بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
حمیده رزمی
آدرس : تهران - شریعتی بالاتر از سیدخندان نرسیده به سه راه ضرابخانه ساختمان پاستور پ 1009ط 3 واحد 45
تلفن تماس : 02122852780
تلفن همراه : 09127199401
وب سایت وب سایت حمیده رزمی وكيل پايه يك دادگستري، مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
دکتر سهیل طاهری
آدرس : تهران-سعادت آباد- نبش خیابان 32- پلاک 116- طبقه 4 - واحد 9
تلفن تماس : 88689911-13 - 09122505985
وب سایت دکتر سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و استاد دانشگاه
سرور ثانی نژاد
آدرس : سعادت آباد ، میدان کاج ،سرو غربی،پلاک 11 ،ساختمان پزشکان سینا ، طبقه دو نیم ، واحد 17
تلفن تماس : 22350512 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
احسان عابدین
آدرس : سعادت آباد ، میدان کاج ،سرو غربی،پلاک 11 ،ساختمان پزشکان سینا ، طبقه دو نیم ، واحد 17
تلفن تماس : 22350512 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
حسین احمدی
آدرس : تهران اشرفی اصفهانی بالاتر از همت جنب رستوران ایتالیایی سوفیا ساختمان حکیم واحد 2 دفتر وکالت احمدی
تلفن تماس : 02144470200-02144606696 - 09121353546
وب سایت حسین احمدی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
هانيه سلمانى ارانى
آدرس : تهران ،ميدان ونك ، كوچه ٢٥ گاندى جنوبى ، پلاك ١٢ واحد ١
وب سایت هانيه سلمانى ارانى وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلا
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
آيلين محمدي رفيع
آدرس : تهران بلوار ميرداماد نبش نفت جنوبي پلاك ٢٦٨طبقه ٢ واحد ٨
تلفن تماس : 021-22116677 - 09125908241
وب سایت آیلین محمدی رفیع وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلا دادگستری مرکز
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
اسدعلی امرایی
آدرس : تهران اشرفی اصفهانی بالاتر از تقاطع نیایش بین فلاح و دربندی ساختمان 55 طبقه 2 واحد 5
تلفن تماس : 021-44872230-44872231/02144820428 - 09122595695
وب سایت اسدعلی امرایی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای مرکز
محسن حسين پور
آدرس : تهران بلوار ميرداماد نبش نفت جنوبي پلاك ٢٦٨ طبقه دوم
تلفن تماس : 021-22270133 - 09127922824
وب سایت محسن حسين پور وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
الهام افراسیابی
آدرس : تهران، منطقه یک ، خیابان شریعتی، بالاتر از مترو قیطریه، بین کوچه پروین و واعظی، پلاک 1897 دفتر وکالت الهام افراسیابی، کدپستی 1933933171
وب سایت الهام افراسیابی وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

مطلقه رجعیه، زوجه محسوب میشود

ارسال شده توسط : حمیده رزمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در تاریخ : 12-03-1391
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
مطلقه رجعیه، زوجه محسوب میشود

به قلم:آیت اللّه محمد هادی معرفت‏
 
«المطلّقة الرجعیّة زوجة»عنوانی‏ است که در کلمات فقها به طور ارسال‏ مسلّم مطرح است.زن طلاق داده شده به‏ طلاق رجعی،هنوز علاقه به زوجیّت وی‏ قطع نشده و تمام احکام زوجیّت و آثار مترتّبه نسبت به او پا بر جاست،تا موقعی‏ که عدّه به پایان برسد.لذا نفقه و سکنای‏ زن،کماکان بر شوهر واجب است و وی، نمی‏تواند او را از خانه بیرون کند. همچنین،احکام «احصان»نسبت به هر دو،در تمام مدّت عدّه ثابت است.

دلیل مطالب فوق،روایتهای فراوانی‏ است که بدین امر تصحیح دارند،از جمله: 1.در صحیحه حلبی از امام‏ صادق علیهم السّلام،روایت می‏کند که حضرت‏ فرمودند:«لا ینبغی للمطلقة أن تخرج الاّ باذن زوجها حتی تنقضی عدتها ثلاثة قروء أو أشهر إن لم تحض»(1). شایسته نیست که همسر طلاق داده‏ شده ازخانه شوهر خارج گردد،مگر با إذن‏ شوهر تا موقعی که عدّه او منقضی گردد، و سه بار خون حیض ببیند و اگر خون‏ نمی‏بیند،تا سه ماه.

