×

بررسی جایگاه زن در لایحه حمایت خانواده

بررسی جایگاه زن در لایحه حمایت خانواده

بررسی جایگاه زن در لایحه حمایت خانواده

بررسی-جایگاه-زن-در-لایحه-حمایت-خانواده

غیرت: قانونمندکردن صیغه به نفع زن و خانواده نیست/ دادن حق طلاق به زن، مهریه‌‌ را کم می‌کند
 
یک وکیل دادگستری گفت: یکی از راهکارهای جلوگیری از تعیین مهریه‌های سنگین، دادن حق طلاق به زن است، زیرا اکثر خانواده‌ها برای تضمین زندگی دختران‌شان مهریه‌های سنگین را تعیین می‌کنند تا با استدلال خودشان زندگی آنها را تضمین کنند.

فریده غیرت در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: لایحه حمایت از خانواده متاسفانه برخلاف آن عنوانی که دارد، لایحه حمایت از خانواده نیست بلکه لایحه آیین دادرسی اختلافات خانوادگی است. استناد قانون‌گذاران برای تدوین و تصویب این لایحه، اصل 21 قانون اساسی بود که در آنجا در مورد حقوق خانواده، حقوق اطفال و... صحبت شده است.

وی ادامه داد: زمانی که متوجه شدیم قانونی تحت عنوان لایحه حمایت از خانواده به تصویب خواهد رسید، بسیار خوشحال شدیم و اگر در این لایحه تمامی مسائل خانواده مدنظر قرار می‌گرفت، این لایحه می‌توانست عنوان لایحه حمایت از خانواده را به خود بگیرد، ولی متاسفانه آنچه که از اولین روزهای عمر این لایحه می‌گذرد، رویکرد خاصی نسبت به زن نداشته است.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: در یک دوره‌ای تعیین سقف برای مهریه در ایران مطرح شد و اکثر حقوقدانان بر این نظر بودند که گذاشتن سقف برای مهریه خلاف قانون است. زیرا مهریه در اختیار زوجین است و زوجین باید میزان مهریه را تعیین کنند. بنابراین قانونی نمی‌تواند برای زوجین سقفی را تعیین کند و این حرف تحقق پیدا کرد و قانون سقفی را برای مهریه تعیین نکرد، اما اخیرا که اعلام کردند اگر مهریه 110 سکه باشد، محکومیت مالی اعمال می‌شود، اما اگر بیشتر از 110 سکه باشد، این قانون اعمال نمی‌شود، پیشنهاد بسیار منطقی و سازنده ای را ارائه کردند و این قانون می‌تواند مانعی برای افزایش بی‌رویه مهریه‌ها باشد.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: یکی از راهکارهای جلوگیری از تعیین مهریه‌های سنگین دادن حق طلاق به زن است و این حق را به طور مطلق از مرد گرفتن است، تا مرد دیگر این حق مطلق را نداشته باشد و زن نیز بدون حق نباشد، در این صورت زن دیگر لزومی نمی‌بیند برای تضمین زندگی‌اش مهریه‌های سنگین را تعیین کند، این مهریه‌های سنگین زمانی که از سوی خانواده‌ها تعیین می‌شود و مورد ایران قرار می‌گیرند، تنها استدلالی که این خانواده‌ها دارند، تضمین زندگی دخترشان است، اما اگر حق طلاق را به زن بدهند این مشکلات به وجود می‌آید.

غیرت افزود: این تبصره در اجرای ماده 2 قانون اجرای محکومیت‌های مالی می‌تواند تعداد پرونده‌ها را در محاکمه خانواده کم کند و این مساله بسیار خوب و خوشایند است.

این حقوقدان یادآور کرد: متاسفانه قانونگذاران اصرار داشتند موضوع صیغه را در لایحه حمایت خانواده بگنجانند در حالی که قانون مدنی ازدواج را دو نوع تعریف نمی‌کند، ازدواج را یک نوع تعریف می‌کند که همان دائمی بودن آن است و تشکیل خانواده نیز با چنین ازدواجی محقق می‌شود نه با ازدواج موقت.

این وکیل دادگستری درپایان اظهار کرد: قانونمند کردن صیغه در لایحه حمایت خانواده، نه به نفع زن است و نه به نفع خانواده، زن رکن خانواده است، وقتی زن از حقوق خود ناراضی باشد، به تبع خانواده نیز ناراضی است، زیرا زن نقش عمده‌ای را در خانواده دارد و این موضوع نمی‌تواند نقش موثر و مفیدی از جهت مثبت داشه باشد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.