×

حبس برای پزشکان خاطی، امنیت شغلی را از بین می برد

حبس برای پزشکان خاطی، امنیت شغلی را از بین می برد

اواخر سال گذشته بود سازمان پزشکی قانونی استان تهران گزارش داد که در 9 ماهه پایانی سال 1392 تعداد پرونده‌های ارجاع شده به اداره کمیسیون‌های پزشکی استان با موضوعیت قصور پزشکی افزایش 17 درصدی داشت

حبس-برای-پزشکان-خاطی،-امنیت-شغلی-را-از-بین-می-برد وکیل 

 اواخر سال گذشته بود سازمان پزشکی قانونی استان تهران گزارش داد که در 9 ماهه پایانی سال 1392 تعداد پرونده‌های ارجاع شده به اداره کمیسیون‌های پزشکی استان با موضوعیت قصور پزشکی افزایش 17 درصدی داشت.

از ابتدای تابستان تا پایان همان سال، بیش از 2100 پرونده با موضوع قصور پزشکی از مراجع قضایی جهت رسیدگی به اداره کمیسیون‌های پزشکی و اداره کل پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده است که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه در سال 1391 که پرونده‌های ارجاعی قصور پزشکی 1795 مورد بوده است افزایش 17درصدی را نشان می دهد. در واقع بسیاری از شهروندان در طول زندگی با مواردی از خطاهای پزشکی و تشخیص‌های اشتباه مواجه می‌شوند.

طبق گفته مسئولان، تخلفات حین جراحی بیشترین آمار شکایت از پزشکان را به خود اختصاص داده است. در این بین با تصویب مجلس شورای اسلامی طرح مجازات برای پزشکان، نگرانی زیاد جامعه پزشکی را فرا گرفت. در همین راستا این طرح با دستور آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه و با بررسی های انجام شده تعدیل و قرار بر آن شد تا مجازات‌های نقدی و انجام بعضی خدمات طبق ماده 79 قانون مجازات اسلامی جایگزین حبس برای پزشکان شود تا آنها با امید بیشتری به کار خود ادامه دهند.

در همین زمینه سراغ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران و همچنین یکی از اساتید این دانشگاه رفته تا نظر آنها را در این زمینه جویا شویم.

دکتر مهدی تهرانی دوست معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: واقعیت این است که رشته پزشکی در موارد درمان با موقعیت‌هایی مواجه است که می‌تواند منجر به شکایت بیماران شود. البته فرض بر این است که در تمام موارد خطاها غیرعمدی و عوارض ناشی از آن درد یا سهل انگاری تیم پزشکی باشد که در این خصوص راه برای بیماران باز است تا از مسیر قانونی و سازمان‌های مربوطه شکایت کنند و این شکایات در کمیسیون‌های تخصصی پزشکی قانونی ارزیابی می‌شود و در صورت وجود خطا، پزشک و یا تیم پزشکی باید خسارت وارده را جبران کنند.

طرح حبس برای پزشکان خاطی در صورت تصویب، امنیت شغلی پزشکان را از بین می برد

وی افزود: اخیراً مواردی پیش آمده بود که سیستم قضایی علاوه بر جریمه‌های نقدی، حبس‌هایی را برای پزشکان در نظر گرفته بود که باعث ایجاد تنش و عدم امنیت بین کادر پزشکی می شد. در واقع پزشکی کار پرمخاطره‌ای است و به ویژه در عمل‌های جراحی هر چقدر هم که پزشک کنترل داشته باشد عواملی خارج از اراده وی سبب ایجاد مشکل می‌شود.

عضو هیات علمی گروه روان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در صورت تصویب این طرح، بسیاری از پزشکان به دلیل ترس و واهمه از عواقب جراحی‌های سخت و خطرناک، در بیشتر مواقع از انجام عمل خودداری می کردند زیرا درصد زیادی از این نوع عمل‌ها با عوارض همراه است و این خود نقض غرض بود زیرا بیماران ما از خدمات پزشکی محروم می شدند. البته این مشکل با درایت و تدبیر سیستم قضایی به خصوص رییس قوه قضاییه رفع و طرح فوق تبدیل به جرایم بدل از حبس شد که ابلاغ این دستور همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت باعث دلگرمی و خوشحالی جامعه پزشکی شده است.

تهرانی دوست با بیان اینکه بخشی از خطاهای پزشکی مربوط به خطاهای انسانی است، یادآور شد: بخش دیگری از خطاهای پزشکی به دلیل تجهیزات و بخش دیگر نیز مربوط به محیط های استاندارد است که باید سعی کنیم در درجه اول محیط های درمانی خود را استاندارد و به حد مطلوب برسانیم، در درجه بعد باید حضور نیروی انسانی مانند حضور پزشکان و پرستاران و در کل نظام سلامت را به حد استاندارد برسانیم.

وی همچنین در بخش دیگری افزود: در کنار تمام این موارد، ما نیازمند ارتقای اخلاق حرفه‌ای در پزشکی هستیم که براساس آن پزشک و کادر پزشکی حقوق بیماران را رعایت کنند بطوریکه پزشکان اطلاعات و عوارض بیماری را به بیمار بگویند و با آنها ارتباط مثبتی داشته باشند تا زمینه اعتماد بیشتر به پزشکان فراهم شود.

جایگاه ضعیف اخلاق پزشکی در بین پزشکان

دکتر سید احمدیان دبیر دفتر دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است: خطاهای پزشکی امری چند عاملی است که بطور کلی عدم آموزش مناسب دانشجویان این رشته، نوع فرهنگ مردم و تبلیغات منفی رسانه‌ها در خصوص تشویق مردم به شکایت از پزشکان، می تواند علت اصلی افزایش خطاهای پزشکی در جامعه باشد.

وی با بیان این که در تمام دنیا خطاهای پزشکی وجود دارد، افزود: به نظر من دلیل اصلی این خطاها عدم وجود اخلاق پزشکی بین خود پزشکان است که ما پزشکان باید در رابطه با همکار خود، اخلاق را رعایت کنیم. این در حالی است که برخی پزشکان به دنبال تخریب یکدیگر هستند و اخلاق حرفه‌ای را رعایت نمی‌کنیم.

این استاد پزشکی قانونی در انتقاد از مصوبه مجلس مبنی بر حبس پزشکان گفت: این طرح نقص‌های زیادی داشت از جمله اینکه هیچ پزشکی زیر بار مسوولیت بستری کردن بیماران پیچیده نمی رفت. ما در پزشکی اصطلاحی در بین پزشکان داریم که می گوییم برخی بیماران مانند بیمار آپاندیسی، بسیار بیمار بدون آزاری هستند اما در بعضی موارد نیز بیمارانی داریم که علاوه بر دیابت، چربی خون بالا و وزن زیادی هم دارند. بنابراین با ابقای این طرح، هیچ پزشکی حاضر به ریسک پذیری در خصوص جراحی و درمان این نوع بیماران نمی‌شد.

اساتید پزشکی در کنار تدریس، اخلاق حرفه‌ای را نیز به دانشجویان آموزش دهند

وی در پایان با اشاره به ضرورت درس اخلاق پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی یادآور شد: بهترین کلاس اخلاق پزشکی برای دانشجویان این است که تمامی اساتید پزشکی در کنار تدریس دروس خود، اخلاق پزشکی را نیز به آنها منتقل کنند. همان طور که در دنیا هر پژوهشی انجام می‌شود در کنار آن موارد اخلاقی آن را نیز بررسی می‌کنند باید در کنار ارائه هر درس نیز مسائل اخلاقی توسط اساتید مطرح شود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.