×

دولت اصل بر زمین مانده امر به معروف و نهی از منکر را احیا کند

دولت اصل بر زمین مانده امر به معروف و نهی از منکر را احیا کند

رییس دیوان عدالت اداری گفت از دولتی که یک روحانی در راس آن قرار دارد، انتظار داریم اصل بر زمین مانده امر به معروف و نهی از منکر را در قانون اساسی احیا کند و لایحه قانونی مرتبط با آن را به مجلس شورای اسلامی ارایه دهد

دولت-اصل-بر-زمین-مانده-امر-به-معروف-و-نهی-از-منکر-را-احیا-کند وکیل 

رییس دیوان عدالت اداری گفت: از دولتی که یک روحانی در راس آن قرار دارد، انتظار داریم اصل بر زمین مانده امر به معروف و نهی از منکر را در قانون اساسی احیا کند و لایحه قانونی مرتبط با آن را به مجلس شورای اسلامی ارایه دهد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در جلسه هیات عمومی ضمن تبریک ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان، همچنین میلاد مسعود بقیه الله الاعظم، حضرت مهدی(عج) گفت: به موجب قانون اساسی، دولت و شخص رئیس جمهور مسئولیت اجرای قانون اساسی را بر عهده دارد، ولی متاسفانه به رغم گذشت بیش از 35 سال از انقلاب اسلامی هنوز گام اساسی در اجرای اصل هشتم قانون اساسی یعنی احیای امر به معروف و نهی از منکر برداشته نشده است.

وی گفت: قانون اساسی جزئیات اجرای این اصل را به تدوین قانون منوط کرده و این وظیفه دولت است که لایحه قانونی آن را به مجلس ارایه کند.

رییس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر موجب پیشگیری از تخلفات و جرائم است، تصریح کرد: از مواهب اجرای این اصل، علاوه بر احیای ارزش ها و آموزه‌های دینی، اصلاح جامعه خواهد بود که نباید از آن چشم‌پوشی کرد.

وی ادامه داد: در دوره‌های گذشته اقداماتی در راستای تهیه پیش نویس این لایحه صورت گرفت و به دولت پیشنهاد شد، ولی متاسفانه اقدامی در این ارتباط صورت نگرفت و لایحه پیشنهادی به مجلس ارایه نشد.

منتظری با اشاره به اینکه امیدواریم دولت کنونی این موضوع را در اولویت برنامه های خود قرار دهد، اظهار کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر را که از اساسی‌ترین موضوعات مورد توجه شارع مقدس و دین است، به صورت ضابطه مند اجرایی کنیم، اقدام موثری در راه تربیت جوانانمان و همچنین کاهش جرائم و تخلفات انجام داده ایم.

وی در ادامه با بیان این موضوع که اتفاقا وظیفه دولت کمک به دینداری مردم و آموزش دینی آنان است، تصریح کرد: این که برخی می گویند، دولت یا نظام کاری به دین مردم ندارد، پسندیده نیست.

رییس دیوان عدالت اداری افزود: مگر می شود در نظام جمهوری اسلامی ایران، این سخن مرحوم مدرس که «سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست» را تکرار کنیم، ولی دین را از دولت و دولت را از دین جدا بدانیم.

وی گفت: هرچند بخشی از ارشاد و تعالیم امور دینی بر عهده علما، حوزه های علمیه و مساجد است، اما دولت و مراکز فرهنگی وابسته به آن و همچنین سایر نهادهای فرهنگی نیز درجهت آموزش مردم به دینداری تکلیف دارند.

منتظری در ادامه با اشاره به این که در تربیت نسل جوان آنگونه که انتظار می رفت، موفق نبوده ایم، تصریح کرد: به رغم آنکه در نظام اسلامی‌مان بر اثر هدایت قرآن و ائمه معصومین(ع) جوانان بیش از سایر جوامع به دنبال علم آموزی و تهذیب هستند، اما در تربیت آنان توقعی که از انقلاب اسلامی داشته ایم، هنوز محقق نشده است.

وی ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که جوانان ما متدین و پایبند به اخلاقیات نیستند، بلکه حضور آنان در مراسم مذهبی از جمله آیین عبادی اعتکاف نشان می دهد که جمعیت کثیری از جوانان ما شایسته و موجب سربلندی و مباهاتند.

افزود: البته با توجه به ظرفیت موجود در جمهوری اسلامی بهتر از این می توانستیم عمل کنیم و مراکز علمی و فرهنگی، حوزه های علمیه، دانشگاه ها و نظام آموزشی ما، بهتر و بیشتر از این می توانستند عمل کنند.

رییس دیوان عدالت اداری در بخشی از سخنان خود همچنین به گام های ارزشمندی که طی دوران انقلاب اسلامی به منظور ارتقای جایگاه علمی کشور برداشته شد، اشاره کرد و اظهار کرد: دنیا شاهد است که گام های ارزشمندی برای ارتقای رتبه علمی ایران طی سال های پس از انقلاب برداشته شده و دستاوردهای علمی دانشمندان، تعداد دانشجویان و طلبه هایی که در مراکز علمی و حوزه های علمیه مشغول به تحصیل هستند، دلالت بر این موضوع دارد.

منتظری در ادامه به بیان روایتی از حضرت امام صادق(ع) پرداخت و گفت: آن حضرت به پندهای لقمان حکیم به فرزندش در فضیلت علم آموزی اشاره کردند که گفت، ای فرزندم برای خودت در روزها و شب ها و ساعات، زمانی را قرار بده که دنبال طلب علم باشی زیرا هیچ تباهی مانند ترک علم نخواهد بود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.