×

غفلت بانک صادرات و رفاه در پرداخت تسهیلات برای آزادی زندانیان

غفلت بانک صادرات و رفاه در پرداخت تسهیلات برای آزادی زندانیان

معاون مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت متأسفانه بانک‌های رفاه و صادرات در پرداخت تسهیلات برای آزادی زندانیان کوتاهی کردند

غفلت-بانک-صادرات-و-رفاه-در-پرداخت-تسهیلات-برای-آزادی-زندانیان

معاون مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: متأسفانه بانک‌های رفاه و صادرات در پرداخت تسهیلات برای آزادی زندانیان کوتاهی کردند.

محمدعلی ساری، معاون مدیرعامل ستاد دیه کشور صبح امروز (24 خرداد ماه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به آیین نامه اجرایی هیأت دولت برای پرداخت تسهیلات به زندانیان نیازمند از سوی بانک های عامل اظهار داشت: زندانیان نیازمند غیر عمد بخشی از بدهی خود را در صورت تمکن مالی خودشان تامین کرده و بخشی از آن با کمک ستاد دیه و گذشت شاکیان بخشیده می شود. در خصوص زندانیان نیازمند بخشی از بدهی از طریق تسهیلات بانکی تامین می‌شود.
 
معاون ستاددیه کشور اظهار داشت: از سال 1369 ستاد دیه تشکیل شده است و به امر آزادسازی زندانیان نیازمند که مرتکب جرایم غیرکلاهبرداری شده و به زندان افتادند، با کمک خیرین می‌پردازد.
 
وی ادامه داد: ما برای آزادی زندانیان در قالب جدول فرآیندی اقدام می‌کنیم و مانند دیگر مراجع نبوده و به دنبال گذشت گرفتن از شکات هستیم تا بتوانیم تعداد زیادی از زندانیان را آزاد کرده تا به آغوش خانواده بازگرداند که خوشبختانه ستاد دیه کشور در این زمینه بسیار موفق بوده است.
 
معاون مدیرعامل ستاد دیه کشور افزود: 7 هزار و 735 زندانی در سال گذشته از زندان آزاد شدند که 205 نفر آن‌ها زن و هفت هزار و 30 نفر آن‌ها مرد بودند. در حقیقت دو هزار و 263 نفر به دلیل دیه و 5 هزار و 472 نفر زندانی مالی محسوب می‌شدند؛ 8 هزار و 313 میلیارد ریال بدهی کل این افراد بوده که ما 5 هزار و 341 میلیارد ریال آن را گذشت گرفتیم در واقع 64 درصد توانستیم گذشت بگیریم.
 
ساری بیان کرد: برخی از بانک‌ها که قرار بود تسهیلات بدهند در این زمینه کوتاهی کردند در واقع برخی از بانک‌های عامل قار بود که برای آزادی زندانیان تهسیلات درنظر بگیرند که بانک رفاه و صادرات این امر را انجام نداده و ستاد دیه را دچار مشکل کرده است.
 
وی ادامه داد: از سال 85 در قوانین بودجه، پیش‌بینی شده مبالغی از بانک‌های عامل، در نظر گرفته شده و تسهیلات بانکی از سوی آن‌ها پرداخت شود. همچنین در سال 92 در بند 102 قانون بودجه این امر ذکر شده و امسال نیز در بند ب تبصره 17 قانون بودجه این وظیفله را در نظر گرفته‌اند.
 
وی بیان کرد: دو بانک ملت و تجارت در زمینه تسهیلات به زندانیان کار را شروع کرده ولی متأسفانه بانک صادرات و رفاه نسبت به وظایف خود کوتاهی کرده و ما را دچار مشکل کرده است.
 
معاون مدیرعامل ستاد دیه کشور اظهار داشت: ازسال 85 تا کنون آئین‌نامه‌ای در هیئت دولت مبنی بر تسهیلات بانک‌های عامل به تصویب رسید که برای بانک صادرات، تجارت و ملت حدود 600 میلیارد ریال و برای بانک رفاه 200 میلیارد ریال در نظر گرفته است.
 
ساری گفت: برای هر زندانی سهمیه کمک و تسهیلات در نظر گرفته‌ایم که البته این تسهیلات قرض‌الحسنه و بدون بهره است، همچنین در جداول از دو میلیون تومان تا 150 میلیون تومان برای زندانی تسهیلات داریم که امسال تا 200 میلیون تومان نیز در نظر گرفته شده است البته این موضوع بستگی به شورای پول و اعتبار دارد البته ما نامه نوشته‌ایم.

بانک تجارت رتبه اول کمک به زندانیان و تسهیلات برای آن‌ها

وی بیان کرد: بانک رفاه و صادرات هنوز در خصوص تسهیلات و وام برای آزادی زندانیان ابلاغیه صادر نکرده است ولی خوشبختانه بانک تجارت در راستای کمک به زندانیان و تسهیلات رتبه اول را دارد.
 
معاون مدیر عامل ستاد دیه کشور ادامه داد: بانک تجارت ارقام خوبی را در خصوص تسهیلات داشته است و در میلاد حضرت ابوالفضل(ع) نیز جشنی برگزار کرد که نزدیک به 60 میلیون تومان از حقوق کارکنان این بانک به زندانیان اختصاص یافت و چک این امر را همان لحظه به مدیرعامل ستاد دیه برای آزادی زندانیان ارائه دادند.
 
