بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
حمیده رزمی
آدرس : تهران - شریعتی بالاتر از سیدخندان نرسیده به سه راه ضرابخانه ساختمان پاستور پ 1009ط 3 واحد 45
تلفن تماس : 02122852780
تلفن همراه : 09127199401
وب سایت وب سایت حمیده رزمی وكيل پايه يك دادگستري، مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
رسول سعادت نيا
آدرس : بوشهر.خيابان امام خميني(سنگي) ساختمان پارسيان.طبقه دوم .واحد 201
وب سایت رسول سعادت نيا وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری بوشهر
سیدجلال میرکاظمی
آدرس : تهران - خیابان انقلاب - پیچ شمیران - روبروی تجدید نظر دیوان عدالت اداری ساختمان تنکابن - ط 6- واحد 28
تلفن تماس : 02177684200 - 09122406368
وب سایت سیدجلال میرکاظمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی پذیرش کلیه دعاوی حقوقی ، کیفری ، خانواده دیوان عدالت اداری دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
سرور ثانی نژاد
آدرس : پاسداران، خیابان عابدینی زاده، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
حسین باقرزاده
آدرس : اردبیل میدان شهید باکری نبش خیابان فلسطین ساختمان اداری خورشید طبقه دوم واحد 22 دفتر وکالت حسین باقرزاده
وب سایت حسین باقرزاده وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی قوه قضائیه و کارشناس ارشد حقوق خصوصی
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
دکتر حسن محسنی
آدرس : تهران، 7 تیر، ابتدای قائم مقام فراهانی کوچه یکم پلاک 9 طبقه همکف دفتر حقوقی پورطهماسبی فرد و همکاران
وب سایت دکتر حسن محسنی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
سید علیرضا حسینی
آدرس : تهران،سعادت آباد،چهارراه سرو،به سمت میدان کتاب،پلاک 72 ،ساختمان سروناز واحد 8
وب سایت سید علیرضا حسینی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

مطلقه رجعیه، زوجه محسوب میشود

ارسال شده توسط : حمیده رزمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در تاریخ : 12-03-1391
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
مطلقه رجعیه، زوجه محسوب میشود

به قلم:آیت اللّه محمد هادی معرفت‏
 
«المطلّقة الرجعیّة زوجة»عنوانی‏ است که در کلمات فقها به طور ارسال‏ مسلّم مطرح است.زن طلاق داده شده به‏ طلاق رجعی،هنوز علاقه به زوجیّت وی‏ قطع نشده و تمام احکام زوجیّت و آثار مترتّبه نسبت به او پا بر جاست،تا موقعی‏ که عدّه به پایان برسد.لذا نفقه و سکنای‏ زن،کماکان بر شوهر واجب است و وی، نمی‏تواند او را از خانه بیرون کند. همچنین،احکام «احصان»نسبت به هر دو،در تمام مدّت عدّه ثابت است.

دلیل مطالب فوق،روایتهای فراوانی‏ است که بدین امر تصحیح دارند،از جمله: 1.در صحیحه حلبی از امام‏ صادق علیهم السّلام،روایت می‏کند که حضرت‏ فرمودند:«لا ینبغی للمطلقة أن تخرج الاّ باذن زوجها حتی تنقضی عدتها ثلاثة قروء أو أشهر إن لم تحض»(1). شایسته نیست که همسر طلاق داده‏ شده ازخانه شوهر خارج گردد،مگر با إذن‏ شوهر تا موقعی که عدّه او منقضی گردد، و سه بار خون حیض ببیند و اگر خون‏ نمی‏بیند،تا سه ماه.

لذا سه بار خون دیدن باید پس از انجام صیغهء طلاق باشد و با دیدن خون‏ سوم،عدّه منقضی می‏شود.چنانچه در حدیثی دیگر آمده:«إذا رأت الدم من‏ الحیضة الثلاثة فهی أملک بنفسها»(2) همینکه خون سوم را دید،مالک‏ خویشتن می‏شود و علقه زوجیّت سابق، قطع می‏گردد.یعنی،عدّه تمام می‏شود و می‏تواند ازدواج کند.

ولی اگر زنی است که بر خلاف‏ طبیعت زنانگی،خون نمی‏بیند،باید سه‏ ماه عدّه نگه دارد.البته این مخصوص‏ زنانی است که در سن طبیعی خون دیدن‏ هستند ولی نمی‏بینند و اگر از سن طبیعی‏ خون دیدن بیرون رفته و به سن یأس‏ رسیده‏اند،اصلا عده طلاق ندارند و چنین‏ طلاقی«بائن»تلقی می‏گردد و به محض‏ وقوع طلاق علقه زوجیّت سابق قطع‏ شده و می‏تواند ازدواج کند.

نکته‏ای که در روایت فوق،قابل توجه‏ است،عبارت«لاینبغی»است که به‏ معنای «سزاوار نیست»،می‏باشد و شاید برخی گمان برند که این یک حکم‏ استحبابی یا اخلاقی است،در صورتی که‏ قطعا یک حکم تکلیفی واجب است.

