×

تجسس در زندگی خصوصی افراد بر اساس شرع، قانون و عرف ممنوع است

تجسس در زندگی خصوصی افراد بر اساس شرع، قانون و عرف ممنوع است

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت علاوه بر قانون اساسی، فرمان هشت ماده‌ای امام (ره) و همچنین بیانات مقام معظم رهبری و تذکرات صریح رییس‌جمهوری، همگی به منطقی بودن و ضرورت رعایت حریم خصوصی اشخاص تاکید دارند

تجسس-در-زندگی-خصوصی-افراد-بر-اساس-شرع،-قانون-و-عرف-ممنوع-است وکیل 

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: علاوه بر قانون اساسی، فرمان هشت ماده‌ای امام (ره) و همچنین بیانات مقام معظم رهبری و تذکرات صریح رییس‌جمهوری، همگی به منطقی بودن و ضرورت رعایت حریم خصوصی اشخاص تاکید دارند.

علی نجفی‌توانا ، اظهار کرد: تجسس و تفتیش در زندگی خصوصی اشخاص بر اساس شرع، عرف، قانون، اصول حقوق بشری، موازین شهروندی و حتی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ممنوع است.

وی افزود: به دلیل احترام به خلقت و حفظ اسرار خصوصی اشخاص و با عنایت به اینکه هر کسی ممکن است که در روابط و زندگی خصوصی خود مسایلی را داشته باشد که علاقمند نیست فرد دیگری از آن اطلاع حاصل کند و طبق موازین شرعی، تجسس و جستجو در زندگی خصوصی افراد و تفتیش عقاید ممنوع است.

نجفی‌توانا با اشاره به فرمان هشت ماده‌ای حضرت امام (ره) ادامه داد: خوشبختانه علاوه بر قانون اساسی، فرمان هشت ماده‌ای حضرت امام(ره) و همچنین افاضات مقام معظم رهبری و تذکرات صریح رییس جمهوری، همگی به منطقی بودن و ضرورت رعایت حریم خصوصی اشخاص تاکید دارند.

این وکیل دادگستری تاکید کرد: ممنوعیت تفتیش و تجسس در زندگی خصوصی افراد تا جایی است که قوانین ما از جمله قانون اساسی، قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری ضمن اعلام ممنوعیت تجسس، متجاوزین به حریم خصوصی افراد و حتی افرادی که بدون مجوز مبادرت به تفتیش و تجسس در زندگی خصوصی، اسناد، مکاتبات، نامه‌ها و مراسلات دیگران می‌کنند را مجرم و قابل مجازات دانسته است.

وی با بیان این که طبق اسناد بین‌المللی از جمله میثاقین و اعلامیه جهانی حقوق بشر، باید در مراجع انتظامی، قضایی و امنیتی، حقوق افراد مورد احترام قرار گیرد و تجسس و شنود مکالمات و ... جرم و قابل تعقیب باشد، گفت: امیدواریم که در این زمینه قوای سه گانه با نگاه قوی تری نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند تا مردم عملا احساس کنند در زندگی خصوص خود از تجسس و تفتیش در امان هستند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.