بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
شاهین عبدالخانی
آدرس : یاسوج - خیابان هجرت 3 ساختمان بهمن بیگی طبقه اول واحد 2
تلفن تماس : 07412228645
تلفن همراه : 09173412518
وب سایت شاهین عبدالخانی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی قوه قضائیه
محسن موسوی
آدرس : خیابان کارگر شمالی نرسیده به مرکز قلب نبش آراسته پلاک ۱۷۶۵ واحد ۴
وب سایت محسن موسوی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
سرور ثانی نژاد
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
فرانک وکیلی
آدرس : اصفهان - سه راه حکیم نظامی -ابتدای خیابان ارتش - دست چپ - پلاک 64
وب سایت فرانک وکیلی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان
احسان عابدین
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
فاطمه موذن
آدرس : تهران - انتهای حکیم غرب بلوار جوانمردان (تعاون) پلاک 18 ساخنمان نوبهار ط 6 واحد 19
تلفن تماس : 02144172650 - 09123255200
وب سایت فاطمه موذن وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
علی محمدی
آدرس : تهران - میدان ونک -خیابان گاندی شمالی -کوچه صانعی غربی -پلاک ۲۳ -واحد۱۵
وب سایت علی محمدی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
شیرزاد حیدری شهباز
آدرس : تهران میدان ونک ابتدای خیابان گاندی جنوبی نبش کوچه بیستم ساختمان 142 طبقه چهارم واحد 44 فکس 02188207633
وب سایت شیرزاد حیدری شهباز وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

تعارف ناقص از آلودگی نفتی دریایی

ارسال شده توسط : شاهین عبدالخانی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی قوه قضائیه در تاریخ : 25-03-1393
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
تعارف ناقص از آلودگی نفتی دریایی

منطقه خلیج ‌فارس و دریای عمان به عنوان یکی از مهم‌ترین پهنه‌های آبی جهان به لحاظ تنوع‌، منابع شیلاتی و به خصوص منابع نفتی غنی، اکوسیستمی منحصربه‌فرد به‌شمار می‌رود. اهمیت این منطقه از بعد سیاسی، اقتصادی و تجاری، آن را به یکی از مهم‌ترین قطب‌های استراتژیک و ژئوپلیتیک جهان تبدیل کرده است. دارا بودن منابع عظیم ذخایر انرژی نفت و گاز و تنگه هرمز که گلوگاه تأمین انرژی اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر نظیر چین و ژاپن است، در معادلات سیاسی جدید اهمیت فزاینده‌ای به این شاهرگ اقتصادی بخشیده است. اما با وجود بهره‌مندی منطقه از منابع و ذخایر متنوع و موقعیت منحصربه‌فرد که همه کشورهای ساحلی و حتی بسیاری از کشورهای دیگر را منتفع ساخته است، فعالیت‌های انسانی و بهره‌برداری پرشتاب و بی‌رویه موجب تخریب و آلودگی این اکوسیستم حساس و شکننده می‌شود. این موضوع را در گفت‌وگو با دکتر «فرخ جواندل» حقوقدان مورد بررسی قرار دادیم.

جواندل در این‌ باره به «حمایت» گفت: آلودگی نفتی دریایی گاهی از نشت نفت در حین اکتشاف و بهره‌برداری، نشت نفت محموله یا سوخت کشتی‌ها در دریا، رها کردن سازه‌های دریایی و گونه‌های مهاجم ناشی از رسوبات نفتی دریاها ایجاد می‌شود.

وی افزود: آلودگی‌های نفتی دریا که موضوع کنوانسیون‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مختلف است تعریف واحد و یکسانی ندارد، بنابراین برای تعریف آلودگی‌های نفتی و تحلیل ارکان آن باید کنوانسیون‌های مختلفی مورد بررسی قرار گیرد.