در سوره طلاق می‏خوانیم:
«أذا طلقتم‏ النساء...لاتخرجوهن من بیوتهنّ و لایخرجن»

.این آیه صریحا از اخراج و خروج نهی نموده است.

و نیز شوهران نهی فرموده از تحت‏ فشار قرار دادن همسران مطلقه،جهت‏ خارج شدن از خانه:«
و لاتضاّروهن‏ لتضیّقوا علیهّن».(3)

در صحیحه حلبی از امام صادق علیهم السّلام‏ در این باره آمده :«لایضاّر الرّجل امرأته إذا طلّقها فیضیّق علیها حتی تنتقل قبل ان‏ تنقضی عدّتها،فإنّ اللّه قد نهی عن‏ ذلک...(4)
"هیچ مردی حق ندارد بر زن خود فشار آورد تا پیش از تمام شدن عدّه از خانه خارج شود.زیرا خداوند نهی‏ فرموده است."و آنگاه آیه فوق را تلاوت‏ فرمودند...

در این احادیث بسیار آورده شده«أین تعتّد الطلّقة؟»(کجا عدّه نگاه دارد؟)که در جواب فرموده‏اند:

«فی بیت زوجها»(در خانه شوهر خود!)(5)دربرخی از روایات نیز آمده که: «لیس له أن یخرجها و لا لها ان تخرج‏ حتی تنقضی عدتها».«مرد حق ندارد زن‏ را بیرون کند.و زن حق ندارد بیرون رود تا عده او منقضی شود.»

جالب اینکه در این روایات آمده‏ نکته‏ای که در روایت فوق،قابل توجه است،عبارت‏ «لاینبغی»است که به معنای«سزاوار نیست»،می‏باشد و شاید برخی گمان برند که این یک حکم استحبابی یا اخلاقی‏ است،در صورتی که قطعا یک حکم تکلیفی واجب است.

است:«لاینبغی أن تخرج إلاّ باذن‏ زوجها»...مگر با اجازه شوهر!و این عبارت‏ می‏رساند که علقه زوجیّت هنوز برقرار است.

2-در صحیحه سعد بن ابی‏ خلف از امام موسی بن‏ جعفر علیهم السّلام روایت می‏کند که‏ حضرت فرمودند:«و المرأة التی‏ یطلّقها الرجل تطلیقة ثم یدعها حتی یخلو أجلها.فهذه أیضا تقعد فی منزل زوجها،و لها النفقة و السکنی حتی تنقضی عدّتها»(6). زنی که شوهرش او را طلاق‏ می‏دهد و رها می‏سازد تا مدت او به پایان رسد،چنین زنی،در خانه‏ زندگی می‏کند و بر شوهر ،حق‏ نفقه و سکنی دارد.»

از به کار رفتن عبارت«زوجها» و«نفقه»و«سکنی»بخوبی آشکار است‏ که علقه زوجیّت کاملا برقرار باشد.

درباره نفقه و سکنی روایات‏ متعددی وارد شده است که می‏رساند؛ زن،در ایام عدّه رجعی همانند پیش از طلاق،حق نفقه و سکنی دارد(7)

3-کلینی از طریق قاسم بن عروة- که شیخ مفید او را توثیق نموده-از زرارة روایت می‏کند که امام صادق علیهم السّلام‏ فرمودند:«المطقة تکتحل،و تختضب،و تطیب،و تلبس ماشأت من الثیات.لأنّ‏ اللّه-عزوجل-یقول:
«لعلّ اللّه یحدث‏ بعد ذلک أمرا»(8)لعلّها أن تقع فی نفسه‏ فیراجعها»(9)

«زنی که طلاق داده شده-در عدّه‏ رجعی-می‏تواند سرمه به چشم کند، حنا به دست بندد،خود را خوشبو کند و لباسهای دلخواه بپوشد؛زیرا خداوند می‏فرماید:شاید خداوند دگرگونی در دل‏ «زنی که طلاق داده شده-در عدّه رجعی-می‏تواند سرمه‏ به چشم کند،حنا به دست بندد،خود را خوشبو کند، لباسهای دلخواه بپوشد؛زیراخداوند می‏فرماید:شاید خداوند دگرگونی در دل شوهر ایجاد کند و به وی باز گردد»
شوهر ایجاد کند و به وی باز گردد.
در روایات دیگر آمده که:«فی المطلقة تعتد فی بیتها و تظهر له زینتها،لعلّ اللّه‏ یحدث بعد ذلک أمرا»(10) «در خانه‏اش عدّه بسر برد،و زینت‏ خود را بر شوهرش آشکار سازد...» همچنین،«المطلقة تشرّف لزوجها-ما کان له علیهارجعة-و لا یستأذن‏ علیها»(11)
برای شوهر زینت کند و شوهر برای‏ آنچه از این روایات بوضوح حاصل‏ می‏شود،این است که همسر مطلقه درعدّه‏ رجعیه،همانند همسر حقیقی است.
وارد شدن بر وی نیاز به اذن ندارد و می‏تواند سرزده داخل شود».
تمام این روایات می‏رساند که مطلّقه‏ رجعیه-کماکان-بر علقهء زوجیّت،به‏ طور کامل باقی است.

