید از زندان ها کیفیت صدور آرا را افزایش می دهد

بازدید از زندان ها کیفیت صدور آرا را افزایش می دهد

بازدید-از-زندان-ها-کیفیت-صدور-آرا-را-افزایش-می-دهد وکیل 

بازدید از زندان ها کیفیت صدور آرا را افزایش می دهد

قضات در گفت و گو با « حمایت » مطرح کردند؛
بازدید از زندان ها کیفیت صدور آرا را افزایش می دهد

گروه حقوقی- قاضی، بالاترین مقام قضایی در رسیدگی به یک اختلاف است. حکم او با توجه به مستندات دعوا و مواد قانونی، دعوا را حل‌وفصل کرده و برای همیشه به آن پایان می‌دهد. با این وجود، به نظر می‌رسد، آگاهی و اطلاع او از نتایج رای خود، می‌تواند در صدور آرای بعدی تاثیر مثبتی داشته باشد. حضور قضات در زندان‌ها و روبه‌رو شدن با مجرمانی که در حال گذران مجازات خود هستند، می‌تواند اطلاعاتی در اختیار قضات قرار دهد که آنان را در استفاده از اختیارات قانونی خود برای تعیین نوع و میزان مجازات و اعمال کیفیات محففه و مشدده راهنمایی کند. سرکشی قضات از زندان‌ها و بررسی بی‌واسطه مشاهده تاثیر مجازات‌ها در متنبه شدن مجرمان، می‌تواند راهکاری کارآمد برای برقراری ارتباطی موثر و تاثیرگذار بین مجرم و قاضی باشد. همچنین این اقدام می‌تواند به قاضی کمک کند که با توجه به شرایط موجود و شناختی که از روحیات متهمان در هنگام تحمل کیفر بدست می‌آورد، حکمی را صادر کند که بیشترین تاثیر را در تنبه مجرمان در پی داشته باشد.
 
تلخ و شیرین مجازات سالب آزادی
مبدعان زندان،زندان را راهی برای تنبه افرادی که نظم عمومی را زیرپا گذاشته و به حقوق شهروندی دیگران آسیب می‌رساندند، به وجود آورند. زندان مانع از آزادی فرد که جزو حقوق ابتدایی هر شهروندی است، می‌شود، به این امید که این سلب حق طبیعی، از فردی دارای حالت ضد اجتماعی، بتواند فردی مطیع قانون و مراعات کننده حقوق شهروندی بسازد. برای همین است که به مجازات زندان، مجازات سالب آزادی می‌گویند. اما مجازات حبس ،از ابتدای پیدایش خود تاکنون چقدر توانسته است به هدف خود دست یابد؟برای پاسخ به سوال بالا، تحقیقات و پژوهش‌های گسترده‌ای توسط کیفرشناسان انجام شده که بیشتر آنها تاکید می‌کنند، زندان همان‌قدر که می‌تواند برای در امان ماندن شهروندان از دست جانیان حاضر در جامعه موثر واقع شود؛ می‌تواند در برخی موارد برای افرادی که به دلیل جرایم کوچک و خرد، به حبس محکوم می‌شوند، مخرب باشد. معایب زندان، باعث شد که نظام‌های کیفری، سیاستی به نام «حبس‌زدایی» در پیش گیرند. در کشور ما نیز مدیران قضایی کشور تاکید زیادی بر استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس دارند.بازدید مسئولان قضایی از زندان‌ها، نتایج دیگری نیز به همراه خواهد داشت؛ توجه حوزه قضایی به رعایت حقوق شهروندی زندانیان، کاهش اطاله دادرسی، تسریع در مرتفع کردن مشکلات قضایی و روند آزادسازی زندانیان از پیامدهای چنین بازدیدهایی است. البته نمی‌توان از این امر نیز غفلت کرد که حضور قضات تاثیر به سزایی در حفظ نظم و آرامش زندان‌ها و کاهش اعزام مددجویان به مراجع قضایی خواهد داشت. بر این اساس می‌‌توان به این موضوع پی‌برد که سرکشی قضات می‌تواند تاثیر به سزایی در روحیه زندانی و البته روحیه قاضی برای دقت در قضاوت او داشته باشد، اما آیا این موضوع مورد قبول خود قضات کشور نیز هست؟! این سوالی است که چند تن از قضات کشور در گفت‌وگو با «حمایت» به آن پاسخ خواهند داد.
 
مشاهده مستقیم آثار صدور حکم
اولین گفت‌وگوی ما با یکی از قضات با سابقه کشور است که اکنون در شعب تجدیدنظر مشغول فعالیت می‌باشد. قاضی کوه‌کمره‌ای، با اشاره به اینکه، معلوم است که انسان با دیدن زندانیان در بند، تحت‌تاثیر عواطف قرار می‌گیرد، به «حمایت» می‌گوید: قاضی وقتی ببیند که جوان در زندان رفاه و آسایش ندارد، متناسب با شرایط موجود، حکم صادر می‌کند.قاضی حسینی کوه‌کمره‌ای، ادامه می‌دهد: طبق قانون باید فرد مجرم بر اساس میزان جرمی که انجام داده است، تنها یک مجازات را تحمل کند، تا عدالت رعایت شود؛ نه اینکه او علاوه بر مجازات زندان و مدت حبسی که قرار است بابت خطایش تحمل کند، مشقت و سختی مضاعفی را متحمل شود.وی با اینکه منکر تاثیر مثبت سرکشی قضات به محل‌های تحمل مجازات نمی‌شود، اما معتقد است که اگر چند خصیصه در قاضی وجود داشته باشد، در هر شرایطی که باشد، صدور حکم از سوی او با استانداردهای بهتری انجام خواهد شد.
 
