×

فهرست قوانین منسوخ شده به چاپ می‌رسد

فهرست قوانین منسوخ شده به چاپ می‌رسد

فهرست قوانین منسوخ شده به چاپ می‌رسد

فهرست-قوانین-منسوخ-شده-به-چاپ-می‌رسد وکیل 

معاون قوانین مجلس هشتم گفت: قوانین پس از تجمیع، تنقیح و کدگذاری ذیل عناوین قرار گرفته و قوانین لازم‌الاجرا در حوزه‌های مورد نظر در یک قانون جمع‌آوری و با رای مجلس تمام قوانین متفرقه نسخ و در قانون جامع جانمایی می‌شود. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در آخرین روز از عمر مجلس هشتم با تشریح اقدامات انجام شده در معاونت قوانین مجلس و با یادآوری این‌که «این معاونت با تدبیر و مدیریت رییس مجلس و در پی اصلاح آیین‌نامه در دوره هشتم شکل گرفت» افزود: با توجه به اهمیت تنقیح در این معاونت محور گزارشم در این‌باره است. تنقیح قوانین برای حکومت‌ها مهم و حیاتی است و امنیت حقوقی و قضایی از نتایج این کار است. عدم تبیین قوانین معتبر و منسوخ موجب تصویب قوانین قضایی متضاد می‌شود و هیچ برنامه توسعه‌ای به بار نمی‌نشیند.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت روابط عمومی شهروندان با یکدیگر، روابط قوای سه‌گانه با یکدیگر، روابط نهادهای سیاسی و مردم و روابط اجزای اداری با یکدیگر با تنقیح قوانین بهبود می‌یابد. وضع مطلوب، نظام قانون‌گذاری جامع است.
وی تصریح کرد: قوانین حاکم بر تطبیق در اجرا باید روشن باشد، زبان قوانین شفاف و قابل فهم باشد، از نظر شکلی قوانین طوری تنظیم شده باشند که از منطق روشن تبعیت کنند، به طوری که در اطلس قانون‌گذاری قابل ملاحظه باشد.

معاون قوانین مجلس هشتم افزود: قانون‌گذاری امری پایان‌ناپذیر است، پس هر حکم و قانون جدیدی به مثابه فصل جدیدی از یک داستان است که باید با سایر بخش‌های داستان مرتبط باشد. علاوه بر آن باید دسترسی مردم و مجریان به قوانین آسان باشد؛ بنابراین از روزآمد‌ترین روش‌ها باید استفاده شود. همچنین حاوی بهترین راه‌حل‌ها برای تنظیم روابط مردم با حاکمیت و حاکمیت با یکدیگر باشد. باید قواعد شکلی و ماهوی تصویب و ابلاغ و به درستی به اجرا در آید.
وی خاطرنشان کرد: قوانین مستقیم درباره حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی باید به تصویب برسد. همچنین در قواعد حاکم بر تنظیم قوانین باید اصلاحاتی انجام شود. در بخش تنقیح قوانین اقدامات مهمی باید انجام می‌شد که بخشی از آن انجام و مقدمات و ساختارها و برنامه‌های لازم برای انجام بقیه آن به وجود آمده است.
وی خاطرنشان کرد: مجلس در قدم نخست ساختار موضوعی قوانین و مقررات را به تصویب رساند این نقشه کلان باید مبنای تنقیح قوانین باشد. همچنین باید مبنای تصویب قوانین جدید قرار گیرد.به عبارت دیگر هر قانون جدید‌التصویب باید در قالب این نقشه جانمایی شود.

وی اصلاح آیین‌نامه و تصویب تنقیح قوانین را از جمله اقدامات خوب مجلس هشتم برشمرد و خاطرنشان کرد: پس از تصویب آیین‌نامه داخلی مجلس دو کار به موازات هم پیش رفت. گروهی نسبت به پالایش قوانین بر اساس شیوه مرسوم پرداختند. فهرست نخست مربوط به پنجاه سال اخیر که مربوط به قبل از انقلاب است در روزنامه رسمی امروز چهارشنبه چاپ و بقیه در روزنامه رسمی روز شنبه ( 91/3/6) به تصویب رسید.
وی افزود: فهرست قوانینی که کل متن آن‌ها منسوخ شده‌اند به چاپ رسیده و خواهد رسید این کار برای اولین بار در نظام قانون‌گذاری کشور روی داده است. البته فهرست قوانین منسوخ پس از انقلاب نیز به زودی آماده و به چاپ خواهد رسید.

معاون قوانین مجلس هشتم تصریح کرد: فهرست موارد نسخ ضمنی کاری پیچیده زمان‌بر و موکول به استقرار قانون جامع است با تلاش حجت‌الاسلام قربانی و ریاست و مدیران سازمان بازرسی کل کشور و همکاری دستگاه‌های اجرایی و یکی از معاونت‌های ریاست جمهوری و در مجلس نهم این موضوع خود را نشان خواهد داد. تصویب قوانین جدید و لغو قوانین گذشته باید به صورت موازی و بر اساس پلان قانون جامع انجام شود. انتظار این است که تا قبل از پایان سال جاری فهرستی از این موضوع منتشر شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده و در حال انجام معاونت قوانین مجلس هشتم گفت: بررسی و تصویب قوانین اصلی قوانین حاکم بررسی و تصویب قوانین پلان و نقشه‌های جامع کشور، کد گذاری تمام مواد قانونی و تبصره‌های مستقل، جانمایی مواد و تبصره‌ها در درخت‌واره‌ها و حذف تمام مواد زاید در این معاونت یا انجام شده و یا در دست انجام است.

وی خاطرنشان کرد: تنظیم مواد لازم‌الاجرا در مجموعه و در قالب پلان یک قانون جامع باید انجام گیرد و امیدواریم مجلس نهم کار مجلس هشتم را سامان دهد.
پس از سخنان ابوترابی رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مدیران و همکارانی که با آقای ابوترابی همکاری کردند مجاهدت کردند. از این رو از ایشان و همکاران‌شان تشکر و قدردانی می‌کنم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.