  انواع کنوانسیون‌های نفتی

وی در این‌ باره به کنوانسیون بین‌المللی درباره مسئولیت مدنی برای جبران آلودگی نفت سوخت کشتی که ایران نیز از سال 89 به آن ملحق شده است، اشاره کرد و افزود: این کنوانسیون به طور مستقیم آلودگی‌های نفتی دریایی را تعریف نمی‌کند بلکه به تعریف عبارات «نفت سوخت»، «سانحه» و «خسارت آلودگی» می‌پردازد که از این عبارات می‌توان به تعبیر کنوانسیون از آلودگی نفتی پی برد.

این حقوقدان افزود: در حقیقت از بندهای 5، 8 و 9 ماده اول کنوانسیون فوق می‌توان چنین استنباط کرد که منظور از آلودگی نفت سوخت عبارت است از «آلودگی‌هایی که از ریختن هر گونه نفت هیدروکربونی کشتی که در امر راهبری یا رانش کشتی مورد استفاده قرار گرفته است در دریای سرزمینی یک کشور ناشی می‌شود و در اثر آن هرگونه واقعه‌ای که موجب خسارات آلودگی یا تهدید شدید و قریب الوقوع چنین خساراتی شود».

به اعتقاد جواندل، طبیعی است که با توجه به عنوان کنوانسیون، مقررات آن صرفاً به آلودگی‌های ناشی از ریختن نفت سوختی بپردازد و از آلودگی‌های ناشی از نشت مواد نفتی ناشی از اکتشاف و بهره‌برداری در دریا منصرف باشد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، از دامنه شمول احصاشده در بند الف ماده 2 کنوانسیون فوق که آن را فقط در دریای سرزمینی یک کشور عضو قابل‌اعمال می‌داند، مشخص می‌شودامکان تعمیم آن در سایر نقاط دریاها وجود ندارد اما می‌توان در تعریف و تفسیر آلودگی نفتی دریاها از آن استفاده کرد.

  کجا بیشتر آلوده می‌شود

این حقوقدان افزود: طبیعی است که آلودگی‌های نفتی تنها ناشی از ریختن نفت سوختی کشتی و آن هم در دریای سرزمینی یک کشور اتفاق نمی‌افتد و بخش عمده‌ای از آلودگی‌های مدنظر می‌تواند هم در خارج از دریای سرزمینی اتفاق افتد، هم اینکه این امر ناشی از نفت سوختی کشتی‌ها نباشد و از اکتشاف و بهره‌برداری، نشت نفت از محموله نفتی کشتی‌ها و غیره ناشی شود.

به گفته وی، از نقیصه‌های دیگری که در تعریف آلودگی نفتی در کنوانسیون فوق می‌توان بر شمرد، تعریف «خسارت آلودگی نفتی» به جای «آلودگی نفتی» است. مشخص است که «خسارت» اثر آلودگی است و با خود «آلودگی» متفاوت است، بنابراین بهتر بود کنوانسیون ابتدا به تعریف آلودگی می‌پرداخت و سپس آثار آلودگی را بیان می‌داشت.  

 کنوانسیون‌های دهه 90

وی در ادامه به کنوانسیون دیگری که در این زمینه برای تعریف آلودگی نفتی در دریاها وجود دارد اشاره کرد و افزود: کنوانسیون بین‌المللی آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی 1990 یکی دیگر از این کنوانسیون‌هاست.

به گفته جواندل، این کنوانسیون، بر خلاف کنوانسیون بین‌المللی درباره مسئولیت مدنی برای جبران آلودگی نفت سوخت کشتی که تعریف خود را از نفت محدود به «نفت سوختی» کرده است که برای راهبری و رانش کشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از کشتی در اثر حادثه‌ای به دریا وارد شود، تعریف جامع‌تری از نفت ارائه کرده است و آن را شامل نفت خام، نفت سوخت، نفت دیزل و روغن روان‌کننده می‌داند.