بررسی شرایط محبوس و مکان حبس
این قاضی باسابقه دادگستری، درباره شرایط و شاخصه‌های یک قاضی به «حمایت» می‌گوید: قاضی باید عدالت را رعایت کند و البته در عین حال باید گفت انصاف قاضی بالاتر از عدالت در قضاوت است، چراکه احکام باید منصفانه باشد. وی می‌افزاید: قاضی باید شرایط متهم را لحاظ کند و در ادامه شرایط جامعه را نیز برای صدور حکم درنظر بگیرد.کوه‌کمره‌ای همچنین معتقد است که قاضی عادل باید شرایط را بداند و در مجازات تاثیر آن را در نظر گیرد، رای قاضی باید از لحاظ شرعی و عقلی متناسب با جرم واقع شده باشد و البته او باید شرایط جامعه را نیز در نظر داشته باشد. این قاضی در ادامه گفته خود، این نکته را نیز می‌افزاید که قاضی با توجه به همه این خصیصه‌ها و شناخت شرایط زندان تصمیم می‌گیرد که متهم را به زندان محکوم کند یا با جریمه و یا تبعید و یا با انتخاب مجازات‌های جایگزین حبس، مجرم را به شیوه صحیحی متنبه کند. کوه‌کمره‌ای در خصوص تجربیات شخصی خود در این رابطه عنوان می‌کند: من معمولا زمانی که در دادگاه انقلاب قضاوت می‌کردم از زندان‌ها بازدید کرده و در آنجا سخنرانی می‌کردم. این اقدام تاثیرات مثبتی هم بر روی روحیه و نحوه قضاوت من و هم بر زندانیان داشت. اما در حال حاضر که قاضی دادگاه تجدیدنظر هستم کمتر به زندان‌‌ها می‌روم، چراکه کمتر با مجرمان سروکار دارم.
 
زمان و وقت، بزرگترین مانع
قضات تجدیدنظر فرصت کافی برای سر زدن مرتب به زندان‌ها و بررسی شرایط آن، را ندارند. اما قاضی ناظر حکم و قاضی زندان، هفته‌ای یک روز به زندان‌ها سرکشی می‌کنند. قاضی علی‌اکبر ساعی، قاضی شعبه 77 دادگاه تجدیدنظر با اشاره به مطلب فوق به «حمایت» می‌گوید: قاضی اگر مرتب به زندان‌‌ها سرکشی کرده و از نزدیک در جریان روند متنبه شدن مجرمان قرار گیرد، می‌تواند در نحوه قضاوت و اعلام رای‌های او مفید به فایده باشد.وی ادامه می‌دهد: قاضی اگر از نزدیک مشاهده کند که حکم او در تغییر رویه متهم مهم است یا نه، می‌تواند تصمیمات بهتری در موارد مشابه اتخاذ کند. این قاضی دادگاه تجدیدنظر معتقد است که اگر امکانات و فرصت یابد از سرکشی مرتب به زندان‌ها استقبال می‌کند. ساعی در انتهای صحبت‌های خود خاطرنشان می‌کند: وقتی قاضی وضعیت خانوادگی و شرایط متهم را در حبس مشاهده کند، بهتر می‌تواند رای بدهد و در رای دادن درباره مجازات‌های جایگزین‌ حبس نیز بهتر عمل خواهد کرد.
 
ارتباط بهتر قاضی با زندانی
به طور قطع حضور قاضی و بازدید از زندان‌ها در نحوه حکم قاضی تاثیر دارد. سید حسین حسینیان، قاضی دیوان با اشاره به این نکته به «حمایت» می‌گوید: یک قاضی، به عنوان قاضی ناظر در زندان حضور دارد و مدام به امور رسیدگی می‌کند. وی ادامه می‌دهد: بازدید و بازرسی قضات دادسراهای کیفری و دادگاه‌ها از زندان‌ها، در صدور یا عدم صدور حکم حبس و تعیین میزان آن، بسیار مفید و تاثیرگذار است. تاثیر دیگر آن در صدور قرارهایی است که منجر به بازداشت متهم می‌شود.قاضی حسینیان عنوان می‌کند: با توجه به اینکه مجرمان مختلفی در زندان ها وجود دارند، بازرسی مکرر از این مکان ها موجب می‌شود که قضات از نزدیک با مجرمان صحبت کرده و در جریان جزئیات امور قرار گیرند و نوعی تعامل بین زندانی و قاضی به وجود آید.وی با اشاره به این نکته که بازرسی‌های موردی و ماهانه توسط قضات از زندان‌ها صورت می‌گیرد، خاطرنشان می‌کند: نوع بازدیدی که قضات از زندان‌ها انجام می‌دهند، بسیار موثر است در نوع احکامی که قضات علی‌الخصوص در میزان مجازات حبس تعزیری صادر می‌کنند.
 
بهبود وضع زندانیان
قاضی حسینیان با اشاره به این نکته که اگر بازدیدهای قضات از زندان‌ها افزایش یابد وضعیت زندان‌ها بهتر خواهد شد، می‌گوید: که البته این کار در صدور احکام جایگزین حبس نیز بسیار موثر واقع خواهد شد و باعث می‌شود کمترین آثار سوء به متهم و خانواده در جریان اصلاح یک عمل مجرمانه وارد شود. بر این اساس و با توجه به تاکید قضات بر تاثیر مثبت حضور در زندان‌ها و همچنین توسعه مجازات‌های جایگزین حبس می‌توان از مسئولان قضایی انتظار داشت که با وجود برخی مشغله‌ها، شرایطی را فراهم کنند که با حضور مداوم در زندان‌ها و تعامل بیشتر با مسئولان زندان‌ها امکان بهره‌مندی زندانیان از تسهیلات قضایی بیشتر فراهم شود.
 
منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.