ساری اظهار داشت: امسال در زمینه فرهنگ‌سازی برای آزادی زندانیان و کمک به آن‌ها اقدام خوبی صورت گرفت تا خیرین نیز با توجه به شیوه‌نامه در این امر مشارکت کرده و حتی اقساط تسهیلات و وام برای آزادی زندانیان را برعهده گیرند؛ ما در این زمینه حتی کمک شاکیان را نیز شاهد بودیم که آن‌ها خود ضامن شده و اقساط را برای آزادی زندانیان پرداخت کرده‌اند. در حقیقت با کار فرهنگ‌سازی شاکی به پول خود رسیده و زندانی نیز آزاد می‌شود.
 
وی بیان کرد: کار ستاد دیه در قالب تحقیق صورت می‌گیرد به این شکل که محققان زندگی زندانیان را بررسی کرده و مراحل بعدی را انجام می‌دهند.

ستاد دیه قرار ندارد به متمکنان کمک کند

معاون مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: ستاد دیه قرار ندارد به متمکنان کمک کند چرا که منابعش محدود است در واقع بر اساس وضعیت مالی زندانی به آن کمک خواهد کرد به این شکل که اگر کسی وام خواست به آن‌ها وام، اگر کسی بلاعوض خواست به آن‌ها بلاعوض و اگر کسی از شاکی گذشت خواست ستاد دیه ورود پیدا می‌کند.
 
وی ادامه داد: منبع کاری ستاد دیه گروه تحقیق است که مشخص می‌کند چه میزان باید برای زندانی در نظر بگیریم یا به آنها تسهیلات و وام دهیم.

مجاز به پرداخت هر دیه شبه‌عمد نیستیم

ساری بیان کرد: هر دیه شبه عمد و غیرعمد را مجاز به پرداخت نیستیم؛ برخی اوقات مراجع قضایی می‌گویند که ستاد دیه باید به تمام زندانیان کمک کند که بنده می‌گویم به این شکل نیست ما باید گروه تحقیقمان بررسی لازم را انجام دهد و در نهایت تشخیص به کمک دهد.
 
وی اظهار داشت: در استان کهگیلویه و بویراحمد مراسم عروسی به این شکل است که افراد تیراندازی می‌کنند و ممکن است این تیر باعث کشته شدن برخی افراد شود که این خود شبه عمد است و ما در این زمینه کمک نمی‌کنیم بلکه کسانی که آبرومندانه زندگی می‌کنند و اکنون نمی‌توانند خرجی خانواده خود را بدهند کمک می‌کنیم.

ما به افرادی که سقط جنین می‌کنند کمک نمی‌کنیم

معاون مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: اگر در سقط جنین غیرقانونی فردی فوت شود و آن‌ها ادعا کنند که پزشک قلابی بوده ما کمکی در این زمینه نمی‌کنیم.
 
وی در خصوص کمک‌های بلاعوض گفت: همه چیز باید مورد بررسی قرار گیرد و کسی که واقعاً نیازمند است و نمی‌تواند مخارج خانواده خود را تأمین کند از کمک ما بهره مند می‌شود.

50 میلیون تومان وام برای زندانیان مهریه

ساری اظهار داشت: برخی افراد حرفه‌ای شده‌اند که این امر را در زمینه مهریه زیاد مشاهده می‌کنید در واقع بین زن و مرد سازش می‌کند و فرد به عنوان مهریه به زندان می‌افتد و در این زمینه از ما کمک می‌خواهند که همین‌جا عنوان می‌کنیم در بحث مهریه بلاعوض نداریم و تنها وام می‌پردازیم و این وام تا سقف 50 میلیون تومان است.
 
وی ادامه داد: ما در بحث چک نیز افرادی را می‌بینیم که حرفه‌ای شدند و می‌خواهند از ما کمک بگیرند ما نمی‌گذاریم سوءاستفاده قرار گیرد.
 
معاون مدیرعامل ستاد دیه کشور افزود: ما کمک‌هایی را از طریق بانک‌های عامل داریم که به عنوان نخستین اولویت ماست و همچنین کمک‌هایی که برخی افراد در زمینه ضامن دارند از سوی ما صورت می‌گیرد و با نظر حقوقی محققانمان این کار انجام می‌شود اگر کسی توان پرداخت را نداشته باشد برای وی بلاعوض قرار دادیم.
 
ساری بیان کرد: در آئین‌نامه پیش‌بینی شده که خیرینی که تمایل دارند وام گرفته و به زندانیان کمک کنند، اقدام کنند.
 
وی ادامه داد: در برخی موارد برخی شاکیان خود به عنوان خیرین هستند و اقساط را برعهده می‌گیرند که این امر را بیش‌تر در تصادفات رانندگی شاهد هستیم.
 
معاون مدیرعامل ستاد دیه کشور اظهار داشت: مهریه یک معضل در جامعه محسوب می‌شود و همچنین به تبع آن طلاق باید مدنظر قرار گیرد که البته مهریه را براساس قانون 110 سکه دانسته و فرد به زندان نمی‌افتد بنابراین در زمینه مهریه نیز قوانین خوبی در نظر گرفته شده است.
 
ساری به سوء استفاده برخی زندانیان نیز اشاره کرد و گفت: برخی زندانیان از کمک های ستاد دیه قصد سوء استفاده دارند و با توافق شاکی خود را به زندان می اندازند تا بتوانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند در موارد مهریه نیز ما شاهد چنین توافقاتی میان زوج ها بوده ایم.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.