×

آب زاینده رود در آبان‌ ماه به سی‌ و سه پل می‌رسد

آب زاینده رود در آبان‌ ماه به سی‌ و سه پل می‌رسد

آب زاینده رود در آبان‌ ماه به سی‌ و سه پل می‌رسد

آب-زاینده-رود-در-آبان‌-ماه-به-سی‌-و-سه-پل-می‌رسد

گفت‌وگو ایسنا بامعاون وزیرنیرو درباره خشکی زاینده‌رود: ابتدابه حیات انسان‌ها فکرکنیم، بعد به زیبایی شهر اصفهان

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: انرژی

معاون وزیر نیرو در امور آب وآبفا درباره‌ خشک شدن زاینده رود گفت: سعی بر این است که اختلاف نظرها را رفع کنیم و از منابع محدود آبی استفاده مناسب ببریم.

محمدرضا عطارزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این‌که با توجه به اختلاف نظرهای مربوط به خشکی رودخانه‌ زاینده‌رود، علت اصلی خشک شدن این رودخانه‌ چیست؟ اظهار کرد: برخی اختلاف‌های محلی وجود دارد که باید آن‌ها را حل کنیم و هم مسوولان محلی و هم ما باید در این رابطه همکاری کنیم. در هر صورت در سال آبی گذشته بسیاری از کشاورزان در حوزه‌ اصفهان کشت نکردند و خیلی از باغداران در حوزه‌ چهارمحال بختیاری به دلیل سرمای شدید محصول نداشتند و نتوانستند از حق‌آبه‌ای که داشتند استفاده کنند.

او همچنین با بیان این‌که برداشت و توزیع آب از سد زاینده‌رود، شاخص‌های مشخص دارد و معلوم است که چه مقدار آب آمده و چه مقدار آب را توزیع کرده‌ایم، ادامه داد: خشکی رودخانه‌ زاینده‌رود برای ما خیلی سخت است و متخصصان امر و مسوولان آب با تمام وجود این خشکسالی را احساس می‌کنند. ولی باید توجه داشت که ابتدا باید به حیات انسان‌ها فکر کنیم و بعد به زیبایی شهراصفهان.

به گفته وی این خشکسالی درجلساتی با حضور مقامات مسوول ستاد خشکسالی، استاندار، نمایندگان کشاورزان، مدیران آب کشور و جهاد کشاورزی تدبیر شد و از سال گذشته قطره قطره آب در جای خودش محاسبه شد تا کمترین آسیب را در بحث خشکسالی داشته باشیم. یکی از مناطقی که در این تصمیم‌گیری از آب محروم ماند، محدوده‌ی زاینده‌رود بود که امیدواریم در چند ماه آینده جبران شود.

عطارزاده همچنین در پاسخ به این‌که این موضوع که در آبان ماه قرار است با رها کردن آب سد زاینده‌رود آب در رودخانه‌ زاینده رود جاری شود، تا چه حد درست است؟ تشریح کرد: برنامه‌ریزی‌ که برای سد زاینده‌رود داشته‌ایم، برای این بود که بتوانیم وضعیت آب و هوایی کشت پاییزه را برای کشاورزان شرق استان اصفهان فراهم کنیم، زیرا طرح‌مان این بود که باغ‌ها را در تابستان آبیاری کنیم و در نهایت بتوانیم آب شرب و بخش صنعت را هم تامین کنیم و در پاییز نیز بتوانیم آب غلات و شرق استان را فراهم کنیم.

معاون وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد که از آبان ماه با هماهنگی دقیق بین کشاورزی و سیستم آب استان اصفهان، بتوانیم در زمان مناسب این آب را در زاینده‌رود رها کنیم.

وی در پایان گفت: زاینده رود خشک زیبنده‌ اصفهان نیست و امیدواریم که با لطف خداوند ذخایر آبی‌مان توسعه یابد که چنین واقعه‌ای را دیگر در استان اصفهان شاهد نباشیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.