لذا سه بار خون دیدن باید پس از انجام صیغهء طلاق باشد و با دیدن خون‏ سوم،عدّه منقضی می‏شود.چنانچه در حدیثی دیگر آمده:«إذا رأت الدم من‏ الحیضة الثلاثة فهی أملک بنفسها»(2) همینکه خون سوم را دید،مالک‏ خویشتن می‏شود و علقه زوجیّت سابق، قطع می‏گردد.یعنی،عدّه تمام می‏شود و می‏تواند ازدواج کند.

ولی اگر زنی است که بر خلاف‏ طبیعت زنانگی،خون نمی‏بیند،باید سه‏ ماه عدّه نگه دارد.البته این مخصوص‏ زنانی است که در سن طبیعی خون دیدن‏ هستند ولی نمی‏بینند و اگر از سن طبیعی‏ خون دیدن بیرون رفته و به سن یأس‏ رسیده‏اند،اصلا عده طلاق ندارند و چنین‏ طلاقی«بائن»تلقی می‏گردد و به محض‏ وقوع طلاق علقه زوجیّت سابق قطع‏ شده و می‏تواند ازدواج کند.

نکته‏ای که در روایت فوق،قابل توجه‏ است،عبارت«لاینبغی»است که به‏ معنای «سزاوار نیست»،می‏باشد و شاید برخی گمان برند که این یک حکم‏ استحبابی یا اخلاقی است،در صورتی که‏ قطعا یک حکم تکلیفی واجب است.

در سوره طلاق می‏خوانیم:
«أذا طلقتم‏ النساء...لاتخرجوهن من بیوتهنّ و لایخرجن»

.این آیه صریحا از اخراج و خروج نهی نموده است.

و نیز شوهران نهی فرموده از تحت‏ فشار قرار دادن همسران مطلقه،جهت‏ خارج شدن از خانه:«
و لاتضاّروهن‏ لتضیّقوا علیهّن».(3)

در صحیحه حلبی از امام صادق علیهم السّلام‏ در این باره آمده :«لایضاّر الرّجل امرأته إذا طلّقها فیضیّق علیها حتی تنتقل قبل ان‏ تنقضی عدّتها،فإنّ اللّه قد نهی عن‏ ذلک...(4)
"هیچ مردی حق ندارد بر زن خود فشار آورد تا پیش از تمام شدن عدّه از خانه خارج شود.زیرا خداوند نهی‏ فرموده است."و آنگاه آیه فوق را تلاوت‏ فرمودند...

در این احادیث بسیار آورده شده«أین تعتّد الطلّقة؟»(کجا عدّه نگاه دارد؟)که در جواب فرموده‏اند:

«فی بیت زوجها»(در خانه شوهر خود!)(5)دربرخی از روایات نیز آمده که: «لیس له أن یخرجها و لا لها ان تخرج‏ حتی تنقضی عدتها».«مرد حق ندارد زن‏ را بیرون کند.و زن حق ندارد بیرون رود تا عده او منقضی شود.»

جالب اینکه در این روایات آمده‏ نکته‏ای که در روایت فوق،قابل توجه است،عبارت‏ «لاینبغی»است که به معنای«سزاوار نیست»،می‏باشد و شاید برخی گمان برند که این یک حکم استحبابی یا اخلاقی‏ است،در صورتی که قطعا یک حکم تکلیفی واجب است.

است:«لاینبغی أن تخرج إلاّ باذن‏ زوجها»...مگر با اجازه شوهر!و این عبارت‏ می‏رساند که علقه زوجیّت هنوز برقرار است.