 وی در ادامه تفاوت دیگری که بین دو کنوانسیون در تعریف نفت وجود دارد اشاره کرد و افزود: این تفاوت در شمول روغن روان‌کننده در نفت سوخت در «کنوانسیون بین‌المللی درباره مسئولیت مدنی برای جبران آلودگی نفت سوخت کشتی» و خروج آن از نفت سوخت در کنوانسیون حاضر است.

این حقوقدان اظهار کرد: بند دوم ماده 2 کنوانسیون حاضر «سوانح آلودگی نفتی» را به اتفاق یا اتفاقاتی تعبیر کرده است که دارای منشأ یکسان بوده که منجر یا ممکن است منجر به ریزش نفت شود و محیط‌زیست دریایی و یا خطوط ساحلی یا منافع مربوط به یک یا چند کشور را مورد تهدید قرار دهد یا ممکن است مورد تهدید قرار دهد و اقدام اضطراری یا واکنش فوری دیگری را لازم داشته باشد.

وی تاکید کرد: در «کنوانسیون بین‌المللی مسئولیت مدنی ناشی از خسارت آلودگی نفتی مصوب 1969» که در سال 1992 پروتکل اصلاحی آن نیز به تصویب رسیده است تعریف کامل‌تری از نفت ارائه می‌دهد و آن را به معنای هرگونه نفت پایدار هیدروکربن معدنی همچون نفت خام، نفت سیاه، نفت دیزل سنگین و روغن اعم از آنکه به عنوان کالا در کشتی حمل شود یا در مخازن سوخت کشتی موجود باشد، تعبیر کرده است (بند 5 ماده 1 کنوانسیون).

به اعتقاد وی برای تعریف دقیق از آلودگی‌های نفتی ابتدا باید کلمه «نفت» به طور جامع و مانع تعریف شود تا آلودگی‌های نفتی نیز متعاقب آن درست تعریف شود. درحالی ‌که به نظر می‌رسد این تعریف از تعاریف قبلی جامع‌تر است و آلودگی ناشی از مواد مندرج در تعریف فوق آلودگی نفتی ایجاد می‌‌کند ولی تعریف فوق نیز از جهاتی ناقص است و جامع همه آلودگی‌های نفتی نخواهد بود.

  کنوانسیون کویت

جواندل در ادامه به «کنوانسیون منطقه‌ای کویت برای همکاری درباره حمایت و توسعه محیط‌ زیست دریایی و نواحی ساحلی» مشتمل بر 30 ماده و پروتکل مربوط به مبارزه با آلودگی ناشی از نفت و سایر مواد مضره در موارد اضطراری مورخ 24 آوریل 1978 فی مابین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به تصویب رسیده است، اشاره کرد و توضیح داد: در بند الف ماده 1 کنوانسیون فوق «آلودگی دریایی» تعریف شده است که اعم است از آلودگی‌های نفتی و غیر نفتی، از طرف دیگر «پروتکل مربوط به مبارزه با آلودگی ناشی از نفت و سایر مواد مضره در موارد اضطراری» بدون اینکه نفت و آلودگی‌های نفتی را تعریف کند «مورد اضطراری در دریا» را تعریف کرده است که شامل هر آسیب، رویداد، واقعه یا وضعی است که منجر به آلودگی مهم یا تهدید قریب‌الوقوع به آلودگی مهم در محیط‌ زیست دریایی به وسیله مواد نفتی شود نیز شامل سایر حوادثی  که برای کشتی‌ها من‌جمله نفت‌کش‌ها رخ دهد و فوران‌های ناشی از فعالیت‌های حفاری و تولید نفت و وجود نفت و سایر مواد مضره در آب ناشی از نقص تأسیسات صنعتی است.