4-در برخی از روایات،درباره حجّ‏ مطلّقه آمده است:«و لیس لها أن تحجّ‏ حتی تنقضی عدّتها».و در برخی دیگر آمده:«تحجّ فی عدتها ان طابت نفس‏ زوجها»:نمی‏تواند به سفر حج رود(حجّ‏ غیر واجب)مگر آنکه شوهرش رضایت دهد(12) 5-همچنین،ضمن روایاتی در باب ارث‏ زوجین در عدّه رجعیه در صحیحه زراره‏ آمده:«یرثها و ترثه مادام له علیها رجعة»(13):«تا از عدّه خارج نشده،با فوت هر یک از آنها،دیگری از وی ارث‏ می‏برد.»

6-روایاتی نیز دلالت بر این نکته‏ دارند که:زن،در عدّه رجعیه،محصنه‏ است و اگر مرتکب فحشا شود،حدّ محصنه(رجم)بر او جاری می‏گردد.و همچنین مرد،تا عدّه همسر مطلّقه‏اش به‏ پایان نرسیده،محصن است(اگر چه همسر دیگری نداشته باشد)و اگر مرتکب زنا شود،رجم می‏گردد.
در صحیحه عبدالله بن جعفرآمده: «سألته عن امرأة طلّقت فزنت بعد ما طلّقت،هل علیها الرجم؟قال علیهم السّلام-: نعم».(14)
که اطلاق در این روایت،با روایات‏ دیگر و اجماع فقها تقیید می‏گردد،به‏ صورتی که زنا،در عدهء رجعیّه انجام شده باشد.
7-روایاتی که دلالت دارد بر آنکه،اگر زن‏ در عدّهء رجعیه شوهر نمود،همانندآن‏ است که زنا نموده و رجم می‏گردد.
چنانچه در صحیحه یزید کناسی آمده: (سألته عن امرأة تزوّجت فی عدّتها فقال: إن کانت تزوجت فی عدة طلاق لزوجها علیها الرجعة،فانّ علیها الرّجم»(15)
آنچه از این روایات بوضوح حاصل‏ می‏شود،این است که همسر مطلقه در عدّه رجعیّه،همانند همسر حقیقی است. و این جمله«المطلّقة رجعیّة زوجة»را- اصطلاحا-«متصیّده»گویند.یعنی: باز گرفته شده از متون روایات که به‏ دلالت ملازمه استفاده شده است.

پاورقی:

(1).وسائل شیعه؛آل بیت،ج 2،ص‏ 213-212،رقم 1،باب 18،(ابوب العدد).

(2)وسائل الشیعه،ج 22،ص 213،رقم 2، باب 18.

(3).سوره طلاق (65)آیات 1و6

(4).وسائل الشیعه،ج 22ص 213،رقم 2، باب 18

(5).همان،رقم 3و4و5و6و7

(6).وسائل الشیعه،ج 22،216باب /20، رقم 1

(7).رجوع شود به باب 8،ابواب النفقات‏ (کتاب النکاح)،وسائل ج 21،ص 519-522

(8).سوره طلاق (65)آیه 1

(9).وسائل الشیعه ج 22،ص 217،باب /20 رقم 1

(10).همان رقم 1

(11).همان رقم 4

(12).همان ص 219،باب 22،و باب 60از ابواب "حج‏"

(13).همان،ج 26،باب 13،ابواب میراث‏ الزوجین،ص 222-225

(14).وسائل الشیعه،ج 28،ص 76،باب 6، «ابواب حد الزنا»رقم 2

(15).همان،ص 126،باب 27،رقم 2
 
مجله دادرسی - شماره 15

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
خبر خوش برای داوطلبان کنکور 96 سارق : خرید مواد مخدر و ترس از زنم ، مرا مجبور به سرقت کرد آمار بدهکاران دیه تصادفات رانندگی کاهش یافت شان دیوان عالی کشور در نظارت بر حسن اجرای قوانین در دادگاه ها گروکشی غیر قانونی است پلمپ 26 حلقه چاه غیر مجاز در 8 ماهه گذشته مجازات های جایگزین از آسیب های حبس جلوگیری می کند اعنال جراحی غیرضروری از تخلف ها پزشکی مراکز درمانی است ماجرای شوخی خونین پسرخاله ها در برج 14 طبقه خرید و فروش کودک به هر نوعی غیرقانونی است پیامکی که زن صیغه ای قبل از مرگ مشکوکش دریافت کرد نظام جذب و گزینش در دستگاه قضایی به دنبال شایسته گزینی است یکی از مصادیق فساد سازمان یافته جعل اسناد دولتی و اخلال در نظام اقتصادی کشور است کودکی با طعم مادری مشاغل خانگی ، کلید طلایی برای بازکردن قفل اشتغال کاهش 12 درصدی جرایم مربوط به ضرب و جرح عمدی آیا می دانید مجازات قسم دروغ چیست؟ آیا پدر اختیار و اجازه محروم کردن وراث خود از ارث را دارد ؟ ادعاهای حقوق بشری در خود آمریکا مورد چالش است مدارک و شرایط لازم در صورت مفقودی یا سرقت پلاک