2-در صحیحه سعد بن ابی‏ خلف از امام موسی بن‏ جعفر علیهم السّلام روایت می‏کند که‏ حضرت فرمودند:«و المرأة التی‏ یطلّقها الرجل تطلیقة ثم یدعها حتی یخلو أجلها.فهذه أیضا تقعد فی منزل زوجها،و لها النفقة و السکنی حتی تنقضی عدّتها»(6). زنی که شوهرش او را طلاق‏ می‏دهد و رها می‏سازد تا مدت او به پایان رسد،چنین زنی،در خانه‏ زندگی می‏کند و بر شوهر ،حق‏ نفقه و سکنی دارد.»

از به کار رفتن عبارت«زوجها» و«نفقه»و«سکنی»بخوبی آشکار است‏ که علقه زوجیّت کاملا برقرار باشد.

درباره نفقه و سکنی روایات‏ متعددی وارد شده است که می‏رساند؛ زن،در ایام عدّه رجعی همانند پیش از طلاق،حق نفقه و سکنی دارد(7)

3-کلینی از طریق قاسم بن عروة- که شیخ مفید او را توثیق نموده-از زرارة روایت می‏کند که امام صادق علیهم السّلام‏ فرمودند:«المطقة تکتحل،و تختضب،و تطیب،و تلبس ماشأت من الثیات.لأنّ‏ اللّه-عزوجل-یقول:
«لعلّ اللّه یحدث‏ بعد ذلک أمرا»(8)لعلّها أن تقع فی نفسه‏ فیراجعها»(9)

«زنی که طلاق داده شده-در عدّه‏ رجعی-می‏تواند سرمه به چشم کند، حنا به دست بندد،خود را خوشبو کند و لباسهای دلخواه بپوشد؛زیرا خداوند می‏فرماید:شاید خداوند دگرگونی در دل‏ «زنی که طلاق داده شده-در عدّه رجعی-می‏تواند سرمه‏ به چشم کند،حنا به دست بندد،خود را خوشبو کند، لباسهای دلخواه بپوشد؛زیراخداوند می‏فرماید:شاید خداوند دگرگونی در دل شوهر ایجاد کند و به وی باز گردد»
شوهر ایجاد کند و به وی باز گردد.
در روایات دیگر آمده که:«فی المطلقة تعتد فی بیتها و تظهر له زینتها،لعلّ اللّه‏ یحدث بعد ذلک أمرا»(10) «در خانه‏اش عدّه بسر برد،و زینت‏ خود را بر شوهرش آشکار سازد...» همچنین،«المطلقة تشرّف لزوجها-ما کان له علیهارجعة-و لا یستأذن‏ علیها»(11)
برای شوهر زینت کند و شوهر برای‏ آنچه از این روایات بوضوح حاصل‏ می‏شود،این است که همسر مطلقه درعدّه‏ رجعیه،همانند همسر حقیقی است.
وارد شدن بر وی نیاز به اذن ندارد و می‏تواند سرزده داخل شود».
تمام این روایات می‏رساند که مطلّقه‏ رجعیه-کماکان-بر علقهء زوجیّت،به‏ طور کامل باقی است.

4-در برخی از روایات،درباره حجّ‏ مطلّقه آمده است:«و لیس لها أن تحجّ‏ حتی تنقضی عدّتها».و در برخی دیگر آمده:«تحجّ فی عدتها ان طابت نفس‏ زوجها»:نمی‏تواند به سفر حج رود(حجّ‏ غیر واجب)مگر آنکه شوهرش رضایت دهد(12) 5-همچنین،ضمن روایاتی در باب ارث‏ زوجین در عدّه رجعیه در صحیحه زراره‏ آمده:«یرثها و ترثه مادام له علیها رجعة»(13):«تا از عدّه خارج نشده،با فوت هر یک از آنها،دیگری از وی ارث‏ می‏برد.»

