×

جذب 4 هزار قاضی در دستگاه قضایی

جذب 4 هزار قاضی در دستگاه قضایی

رییس قوه قضاییه تاکید کرد دو مطلب مهم در دستگاه قضایی، اقتدار و سلامت است

جذب-4-هزار-قاضی-در-دستگاه-قضایی وکیل 

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: دو مطلب مهم در دستگاه قضایی، اقتدار و سلامت است.

 آیت‌الله صادق آملی لاریجانی امروز، 22 خرداد ماه، در آیین گشایش ساختمان اداره کل دادگستری و دادگاه‌های تجدیدنظر خراسان رضوی عنوان کرد: گمان می‌کنم تلاش‌هایی که برای بهبود وضعیت فیزیکی ساختمان‌های دادگستری صورت گرفته است، برای اقتدار این سازمان لازم است. اگرچه اصول مهم در این سازمان در نیروی انسانی سالم است.

وی با اشاره به این که وجود فضای مناسب برای کار، شانی برای دستگاه قضایی محسوب می‌شود، اظهار کرد: سلامت و اقتدار سازمان دادگستری وابسته به مدیران و کارکنان آن است، منتها شرایط خوب و ابهت قضایی را باید در این دستگاه ایجاد کرد.

رییس قوه قضاییه با بیان این که نسبت به تخریب قوه قضاییه حساس هستم، تصریح کرد: تخریب قوه قضاییه سبب آسیب به کشور می‌شود.

آملی‌لاریجانی اظهار کرد: درخصوص بازسازی نیروی انسانی از لحاظ کمی و کیفی، گام‌های خوبی در سال‌های متمادی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: کمبود نیرو در قوه قضاییه محسوس بوده و هست، اما جذب چهار هزار قاضی در طول برنامه پنجم علاوه بر 8 هزار قاضی موجود در دستگاه قضایی می‌تواند به گشایش کار قوه قضاییه و اصحاب دعاوی کمک کند.

رییس قوه قضاییه با اشاره به این که استخدام‌های جدید در ازای اعتبارات تخصیص یافته پیگیری می‌شود، عنوان کرد: آموزش قوه قضاییه در حین خدمت و بدو خدمت، باید ارتقا پیدا کند.

آملی‌لاریجانی ادامه داد: قوانین جدید از جمله ابلاغ قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی جدید، نیازمند آموزش جدید است. همچنین بسیاری از موارد قانونی جدیدا ایجاد شده یا تغییر یافته است.

وی با اشاره به تاکید بر لزوم سلامت و اخلاق در دستگاه قضایی افزود: تاکید بر اخلاق هم به لحاظ فردی و هم کاری و حرفه‌یی امری واجب محسوب می‌شود.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: اخلاق مساله و نیاز اساسی همه انسان‌هاست و دعوت انبیای الهی و حق‌تعالی همواره به این امر بوده است.

آملی‌لاریجانی گفت: قاضی باید مانعی در قبال نفس خود داشته باشد تا گرفتار برخی تصمیمات نشود.

وی با اشاره به این که بزرگان در حوزه علمیه، اجتهاد را یک ملکه قدسی می‌دانند، عنوان کرد: رسیدن به معانی و حقایق باید با مقدماتی صورت گیرد که گاهی این مقدمات به معنای عام و گاهی از سلامت نفس و روشنی زمین ظاهر می‌شود.

آملی‌لاریجانی افزود: زمانی که باطن تجلی می‌یابد باعث تحول در ظاهر می‌شود.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: زمانی که نفس انسان به استکمال بیشتری برسد، دستیابی وی به معقولات بیشتر و فهم معنایی موضوعات هم بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: وضعیت زندگی امروزه ما نیازمند یک تلاش مضاعف است، زیرا همه ما گرفتار اشتغال به امور دنیوی هستیم. برای رهایی از این گرفتاری‌ها باید باور کنیم که مراحل آینده در مسیر ما قرار گرفته است، اما متاسفانه در زمان کنونی نسبت به این موضوعات غافل هستیم.

آملی‌لاریجانی عنوان کرد: خطبات قرآن مانند تازیانه‌ای است برای بیداری انسان.

رییس قوه قضاییه با بیان این که خداوند هیچ نعمتی را از این بزرگتر بر بنده‌اش ارزانی نداشته که در قلب او غیر از خدا چیزی نباشد، گفت: امروزه قلب‌های ما زنگار گرفته است که برای رهایی از آن باید فکر مرگ بود، زیرا قلب با فکر مرگ زنده می‌شود.

وی افزود: این حیات دنیایی لهو و لعب است و آن چه که حیات زنده است، آخرت است.

* افتتاح ساختمان جدید اداره دادگستری و دادگاه‌های تجدیدنظر خراسان رضوی

شریعتی رییس دادگستری خراسان رضوی با اشاره به این که دادگستری استان گام‌های ارزنده‌ای در جهت پیشگیری از وقوع جرم و رعایت قوانین برداشته است، عنوان کرد: تقوا، تعهد، ولایتمداری، اقتدار و نفوذناپذیری در دادگستری استان و سازمان‌های وابسته به آن همواره تاکید و نظارت می‌شود.

وی با بیان این که دادگستری خراسان رضوی نسبت به سازمان‌های دیگر دچار کمبود بوده است، اظهار کرد: در گذشته سه مجتمع قضایی در ساختمان‌های اجاره‌ای نامناسب در مشهد ساکن بودند، اما امروز شاهد افتتاح این ساختمان با زمینی به مساحت بیش از 14 هزار متر مربع و زیربنای 26 هزار متر مربع هستیم.

پورزادی معاون امور اداری و مالی قوه قضاییه با اشاره به این که ارزش این ساختمان 140 میلیارد تومان است، اظهار کرد: این ساختمان بزرگترین طرح کشوری محسوب می‌شود و در 67 استان دیگر نیز شاهد ساخت سازمان‌های دادگستری هستیم.

وی درخصوص پروژه‌هایی که در سال 93 آمادگی شروع دارند، تصریح کرد: اگر اعتبار دولتی تامین شود، 37 پروژه در کشور آمادگی شروع به کار دارند و برخی از پروژه‌های دیگر نیز ظرف دو ماه آینده تحویل داده می‌شوند.

معاون امور اداری و مالی قوه قضاییه با اشاره به این که یکی از مشکلات کشور ما طولانی شدن انجام پروژه‌هاست، گفت: پروژه‌هایی که در زمان ریاست آیت‌الله آملی‌لاریجانی شروع شده است، ظرف مدت دو سال، تمام شده است.

پورزادی افزود: با توجه به جمعیت حدود 1400 نفری قضات و کارکنان دادگستری، لزوم افتتاح چنین ساختمانی احساس می‌شود.

منبع : اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.