  تعریف نهایی

این حقوقدان گفت: تعبیر قانون «کنترل و جلوگیری از آلودگی نفتی دریایی» مصوب 2005 انگلیس که نفت را به معنی هر هیدروکربن‌های مایع و یا هیدروکربن‌های مایع جایگزین، از جمله هیدروکربن‌های حل‌شونده یا غیر حلال و یا هیدروکربن‌های جایگزین که به طور معمول در فاز مایع در دما و فشار استاندارد یافت نمی‌شود، اعم از اینکه از گیاهان یا حیوانات یا ذخایر معدنی یا از ترکیب آنها به دست آید، (ماده 2 قانون) تعریف می‌کند دقیق‌تر است و با در نظر گرفتن موارد احصا‌شده در پروتکل فوق، هر گونه نشت نفت در دریا اعم از نفت سوخت، نفت محموله، نفت ناشی از فعالیت‌های اکتشاف و بهره‌برداری و غیره را دربرمی‌گیرد. بنابراین آنچه به عنوان آلودگی نفتی در دریا معیار عمل و مدنظر است هر گونه نفت و مواد نفتی  است که بنا به هر دلیلی در دریا نشت می‌کند و باعث آلودگی دریایی می‌شود.

وی اظهار کرد: کنوانسیون بین‌المللی ایجاد یک صندوق بین‌المللی برای جبران خسارت ناشی از آلودگی در بندهای الف و ب ماده 1 عبارت «نفت سوخت» و «نفت خام» را تعریف کرده است. این کنوانسیون علاوه بر اینکه در سرزمین کشورهای متعاهد کاربرد دارد در دریای سرزمینی، منطقه انحصاری – اقتصادی، یا اگر یک دولت متعاهد چنین منطقه‌ای را ایجاد نکرده است، در منطقه فراتر و مجاور با دریای سرزمینی آن دولت نیز به کار می‌رود.(ماده 3 کنوانسیون)

وی در پایان اظهار کرد: به نظر می‌رسد قانون حفاظت از دریاها و رودخانه‌های قابل کشتیرانی در مقابل آلودگی به مواد نفتی در ماده 1 جامع‌ترین و کامل‌ترین تعریف را از آلودگی نفتی و منابع آلوده‌کننده نفتی ارائه و آن را به نشت یا ریختن نفت و یا مواد نفتی کشتی‌ها، نفت‌کش‌ها، سکوها و تأسیسات نفتی تعبیر کرده است.

منبع : روزنامه حمایت
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
مهلت پرداخت دیه چقدر است ؟ آیا قاتل با گذشت شاکی آزاد می شود؟ ممنوعیت وجود سلاح های تخریبگر در فضا بیش از 200 زن در سراسر ایران به دلیل جرایم غیر عمد در زندان هستند اگر دست چکمان را گم کردیم چه کنیم؟ وکلا کارچاق کن می شوند کارگر را برق گرفت و کارفرما را چراق نفتی ! نگاه حقوقی به عدم اختیار صدور پروانه وکالت توسط مرکز مشاوران و وکلای قوه قضاییه اگر به کسی پولی بدهید ، برای بازپس گیری آن اول باید اثبات کنید که به او بدهکار نبوده اید هشدار رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک نسبت به موانع اجرای قانون کاداستر احمد تویسرکانی رای شماره 1346 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع : رسیدگی به شکایات علیه سازمان بورس و اوراق بهادار دادگاه خانواده صلاحیت رسیدگی به چه پرونده هایی را دارد؟ تکلیف مهریه زوجه بعد از فوت نشر اکاذیب چه مجازاتی دارد ؟ مالکی که آپارتمان خالی است ، باید هزینه های ساختمان را پرداخت کند هشدار ! هر امضایی پای نوشته یا سند ، دلیلی علیه امضاء کننده است تعدد اقرار در چه جرائمی موثر است ؟ نقش سازمان بین‌المللی کار در جهانی شدن عادلانه لایحه معاهده استرداد مجرمین ین ایران و کره تصویب شد توهین دیگران چه مجازاتی دارند ؟