6-روایاتی نیز دلالت بر این نکته‏ دارند که:زن،در عدّه رجعیه،محصنه‏ است و اگر مرتکب فحشا شود،حدّ محصنه(رجم)بر او جاری می‏گردد.و همچنین مرد،تا عدّه همسر مطلّقه‏اش به‏ پایان نرسیده،محصن است(اگر چه همسر دیگری نداشته باشد)و اگر مرتکب زنا شود،رجم می‏گردد.
در صحیحه عبدالله بن جعفرآمده: «سألته عن امرأة طلّقت فزنت بعد ما طلّقت،هل علیها الرجم؟قال علیهم السّلام-: نعم».(14)
که اطلاق در این روایت،با روایات‏ دیگر و اجماع فقها تقیید می‏گردد،به‏ صورتی که زنا،در عدهء رجعیّه انجام شده باشد.
7-روایاتی که دلالت دارد بر آنکه،اگر زن‏ در عدّهء رجعیه شوهر نمود،همانندآن‏ است که زنا نموده و رجم می‏گردد.
چنانچه در صحیحه یزید کناسی آمده: (سألته عن امرأة تزوّجت فی عدّتها فقال: إن کانت تزوجت فی عدة طلاق لزوجها علیها الرجعة،فانّ علیها الرّجم»(15)
آنچه از این روایات بوضوح حاصل‏ می‏شود،این است که همسر مطلقه در عدّه رجعیّه،همانند همسر حقیقی است. و این جمله«المطلّقة رجعیّة زوجة»را- اصطلاحا-«متصیّده»گویند.یعنی: باز گرفته شده از متون روایات که به‏ دلالت ملازمه استفاده شده است.

پاورقی:

(1).وسائل شیعه؛آل بیت،ج 2،ص‏ 213-212،رقم 1،باب 18،(ابوب العدد).

(2)وسائل الشیعه،ج 22،ص 213،رقم 2، باب 18.

(3).سوره طلاق (65)آیات 1و6

(4).وسائل الشیعه،ج 22ص 213،رقم 2، باب 18

(5).همان،رقم 3و4و5و6و7

(6).وسائل الشیعه،ج 22،216باب /20، رقم 1

(7).رجوع شود به باب 8،ابواب النفقات‏ (کتاب النکاح)،وسائل ج 21،ص 519-522

(8).سوره طلاق (65)آیه 1

(9).وسائل الشیعه ج 22،ص 217،باب /20 رقم 1

(10).همان رقم 1

(11).همان رقم 4

(12).همان ص 219،باب 22،و باب 60از ابواب "حج‏"

(13).همان،ج 26،باب 13،ابواب میراث‏ الزوجین،ص 222-225

(14).وسائل الشیعه،ج 28،ص 76،باب 6، «ابواب حد الزنا»رقم 2

(15).همان،ص 126،باب 27،رقم 2
 
مجله دادرسی - شماره 15

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
مجازات استفاده از کارت های معافیت تقلبی روش مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت یا دادگاه مقررات حاکم بر اعاده اعتبار تاجر ورشکسته ترک تعقیب مانع از طرح شکایت مجدد نیست رای شماره 646 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال مصوبه شماره 1389/12/22-55 شورای اسلامی شهر تربت جام رای شماره 650 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع :شکایت علیه سازمان استاندارد ایران به لحاظ دارا بودن شخصیت حقوقی رای 649 شماره هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال نامه رئیس امور مدیریت مشاغل معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رای شماره 647 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال مواد 58 و 60 تعرفه عوارض محلی سال 1391 مصوب شورای اسلامی شهر سرعین رای شماره 645 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:یکصد و چهل و نهمین شورای اسلامی شهر محمد شهر رای شماره 644 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع :ابطال مصوبه شورای اسلامی شهر شهریار تاکسی های آنلاین و حریم خصوصی رفع تصرف عدوانی در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی چگونه است ؟ نحوه اجرای آرای دیوان عدالت اداری چگونه است ؟ سفته ای را که در برابر طلب مان دریافت کرده ایم ، چگونه مطالبه کنیم ؟ خدمات عام به بیماران خاص! رای شماره 639 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال بند 5 دستورالعمل و بندهای ذیل آن در خصوص کسر درآمد مربوط به پروانه رای شماره 615 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:1-عدم ابطال تعیین حق النظاره مهندسین شورای اسلامی شهر شیروان رای شماره 612 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال بخش 41 تعرفه عوارض و بهای خدمات شهرداری ملارد رای شماره 642 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال تبصره یک بمد الف جزء 2 قسمت 14-10-5 فصل چهاردهم رای شماره 641 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال بخشنامه مشاور معاونت توسعه و مدیر کل منابع انسانی