×

از هر 18 ازدواج یک مورد به طلاق انجامیده است

از هر 18 ازدواج یک مورد به طلاق انجامیده است

از هر 18 ازدواج یک مورد به طلاق انجامیده است

از-هر-18-ازدواج-یک-مورد-به-طلاق-انجامیده-است

نمایشگاه مطبوعات وخبرگزاری‌ها
معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان:
تهران،خراسان وکرمانشاه دارای بیشترین درصدطلاق هستند

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

معاون مرکز اطلاعات و آمار شورای فرهنگی اجتماعی زنان از رشد طلاق مردان بیکار و زنان شاغل خبر داد و گفت:‌ به طور قطع و یقین تعداد طلاق در استان‌های توسعه یافته و مرفه بیشتر از دیگر استان‌هاست.

به گزارش خبرنگار «زنان» ایسنا، رامپناهی در نشست آسیب‌شناسی طلاق که در شانزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها و در غرفه خبرگزاری ایونا برگزار شود، با استناد به اطلاعات مرکز آمار کشور گفت: درصد افراد بی‌همسر در اثر طلاق به نسبت کل جمعیت هر 10 سال یک‌بار گزارش می‌شود.

وی افزود: بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در سال 85 مشخص شده که 86/0 درصد جمعیت زنان کشور و همچنین 46/0 درصد مردان کشور اقدام به طلاق کرده‌اند که این امر نسبت به سال‌های پیش از آن سیر صعودی داشته است. طلاق از سال 65 تا 76 در کشور با سیر نزولی همراه بوده، از سال 76 تا حدود سال 83، ثابت شده و از سال 83 به بعد سیر صعودی یافته است.

وی گروه سنی زنان مطلقه را بین 25 تا 39 سال عنوان کرد و گفت: براساس سرشماری سال 85، 27/43 درصد زنان این گروه سنی مطلقه بوده‌اند. همچنین طلاق در سنین زیر 25 سال و بالای 55 سال با کاهش روبرو بوده است که یک علت آن می‌تواند این باشد که افراد در سنین زیر 25 سال کمتر به ازدواج مبادرت می‌کنند.

وی با بیان این که مرکز آمار کشور جمعیت زنان را از نظر فعالیت به دو دسته فعال و غیرفعال تقسیم‌بندی کرده است، ادامه داد: بر اساس این تقسیم‌بندی زنان پیر، از کارافتاده و زنان خانه‌دار و محصل، غیرفعال و افراد تحصیلکرده، جویای کار بیکار و شاغل در گروه زنان فعال تقسیم‌بندی شده‌اند.

وی با اشاره به رایزنی‌های انجام شده با مرکز آمار برای اصلاح این شاخص ادامه داد: بیش از 65 درصد زنان کشور خانه‌دار هستند و این گروه در گروه غیرفعال محسوب می‌شوند، لذا درخواست ما این بوده تا زنان خانوار از دید مرکز آمار فعال محسوب شوند.

به گفته وی، بر اساس آمار سال 85، 83 درصد زنانی که به طلاق مبادرت‌ کرده‌اند شاغل بوده‌اند.

وی شاخص دیگر طلاق را آمار خام سازمان ثبت احوال عنوان کرد و گفت: بر اساس آمار سازمان ثبت احوال در سال 87، 110 هزار و 510 مورد طلاق ثبت شده که نسبت به سال 75، 192 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به نسبت طلاق به ازدواج گفت: نسبت طلاق به ازدواج در سال 87، 5/12 درصد بوده است که نسبت به سال 75، 2/58 درصد افزایش داشته است. بنابراین تقریبا از هر هشت ازدواج یک ازدواج به طلاق انجامیده است. نسبت طلاق به ازدواج از انقلاب تا سال 75 سیر نزولی داشته و از سال 75 تا حدود 12 سال اخیر سیر صعودی داشته است.

به گفته معاون مرکز اطلاعات و آمار شورای فرهنگی اجتماعی زنان، تعداد طلاق به نسبت کل جمعیت نشان می‌دهد که استان‌های کردستان با 21/0 درصد نسبت به جمعیت، استان تهران با 21/0 درصد و استان‌های خراسان و کرمانشاه با 19/0 درصد به ترتیب از نظر تعداد طلاق بیشترین درصد طلاق را داشته‌اند که در این لیست استان‌های سیستان و بلوچستان و ایلام در انتها قرار دارند.

وی گفت: استان تهران یکی از استان‌هایی است که کمترین میزان ازدواج را به خود اختصاص داده است. همچنین این استان از نظر تعداد طلاق در سال 86 در رتبه اول و در سال 87 در رتبه دوم بوده است.

معاون مرکز اطلاعات و آمار شورای فرهنگی اجتماعی زنان عنوان کرد: همچنین برخی شهر‌ها که بحث بیکاری و مرزنشینی در آن‌ها مطرح است به دلیل اختلاف‌های قومی و قبیله‌ای در ردیف‌های ابتدایی طلاق قرار می‌گیرند. این در حالیست که استان‌هایی که از نظر اقتصادی محروم‌ترند از نظر ازدواج در ردیف اول و از نظر تعداد طلاق در ردیف‌های آخر جای دارند.

وی با اشاره به سن طلاق در کشور گفت: بیشترین میزان طلاق به ثبت رسیده در سال 86 برای زنان بین سنین 20 تا 24 سال و برای مردان 25 تا 29 سال بوده است.

در ادامه نشست منیره نوبخت ـ رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان ـ نیز با ابراز نارضایتی از ارائه آمارهای گوناگون از وضعیت ازدواج و طلاق در کشور گفت: توقع آن است که مطبوعات نسبت به صحت و سقم خبرهای این زمینه دقت کافی داشته باشند.

وی گفت: در سال جاری رسیدگی به بحث طلاق و شناخت واقعیت‌های این امر و شناسایی راه‌های پیشگیری از طلاق را در برنامه‌های خود داریم. در سال‌های گذشته راه‌اندازی واحد ارشاد و امداد در قوه قضاییه را پیشنهاد داده و بر لزوم قرار دادن این ماده در لایحه حمایت از خانواده نیز تاکید کردیم. در حال حاضر این واحدهای مشاوره برقرارند اما آن کارایی لازم را که باید داشته باشند، ندارند.

وی با ابراز نارضایتی از آنچه که بایگانی شدن لایحه حمایت از خانواده در مجلس عنوان کرد، گفت: چرا باید لایحه حمایت از خانواده که می‌توانست در بحث طلاق و همچنین مبحث پیشگیری از طلاق وحدت رویه‌ای را ایجاد کند به بهانه‌های واهی و مسائل حاشیه‌ای بایگانی شده است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.