×

لوایح پلیس قضایی و جامع وکالت به زودی به مجلس ارسال می شود

لوایح پلیس قضایی و جامع وکالت به زودی به مجلس ارسال می شود

وزیر دادگستری گفت اقدامات کمیسیون لوایح دولت در خصوص لوایح پلیس قضایی و جامع وکالت نهایی شده و پس از طرح در صحن دولت به مجلس ارسال می‌شود

لوایح-پلیس-قضایی-و-جامع-وکالت-به-زودی-به-مجلس-ارسال-می-شود

 وزیر دادگستری گفت: اقدامات کمیسیون لوایح دولت در خصوص لوایح پلیس قضایی و جامع وکالت نهایی شده و پس از طرح در صحن دولت به مجلس ارسال می‌شود.

اعلام وصول لایحه تشکیل واحد پلیس قضایی ارائه شده از سوی رئیس قوه قضاییه - گزارش پلیس قضایی باید در چارچوب موازین قضایی باشد - تشکیل پلیس قضایی موجب کاهش اطاله دادرسی می شود - فواید احیای پلیس قضایی از نگاه یک مستشار دادگاه - نقش پلیس قضایی در اجرای عدالت و ضرورت احیای آنضرورت احیای پلیس قضایی

 حجةالاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در حاشیه جلسه با فرماندهان بسیج وزارت دادگستری و قوه قضائیه در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی اظهار داشت: جدا از اقدامات وزارت دادگستری و دولت در این زمینه بخش‌های دیگری مثل قوه قضائیه که بار اصلی پرونده بر دوش آن‌هاست به خوبی و جدیت در تلاشند اما بعضاً متهمان مخصوصاً در پرونده‌های اقتصادی به سختی اطلاعات می‌دهند و همکاری نمی‌کنند که این موضوع نیازمند زمان است.

وی همچنین درباره لایحه پلیس قضایی گفت: این موضوع مدتی پیش متوقف شده بود اما در کمیسیون لوایح دولت جدید به بحث گذاشته شد و قوه قضائیه در این زمینه باید نظر نهایی را ارایه کند اما بررسی‌های آن در کمیسیون لوایح دولت نهایی شده و به زودی به صحن دولت می‌رود.

بررسی لایحه جامع وکالت - اعلام وصول لایحه جامع وکالت و مشاوره حقوقی - لایه های نهان و آشکار لایحه جامع وکالت - استقلال وکیل از مظاهر دادرسی عادلانه است ، وکیل رکن چهارم دادرسی - استقلال نهاد وکالت - وکیل کیست ؟ 

وزیر دادگستری در پاسخ به پرسشی درباره لایحه جامع وکالت و نظر برخی منتقدان آن مبنی بر ضرورت اعمال برخی اصلاحات در این لایحه خاطرنشان کرد: موضوع وکالت مانند موضوع قضاوت به دلیل این‌که مکمل احقاق حقوق عامه است مهم بوده و باید درباره آن دغدغه داشته باشیم، اگر می‌خواهیم جایگاه در قضا ارتقا یابد باید در وکالت هم به صورت جدی پرداخت. 

پورمحمدی ادامه داد: در گذشته و در دولت قبل تلاش زیاد و کار مفصلی در این زمینه انجام شد که قوه قضائیه درباره آن ملاحظاتی داشت و این ملاحظات اعمال هم شد. در حال حاضر این لایحه در دولت است و نظرات افراد مربوط از جمله حقوقدانان، وکلا و سایر صاحب‌نظران را پرسیده‌ایم و فکر می‌کنیم چیزی که آماده شده در مجموع خوب و قابل قبول است. امیدواریم به زودی این لایحه پس از تصویب در هیئت دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

وی درباره اقدامات وزارت دادگستری در زمینه حمایت از حقوق کودکان گفت: هر جامعه‌ای در صورتی می‌توائد مدعی شود که به حقوق شهروندان خود توجه کرده است  که این حمایت از حقوق شهروندان را در خصوص ضعیف‌ترین بخش از جامعه این حمایت را انجام داده باشد. کودکان در تمام جوامع نیازمند حمایت و توجه هستند. در ایران نیز با توجه به پیوستن کورمان به کنوانسیون حقوق کودکان وزارت دادگستری پیگیر این موضوع است و باید تلاش کنیم اقدامات بخش‌های مختلف را هماهنگ کرده و در جهت تعالی قرار دهیم.

متن لایحه جامع وکالت و مشاوره حقوقی مصوب دولت - عاقبت لایحه جامع وکالت به کجا می رسد ؟ - میزان دستمزد وکیل - وکیل دادگستری وظیفه اش چپیست و از چه دفاع می کند ؟ 

وزیر دادگستری با بیان اینکه باید نقاط ضعف خود را در این راه شناسایی کنیم، افزود: تلاش ما این است در گام بعدی آمار و بانک‌های اطلاعاتی را تکمیل کنیم؛ هرچند در حال حاضر بانک‌های اطلاعاتی مناسب و متعددی دایم اما این بانک‌های اطلاعاتی باید یکپارچه شوند.
پورمحمدی با بیان این‌که پس از آن نیازمند شناخت واقعیت‌های اجتماعی در حوزه کودکان و ارائه راه‌حل برای برطرف کردن مشکلات هستیم، گفت: با همکاری حوزه علمیه و دانشگاه‌ها نشست‌های تخصصی متعددی را برگزار کرده‌ایم تا به نتایج خوبی در این راه دست یابیم. تلاش رسانه‌ها و افکار عمومی در این راه بسیار تعیین کننده است. حمایت از حقوق کودکان باید در جامعه نهادینه شود و در اذهان تمام افراد جامعه رسوخ کند صرف این‌که یک مرجع وجود داشته باشد و چند نشست برگزار کنیم بهبود مطلوب را حاصل نمی‌کند. کودکان سرمایه‌های آینده کشور هستند و حمایت از حقوق کودکان در تک تک منازل باید به یک رسالت بزرگ تبدیل شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.